8 praktische tips die de verkoop een boost kunnen geven

Ondernemen gaat met ups en downs. Je denkt dat je alles goed doet maar de verkoop van producten of diensten loopt terug en je kan wel wat hulp gebruiken. Zo ben ik op zoek gegaan, niet naar de zoveelste cursus “Hoe word ik ondernemer”, maar naar praktische tips die jouw en mijn business een boost kunnen geven.

Broodkruimels om te volgen

Je kan niets verkopen als de klant jou niet kan vinden. In deze digitale tijd is minstens 1 socialmediakanaal essentieel, naast een goede website. Als je er vandaag mee begint, wil dat niet zeggen dat je morgen al de klanten van je af moet slaan. Een socialmedia-aanwezigheid opbouwen, is een traag maar continu proces. Eigenlijk laat je overal waar je online komt een sociaal broodkruimeltje achter.

Momenteel wordt Facebook genoemd als the place to be om aan branding -het vergroten van naamsbekendheid- te doen maar het opbouwen van jouw merk kan wellicht beter via een zakelijk netwerk als Google+  of een visueel netwerk als Pinterest.

Kijkers en kopers

Je klant leren kennen heeft met méér te maken dan weten wie je doelgroep is. Hou een goede administratie bij want ook online zijn er kijkers en kopers. Trap niet in de val dat je zoveel tijd besteedt aan het binnenhalen van je kijkers dat je geen tijd meer hebt voor je kopers. Let vooral op met klanten die allerlei eisen hebben maar relatief weinig aankopen doen en zelden de volle prijs willen betalen.

Zit de klad even in de verkoop, ga dan in je administratie eens na wie vaak/regelmatig bij je koopt, en stuur hen een e-mail, postkaart of een kleine attentie. Wees geen energiemaatschappij en waardeer je vaste klanten!

Volg de sporen in de sneeuw

Zoals jij broodkruimels achterlaat om je brand op te bouwen, zo laten ook klanten broodkruimels achter. Adverteer daar waar jouw klanten het meeste rondhangen. Is dat Facebook, ga dan voor Facebook. Is dat de lokale markt, ga dan voor een krantenadvertentie. Komen ze binnen via zoekopdrachten, overweeg dan een investering in Google Ads.

Onthou vooral dat de meeste van jouw klanten niet OVERAL aanwezig zijn. Dus jij moet ook niet OVERAL aanwezig willen zijn.

Mat over de drempel

Een klant kan een laag budget hebben, onbekend zijn met jouw product, op zoek zijn naar een geschenk, zelf niet goed weten wat hij/zij wil. Die verwarring zorgt voor een drempel. En over die drempel moet jij een matje leggen in de vorm van staaltjes, van 3-voor-de-prijs-van-1, van 1-kopen-1-gratis, van een proefabonnement. Jij verdient er waarschijnlijk niets mee maar je hebt je klant een plekje gegeven om te starten en daar zijn ze vaak dankbaar voor.

Durf te geven

Deel jouw product of dienst. Gratis. Vooral een startend ondernemer heeft hier baat bij. Als iemand uit jouw persoonlijke kring oprechte interesse toont in wat je doet en verkoopt, geef dan iets van je product of dienst aan hen. Vraag wel om hun mening als ‘tegenprestatie’ en durf wijzigingen doorvoeren naar aanleiding van de commentaren, ook al wijk je daardoor van je originele plan af. Deze persoonlijke kring bestaat tenslotte uit de beste ambassadeurs voor je zaak!

Winnaar van een prijs? Niet automatisch een klant!

Als startend ondernemer heb je meestal veel tijd om met je blog en je website en je social media bezig te zijn in plaats van met je vakgebied zelf. Je probeert gewoon zoveel mogelijk mensen naar jouw site te trekken en bekend te maken met jouw product of dienst. Polls en vragen waarmee iemand een prijs kan winnen, zijn immens populair voor dat doel.

Maar een winnaar van een prijs is niet automatisch een klant. Al helemaal niet als de winnaar niet tevreden blijkt te zijn en jij ineens veel tijd en moeite moet steken in het glad strijken van die rimpel. In plaats van een fysieke prijs weg te geven, geef je een cadeaubon als prijs. Degene die de cadeaubon gebruikt zal zich moeten ‘aanmelden’ als klant en is dus onderhevig aan de voorwaarden van klant zijn. Hij/zij is dan niet ‘de prijswinnaar’ maar degene met wie je zaken doet.

Vier elke mijlpaal

Je hebt vast een plan gemaakt voor je aan je onderneming begon, een plan met een einddoel of een jaarlijks doel. Veel ondernemers werken daar naartoe maar raken onderweg ontmoedigd. Hou in het dagelijkse zaken doen niet het grote plan voor ogen maar zet kleine doelen: de 10de klant, de 100ste verkoop. Zodra je dat ‘kleine’ doel behaald hebt, vier het uitbundig, samen met je klanten.

Je collega’s zijn niet de vijand

Het laatste punt maar zeker niet het minste. Jouw collega’s zijn niet de vijand! Het zijn geen concurrenten. Het zijn geen concullega’s. Het zijn je vrienden! Jullie zitten in dezelfde business en willen of niet, jullie helpen elkaar voortdurend.

Online klanten zijn vaak internet savvy. Ze kijken rond, ze vergelijken, ze surfen heen en weer voor ze tot aankoop overgaan. Daardoor maken ze niet alleen kennis met jou maar ook met je vakgebied. Wat jij ze niet kan bieden zullen ze toch wel bij een ander vinden. Werk samen met je collega’s om álle aarzelende klanten over de algemene drempel van jullie vakgebied te trekken.

Ik dacht dat ik goed bezig was maar na het bij elkaar zoeken en goed doorlezen van deze punten, zie ook ik in dat er ruimte is voor verbetering. Ik hoop dat deze tips ook jou een handje kunnen helpen. Laat van je horen als je deze tips toepast en hoe het met je gaat!

Leuk? Boeiend? Mooi? Vertel het je vrienden!
Be social!

Anja VG

Content professional at Tekstbureau Van Ginneken
Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.
Be social!

Latest posts by Anja VG (see all)

Anja VG

Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>