Content spinning: tekstschrijvers betrapt

Er zijn ‘tekstschrijvers’ die tegen absurd lage bedragen tonnen tekst kunnen leveren. Elk bedrijf dat denkt te weten hoe content marketing werkt, wil met ze in zee. Hoe ze dat doen? Door content spinning.

Er is een grote groep ‘tekstschrijvers’ die in de huidige markt veel tekst kan leveren tegen marginale prijzen. Een klein deel van die tekstschrijvers is oprecht en ziet het tekstschrijven slechts als een manier om een centje bij te verdienen. Niet goed voor de markt maar zo werkt een markt nu eenmaal.

Echter de bulk van die lage-loon-tekstschrijvers heeft de gans met gouden eieren ontdekt, een gans waarvan ik het bestaan niet vermoedde omdat het zo ver voorbij mijn idee van ‘de echte tekstschrijver’ gaat.  Deze gans heet “content spinning”.

Hoe?

Content spinning leg je het beste uit met een voorbeeld.

Start met een perfect goede zin.

“Content spinning is ideaal voor de luie marketeer.”

Plaats alternatieven in die zin

“Content/inhoud spinning/herschrijven/herwerken/veranderen/verdraaien is ideaal/perfect/dé oplossing voor de luie/gemakzuchtige/weinig actieve marketeer/marketingmedewerker/marketingmanager.”

En de spinner doet het werk.

* “Content herschrijven is dé oplossing voor de luie marketingmanager.”
* “Content spinning is perfect voor de gemakzuchtige marketeer.”
* “Inhoud veranderen is ideaal voor de luie marketingmedewerker.”

En dat is nog maar het topje van de ijsberg van wat spinning software kan genereren.

Getuigenis van een voormalige content spinner

Ergens tegen het einde van 2011 werd content spinning standaard toegepast. Al onze concurrenten in elke sector die wij als doelgroep hadden, konden we ‘betrappen‘ op content spinning. Automatisch, met de hand of uitbesteed (aan een externe partij die zorgde voor de spinning en distributie daarvan) of door spinning software te downloaden en artikels naar verschillende verzamelsites te uploaden. Wie de goedkoopste content kon produceren, werd een grote naam in de SEO wereld.

Google grijpt in

Gelukkig voor ons tekstschrijvers had Google al snel in de gaten dat deze content de markt overspoelde om de ranking te beïnvloeden en men ging tot actie over. Diverse grote blogsites werden op de zwarte lijst gezet. Dubbel gepubliceerde content werd (en wordt nog steeds) afgestraft.

 

Nieuwe manier van ranking

Google is afgestapt van alleen maar ranking door inhoud te bekijken. M.a.w. SEO verliest terrein. Waaraan? Social media activiteit. Sociale activiteit rond geplaatste inhoud bepaalt een steeds groter deel van hoe hoog een website in de zoekresultaten terecht komt. Spinning content krijgt bijna standaard zelden een like, reactie, retweet of andere manier van delen.

Origineel is een illusie

Ja. Maar nee. Er is niets nieuws onder de zon. Dat klopt. Ook over bijvoorbeeld content spinning is al geschreven. Hoe kom je dan als tekstschrijver dan nog door de vraag naar inhoud? Door te beseffen dat 1 onderwerp diverse invalshoeken kan hebben.

Er zijn drie methodes die een goede tekstschrijver zeker in zijn/haar voordeel kan gebruiken.

1. Ander formaat

Heb je een blogpost geschreven? Maak er dan nu een white paper van. Of een case studie, een infographic, een slideshare, een video, een prezi, een e-boek, een serie, een gids met tips, enzovoort.

2. Positief versus negatief

Door een andere invalshoek te nemen, bereik je een ander publiek. De gemakkelijkste manier is positief versus negatief.  Hoe doe je versus hoe doe je het niet. De beste manier versus de bekendste fouten. Wat doe je op voorhand versus wat doe je naderhand.

3. Mening en inzicht

1 onderwerp is 1 onderwerp maar als er 10 mensen over praten heb je 10 meningen. Dat je al over een onderwerp geschreven hebt, wil niet zeggen dat je niet van mening kan veranderen, nieuwe feiten ontdekt, enzovoort. Ook op basis daarvan kan je oude content nieuw leven in blazen.

Nederland ligt naar mijn mening nog achter wat SEO en content spinning betreft. O, er wordt volop gebruik van gemaakt, zonder twijfel. Maar de Nederlandse bedrijven moeten nog beseffen dat content marketing veel meer is dan content kopen en spuien als een gebroken waterleiding. Wat vind jij daarvan? Laat het weten als reactie op deze post, op Twitter, Facebook of LinkedIn.

Met dank aan Edwin Vlems, mijn muze zonder borsten, voor de inspiratie op deze donderdagochtend.

Bron: Orbit Media

Leuk? Boeiend? Mooi? Vertel het je vrienden!
Be social!

Anja VG

Content professional at Tekstbureau Van Ginneken
Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.
Be social!

Latest posts by Anja VG (see all)

Anja VG

Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.

4 Comments:

  1. Pingback: Content spinning: tekstschrijvers betrapt - Tek...

  2. Pingback: Tekstschrijvers betrapt Tekstbureau Van Ginneken? Tekstbureau Van Ginneken

  3. Frank van den Hoven

    Bij mijn zoektochten in Google naar zinnige inhoud, niet om ze over te schrijven of te spinnen, maar om ér over te schrijven, kom ik ook regelmatig duidelijk machinaal geproduceerde pagina’s tegen met onzin-content, die op het eerste gezicht pretenderen iets inhoudelijks te bieden, maar die louter de intentie hebben de consument op misleidende wijze tot de aanschaf van een product of dienst te verleiden. Vaak komen die met trucs nog steeds hoog in de zoekresultaten. Ik hoop dat Google zijn algoritmen blijft verbeteren en er ooit in slaagt deze ‘diarree’ daadwerkelijk naar onderen te laten zakken in de zoekresultaten, ten faveure van de wél nuttige inhoud waar de zoeker echt naar op zoek is. Verder geef je inderdaad goede tips om content op een legitieme en zinvolle manier te hergebruiken.

  4. Pingback: Waarom contentmarketing nog niet uit de luiers is - Elja Daae

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>