Enkele SEO tips

SEO schrijven – eenvoudig én complex

Ooit was je site pas populair als er vaak op geklikt werd. Inhoud was niet belangrijk. Die tijd is voorbij. Zonder SEO teksten telt je site niet meer mee. SEO schrijven is heel eenvoudig. Aan hoe meer SEO richtlijnen de content van je tekst voldoet, hoe hoger je scoort in zoekmachines. Maar tegelijk is het ook heel complex. Want hoe meer relevante content, d.w.z. inhoud die gaat over jouw gekozen onderwerp of de core business van je bedrijf, hoe beter je klanten je vinden wordt.

Hieronder enkele SEO tips.

SLEUTELWOORD

Google ziet geen tekst zoals wij dat zien. Zoekmachines zien woorden of samenstellingen van woorden en ‘tellen en analyseren’ deze op hun eigen onnavolgbare wijze. In the old days maakten slimmeriken hiervan gebruik door onzichtbaar voor de bezoeker bepaalde sleutelwoorden op de homepage te plaatsen, beter bekend als keyword spam. Toen zoekmachines hier doorheen keken, deed keyword stuffing zijn intrede. Teksten werden vol geschreven met het sleutelwoord. Bezoekers konden amper lezen wat er stond maar de site eindigde hoog in de ranking. Ook dat wordt steeds vaker ‘weg gefilterd’ en zelfs bestraft door de zoekmachines. SEO schrijven draait tegenwoordig om intelligent gebruik van sleutelwoorden, niets meer of minder.

Sleutelwoorden of sleuteltermen komen nog te vaak uit het vakjargon van het bedrijf dat met de SEO teksten hoog wil scoren. Belangrijker echter is achterhalen waarmee klanten zoeken op een product of dienst. Als ik op zoek ben naar een nieuwe radio met retro-look, zoek ik op bijvoorbeeld “aanbieding retro radio” en niet op “goedkoopste elektronicaspecialist audioapparatuur”. Om een basis te leggen voor een tekst met sleutelwoorden, beantwoord 2 vragen:

  1. Wat zijn mijn diensten cq producten?
  2. Wat voor probleem wil de klant opgelost zien?

TITLE TAG

De titel tag of ‘het labeltje dat aan je titel hangt’ is niet een obscuur ding dat alleen webmaster gebruiken en ook niet de ‘titel’ die lezers bovenaan in de balk zien als ze een webpagina openen. De title tag is de blauwe link die zoekmachines tonen in een lijst zoekresultaten en waar de zoeker op klikt. In een groeiend online web is dit de eerste informatie die een zoeker ziet en dé informatie die moet verleiden tot klikken. De volgorde is simpel: sleutelwoord – bedrijfsnaam. Bijvoorbeeld:

Fout
“Welkom op de site. Wij verkopen elektronische apparaten”
Goed
“Dagelijks nieuwe aanbiedingen – elektronica specialist De Zwarte Draad”

Je hebt maar 70 karakters dus wees kort en duidelijk voor elke pagina.

Aanverwant is de meta-description. Vroeger uiterst relevant om gevonden te worden, tegenwoordig dient deze beschrijving hoofdzakelijk om de lezer te verleiden te klikken.

 WEBADRES

Waarschijnlijk de primaire en meest relevante manier om gevonden te worden is de URL oftewel het webadres. Je homepage kan een enkelvoudig woord zijn zoals bedrijf.nl maar al de andere pagina URL’s zouden moeten bestaan uit sleutelwoorden. Voorbeeld: bedrijf.nl/aanbiedingen -radios

De meeste CMS hebben de mogelijkheid al doende de URL’s aan te passen.

H1 (HEADER)

Zowel lezers als zoekmachines zien als eerste de vetgedrukte tekst met groter lettertype op de webpagina. Dat is de header (H1) en je kan het vergelijken met een krantenkop. Zorg ervoor dat deze koptekst altijd relevant is aan je tekst. Opnieuw speelt het sleutelwoord een belangrijke rol. Verkoop je televisies maar heb je een radio in de aanbieding, pas je  ‘krantenkop’ dan aan: “Aanbieding retro radio, de beste prijs bij elektronicaspecialist De Zwarte Draad”

DE EERSTE PARAGRAAF

Zodra je toe bent aan het schrijven van de SEO tekst zelf moet het sleutelwoord al helemaal in je gedachten zitten. Bij voorkeur laat je het in de eerste paragraaf al 1 keer zien en als het kan met een link eraan verbonden. Dat kan een link zijn binnen je eigen site naar een andere pagina of een link naar een externe pagina. Vandaar uit is het niet een kwestie van sleutelwoorden samen weven tot tekst maar van tekst besprenkelen met sleutelwoorden. Is er een magische formule die je vertelt hoeveel SEO sleutelwoorden per tekst? Nee. Maar na heel veel instructies doorspitten is mijn richtlijn geworden : maximaal 6 zuivere herhalingen per 300 woorden. Hou de focus op slechts 1 a 2 keywords en laat de tekst daar vanzelf omheen groeien.

En vergeet nooit: je schrijft SEO voor zoekmachines maar je teksten worden gelezen door mensen!

Leuk? Boeiend? Mooi? Vertel het je vrienden!
Be social!

Anja VG

Content professional at Tekstbureau Van Ginneken
Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.
Be social!

Latest posts by Anja VG (see all)

Anja VG

Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>