Hardop tegen jezelf praten is slim

Praten tegen jezelf

 

Met het briefje in de hand sta ik in de stad. “Dat heb ik, dat heb ik. Nu moet ik dit ophalen. Uhm, eerst naar Xenos, dan naar Jumbo, dan kan ik op de terugweg langs de fruitboer.” Ik krijg wel vaker een opgetrokken wenkbrauw wanneer ik hardop tegen mezelf sta te praten. Mensen denken al snel dat er een steekje bij je los zit wanneer je tegen jezelf praat terwijl toch iedereen het doet. Hardop tegen jezelf praten is een teken van intelligentie.

Niet nieuw

In je eigen hoofd tegen jezelf praten, dat is voor de meeste mensen niet nieuw. Het boodschappenlijstje herhalen of een to-do-lijst citeren maar ook hele conversaties hebben met jezelf, meestal om 3 uur ‘s nachts wanneer de rest van het huis in diepe slaap is. Deze interne dialogen zijn op zichzelf niet ongezond. Het is een essentieel mechanisme om onze gedachten te organiseren, acties te plannen, herinneringen op te slaan en emoties een plekje te geven.

Auw!

Intern dialoog maar ook hardop met jezelf praten is een vorm van controle over acties. Peuters ontwikkelen taalvaardigheid en controle over hun acties ongeveer tegelijkertijd. Jonge kinderen kennen vaak een instinctief gedrag om dingen aan te raken. Dat is hun manier van leren. Ze leren een hete verwarming vermijden. Vaak zeggen ze tegen zichzelf woordjes als “af” of “auw”. Ze controleren hun gedrag met hun woorden. Met het volwassenen vervangen we het hardop praten door interne dialoog.

Roze olifant

Tegen onszelf praten is niet de enige manier om ons gedrag onder controle te houden maar wel een manier die wij als mensen het prettigst vinden. Dat wil niet altijd zeggen dat we controle hebben over wát we tegen onszelf zeggen. Terug naar het geklets met jezelf om 3 uur ’s nachts. Eigenlijk wil je gewoon gaan slapen en dat zeg je tegen jezelf:  stop daarmee! Ken je het verhaal van de roze olifant waar je NIET aan moet denken? Precies, je gaat er nog meer aan denken.

Lees een boek

De oplossing in het geval de 3-uur-s-nachts-conversatie is je gedachten doelgericht focussen op één ding, één taak, bv een boek lezen. Daarmee leg je de interne dialoog het zwijgen op. Dat is trouwens volgens onderzoek één van de best werkende methode: een boek lezen. Wees voorzichtig met naar je mobiel grijpen. Dat activeert je geest weer waardoor  slaap nog steeds niet komt.

Mentale ruis

Ons brein zit constant vol met gedachten en interne dialoog. Sommige interne dialogen helpen taken te verrichten. Andere interne dialogen zijn onsamenhangende gesprekken over niets. Mentale ruis noemt de wetenschap het. In een gezonde mentale toestand onderdrukt je die mentale ruis en kies je zelf de interne dialoog die op dat moment nodig is. Die mentale ruis, dat in je hoofd praten tegen jezelf over zaken die totaal niet relevant zijn, dat is wat mentale patiënten niet (goed) kunnen onderdrukken. Wanneer de ruis het helemaal overneemt en overvloeit in onsamenhangende gesprekken die je hardop met jezelf hebt, dan spreken we van een mentale aandoening.

Dus interne dialoog helpt je gedachten organiseren en snel reageren op veranderende situaties. Maar waarom dan hardop praten? Als er toch niemand luistert, waarom dan van interne dialoog overgaan naar hardop praten tegen jezelf?

Beter presteren

Een onderzoek gedaan in 2012 toonde aan dat taken die verricht worden tijdens en na het hardop praten tegen zichzelf nog beter verricht worden. Heb je wel eens Heel Holland Bakt gezien? De technische opdracht waarbij de deelnemers proberen aandachtig de nog onbekende recepten te lezen? Niet goed gelezen, roepen ze wanneer er gebak op tafel komt dat er niet uitziet. En dat klopt meestal wel. Zouden de kandidaten de recepten hardop lezen, dan zouden er heel wat minder misbaksels gepresenteerd worden. Concentratie op en uitvoerig van taken verbetert zichtbaar wanneer de interne dialoog om een taak te verrichten hardop gesproken wordt.

Je kan het!

Mensen zijn wezens van zintuigen. Kinderen leren deels door imitatie. Door te kijken en te luisteren naar anderen. Hardop iets vertellen tegen jezelf helpt je acties sneller, beter en efficiënter te verrichten. Wat we horen blijft makkelijker hangen. De regelmatige bezoekers van fitnesscentra zullen dit zeker herkennen: “Kom op, je kan het!” Niet uit de mond van een personal trainer of coach maar hardop tegen jezelf.

Slimme jij

Tegen jezelf praten -zonder dat je geest alle kanten op gaat- is een teken van een hogere, cognitieve intelligentie. De stereotype gekke professor die voortdurend tegen zichzelf ratelt terwijl hij de gekste dingen uitvindt, is niets meer dan een reflectie van een geniale man of vrouw die zijn/haar hele brein gebruikt.

Bronnen
The impact of verbal instructions on goal-directed behaviour

The perks of talking to yourself

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Mag ik je behulpzame e-mail sturen?

Twee keer per maand meer artikels zoals deze en actueel advies waar je wat aan hebt. Klik op "Nieuwsbrief", vul in een vingerknip je gegevens in en wacht maximaal 14 dagen op je eerste nieuwsbrief.
SchrijfSterA
Delen? Graag!