Help, mijn blog ligt in coma!

Als je dit leest heb je een blog dat in coma ligt en iemand moet je even een duwtje geven zodat jij je blog weer leven in kan blazen. Enthousiaste bloggers vergeten nog wel eens les 1 van de cursus Bloggen voor Beginners: je blog wordt niet vanzelf de reden van bestaan voor tienduizenden lezers. Daar moet je hard voor werken.

Je schrijft briljante blogberichten, stuurt ze de wereld in, seo en social media geïmplementeerd en……het blijft stil. Alleen jouw eenzame kreet echoot rond: Help, mijn blog ligt in coma!

Deze 3 verbeteringen kan je toepassen vóór je je blogpost de wijde wereld in stuurt.

1. Inspiratie inspireert

De meeste mensen willen geïnspireerd worden of zoeken antwoorden op een vraag waar ze mee zitten.  Als jouw blogberichten niet een gevoelige snaar raken of je lezers steken er niets van op, dan zullen ze je blogbericht ook niet delen.

Probeer daarom altijd een blogbericht te schrijven waar je hart en passie in zitten. Of een blogbericht dat het antwoord is op een vraag die je hoorde.

Ik kreeg mooie reacties na het publiceren van “Brief aan MarijkeD”. Voor MarijkeD -die ik ontmoette op Twitter- zijn dikke mensen allemaal luie, ongemotiveerde vreetzakken. Dat is een lelijk en onterecht vooroordeel. Daarom schreef ik haar een brief.

5 stappen waarmee je een goede LinkedIn aanbeveling schrijft” geeft een antwoord op een prangende vraag waarmee heel wat mensen zitten. Ze willen graag een goede referentie schrijven waar de ander wat aan heeft maar ze zijn geen schrijvers. Hoe losen ze dat dan op?

2. Spiegeltje spiegeltje aan de wand

Kijk in de spiegel en wat zie je? Jezelf. De meeste mensen vinden zichzelf maar gewoon. De meeste bloggers vinden hun eigen meningen maar gewoon. Toch heeft ieder van ons een vrij unieke kijk op elk onderwerp dat ooit besproken was, is en zal worden.

Als je wil dat mensen je blogberichten delen, is uniek zijn net zo belangrijk als populair zijn. Durf je persoonlijkheid te tonen, deel jouw perspectief en herhaal niet klakkeloos wat de populaire jongetjes/meisjes van de klas ook roepen.

Neem nou “Bloggen is bleeehhh!” Wat ik daarin schrijf is echt niet nieuw. Blogtips (zoals in dit artikel, mea culpa), daar word je mee dood gegooid. Dus ik dacht, ik geef er een andere draai aan. En dat werd zeker gewaardeerd. Ik werd geprezen –ik steek even de veer in de eigen kont- om mijn eigen grappige en toch informatieve stijl.

3. Schoonheid zit in het oog van de kijker

De afbeeldingen die je gebruikt spelen een immens grote rol wanneer het op delen van blogberichten aankomt. Afbeeldingen moet je eigenlijk net zo gewiekst kiezen als de titels van je blogbericht en de subtitels van je tekst.

Ik ben geen voorstander van “click bait”-koppen. Net zo min ben ik fan van uitzinnige foto’s die veel beloven en niks waarmaken.  Toch moet je als schrijvende blogger de aandacht kunnen trekken met beelden.

Wat vind je van “Bloginspiratie: mijn duit in het zakje”? Ik koos de uitgelichte afbeelding omdat deze vrolijk is, onverwacht en toch een connectie heeft met bloginspiratie. Bloginspiratie draait allemaal om beseffen dat je niet de enige bent maar dat de kleine details jou wel uniek maken. Zie je de overeenkomst?

Deze 3 verbeteringen helpen nadat je blogpost de wijde wereld heeft gezien.

1. Delen, delen, delen, delen, delen, delen, delen

Social media is druk. Druk en luidruchtig als een stadion vol tieners die wachten op Justin Bieber. En daar sta jij in je eentje te roepen naar een onbekende die 10 stappen bij je vandaan staat. Hoe vaak denk je dat je moet roepen eer die onbekende je hoort?

Dat je social media moet gebruiken om je blog en blogberichten te promoten, dat weet je al. Maar weet je ook dat je minstens 7 keer hetzelfde zal moeten delen eer je een voldoende aantal online voorbijgangers bereikt? Zeker als je een zakelijk blogger bent.

Een publicatieschema is een must als je blogt én repost. Of je het nu zelf doet of een ‘social media planning tool’ zoals Buffer of Hootsuite gebruikt. Ik gebruik op momenten dat ik veel schrijf en/of deel een simpel printje van Kalender VIP met een maandkalender. Voor mij is een visueel maandoverzicht fijner. Maar je kan de maandkalender ook downloaden als een XLS en met je pc/laptop bijhouden wat je wanneer publiceert.

2. Brood kopen bij de bakker

Brood bij de bakker, vlees van de slager, fruit van de fruitboer. Je koopt je wekelijkse boodschappen bij verschillende zaken omdat zij daarin gespecialiseerd zijn. Zo is het moet sociale platformen ook. Elk platform heeft een andere doelgroep, een andere manier van communiceren, een andere manier van delen, een andere manier van aandacht krijgen. Wie info zoekt over recpten, doet dat nooit op LinkdeIn, maar gaat naar Instagram en Pinterest. Wie reisberichten leuk vindt, hangt vaker rond op Twitter en Facebook. Wie een personeelslid zoekt, kiest voor LinkedIn. En niemand weet waar Google+ voor moet dienen.

Kies een primair platform op basis van waar je blogpost het meest gelezen wordt, het meest gedeeld, de meeste reacties krijgt. En kies enkele secundaire platforms die bij jouw blogpost passen.

Deze blogpost zal gedeeld worden op LinkdIn als mijn primaire platform, met Facebook en Twitter als secundaire platformen. Echter op Instagram of Pinterest zal je dit blogbericht niet terugvinden. De focus van dit blogbericht ligt namelijk bij bloggers, al dan niet in de zakelijke sfeer.

3. Hey, maatjes van me, doe me een plezier

Vragen. Vragen is lastig, hè. We willen liever alles zelf doen. Je bent stoer als je alles zelf kan doen. Hulp vragen bij het delen van je blogbericht is gewoon je gezonde boerenverstand gebruiken. Mensen moeten aangemoedigd worden om te delen. Met deel-knoppen bij elke blogpost en met een porretje in de online rug.

Vergeet je 1ste-lijnsnetwerk niet als je nog in de kinderschoenen staat als blogger. Dat zijn je familie en vrienden, in zoverre ze gebruik maken van social media natuurlijk. Vraag gewoon netjes of ze jouw blogberichten willen delen. Met een kop thee en een stuk appeltaart kom je ene heel eind.

Bekend voorbeeld is “RT=nice”. Vaak gebruikt en goed gewaardeerd. Maar je kan zelf je eigen variant verzinnen. Belangrijk is dat je geen dwang oplegt. Bijvoorbeeld: “Als je dit niet deelt, ben je geen aardig mens.” Of: “Deel dit om te laten zien dat je een hart hebt.” Sociale dwang is nooit mooi.

Je schrijft goed, je seo zit goed, je social media is in orde. Nu nog wat van bovenstaande oppeppers gebruiken en je blog komt zo weer tot leven!

SchrijfSterA

Mag ik je behulpzame e-mail sturen?

Twee keer per maand meer artikels zoals deze en actueel advies waar je wat aan hebt. Klik op "Cadeautje", vul in een vingerknip je gegevens in en kijk alvast even naar je eerste cadeautje.
Delen? Graag!