Hoe online discussies verzanden in fitties en hoe jij dat kan vermijden

twee katten fitties

Ja, sorry, zo bedoelde ik het niet! Hoe vaak lees je dit op Facebook, Twitter of andere social media? Iemand plaatst een reactie, een ander valt daar over en ja, sorry, zo was het niet bedoeld maar het kwaad is al geschied. Een gezonde discussie ontaardt in een verbale knokpartij.

Communiceren is ons aangeboren. Praten, gebaren, gezichtsuitdrukking zijn allemaal onderdeel van communicatie en je boodschap zo duidelijk mogelijk overbrengen. Maar tegenwoordig communiceren we steeds meer met alleen maar woorden. Online zie je geen gebaren of gezichtsuitdrukking, je hoort geen verandering in de toon van een stem.

“Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg,
niet voor hoe jij het interpreteert.”

Straffe uitspraak. Want je kan wel degelijk sturen in hoe iemand je woorden interpreteert. Je kan natuurlijk niet op alle reacties anticiperen. Net zo min als je iedereen met jouw woorden tevreden kan houden. Online een gezonde discussie voeren is een kunst die je kan leren. Het belangrijkste wat je moet onthouden is dat er een groot verschil bestaat tussen gezonde, productieve meningsverschillen en verhitte discussies of nog erger: heftige ruzie of een fittie.

1) Let op je toon

Je hoort geen stemmen maar je woorden en vooral je leestekens kunnen de toon van je stem ook overbrengen.

Voor geschreven boodschappen zijn leestekens essentieel. Een idee dat overgebracht wordt met leestekens wordt veel sneller op de juiste manier geïnterpreteerd. Hoe kan je aan woorden zien of iemand opgewonden raakt?

  • Een punt wordt een uitroepteken. Soms zelfs meerdere uitroeptekens na elkaar.
  • Leestekens verdwijnen helemaal omdat iemand erg snel gaat typen.
  • Men gebruikt alleen maar hoofdletters hetgeen nog steeds gezien wordt als schreeuwen.
  • Het aantal taalfouten neemt toe.

Als je voelt dat je opgewonden raakt, sneller gaat typen, meer taalfouten maakt, trek even je handen van je toetsenbord af of leg je smartphone aan de kant en haal een paar keer diep adem. Pauzeer en denk na voor je antwoord geeft.

2) Gebruik “jij” en “jullie” met beleid

Terugvallen op zinnen met “jij” kan binnen een discussie gezien worden als een persoonlijke aanval. Ook online is dat een feit. Online wordt het effect zelfs nog versterkt omdat je geen gezichtsuitdrukking ziet en de ander jouw woorden anders kan interpreteren dan jij ze bedoelt.

Neem dit voorbeeld van Facebook:

“Jullie zeggen altijd dat ik maar terug moet gaan naar de winkel terwijl je heel goed weet dat anderen mensen ook overdag moeten werken.”

Versus

“Ik moet helaas ook overdag werken. Is er geen andere manier om dit op te lossen dan terug te gaan naar winkel?

Zie je het verschil? Zie je trouwens dat door geen “jij/jullie” te gebruiken maar “ik” er ook andere leestekens gebruikt worden?

Nog twee voorbeelden:

“Jij controleert de feiten in je tweet niet.” <–> “Ik denk dat er een fout zit in je tweet.”

“Jij vergeet altijd dat voor normale mensen de wereld zo niet in elkaar zit” <–> “Voor normale mensen zit de wereld anders in elkaar.”

Dezelfde boodschap, net iets anders getypt, net genoeg variatie om ruzie te voorkomen.

De meeste mensen vinden het niet leuk veroordeeld te worden. Het gebruik van “jij” leidt tot in verdediging gaan en weerstand. Hoewel sommige mensen echt wel rechtstreeks aangesproken mogen worden op hun daden is het verstandig dat online met beleid te doen.

3) Durf twijfel uitdrukken

Vaak zeggen we iets maar drukt ons gezicht of de toon van onze stem twijfel uit. Online krijg je die signalen niet. Alle tweets, statusupdates, reacties zijn direct en “zo is het en niet anders”. Twijfelwoorden zal je zelden zien in online communicatie. Toch zouden we er meer gebruik van moeten maken. “Um”, “uh”, “ah” drukken uit dat je niet 100% zeker bent en dat je open staat voor andere meningen.

4) Op de hoogte van de feiten

Als je aan een discussie begint zorg dan dat je ook weet waar het over gaat. Vaak lopen discussies online compleet uit de hand omdat de feiten helemaal naar de achtergrond verdwijnen en alleen maar meningen en halve waarheden het gesprek leiden.

Je feiten kennen laat zien dat je weerwoord geeft omdat je weet waar het over gaat, niet omdat je sentimenteel bent over iets of dat je gewoon wil dwarsliggen.

5) Sla niet onder de gordel

Wanneer een discussie ontaardt in een ruzie is een slag onder de gordel snel gegeven, ook online. Persoonlijke aanvallen worden in sommige onfrisse online kringen vaak gebruikt als intimidatietactiek. Trap niet in die val. Laat je niet intimideren én gebruik dezelfde tactiek niet.

Hou de focus op feiten, dwaal niet af naar persoonlijkheid of verleden. En als de ander toch persoonlijk wordt, herinner jezelf eraan dat jij daar boven staat.

6) Lichaamstaal wordt smileys

Non-verbale communicatie, lichaamstaal, onmogelijk over te brengen bij online communicatie. Of toch wel? Smileys, emoticons, zijn de ideale manier om je eigen lichaamshouding en gezichtsuitdrukking over te brengen.

Neem dit voorbeeld:

smileys in tekst

In de 1ste regel kan de discussie heel snel heel erg fout gaan. Met de tweede regel druk je jezelf veel vriendelijker uit. Met een vriendelijke smiley kom je veel verder.

7) Ga van de beste bedoelingen uit

Iemand met een open houding in een beginnende discussie zal minder snel een discussie uit de hand laten lopen. Het is voor jezelf ook prettig als je naar discussies en woordenwisselingen kijkt met de houding dat iemand er niet op uit is om zoveel mogelijk herrie te schoppen. Die mensen bestaan wel maar ga er niet vanuit dat iedereen zo is.

Social media krijgt een slechte reputatie toegedicht om dat sommige mensen ervan uitgaan dat iedereen negatief is en slechte bedoelingen heeft. Wie met die instelling een discussie aangaat, begint al agressief en sluit de ogen voor andere mogelijkheden.

8) Weet wanneer het tijd is te vertrekken

Zelden wordt een stevige online discussie opgelost met alle partijen tevreden. Waar twee discussiëren, lezen duizenden mee en hebben honderden commentaar. Fitties zijn haast onvermijdelijk als niemand afstand neemt.

Weten wanneer het tijd is om uit de discussie te stappen is de laatste stap van dit artikel maar vaak de moeilijkste stap om te zetten. Het zijn je principes en je wil ze verdedigen tegen die online scheldende gekkies met hun aluhoedjes. Alleen door ervaring leer je dat punt kennen waar je dreigt in een fittie terecht te komen. Let op je eigen lichaamshouding, je eigen negatieve commentaren, je eigen impuls om te typen en niet meer na te denken.

Let’s agree to disagree.

Fitties komen en gaan voortdurend op social media. Kijk maar naar dit prachtige voorbeeld van één tweet van een Amerikaanse golfer waarvan de reacties uit de hand lopen. Men doet precies wat de 8 punten vragen niet te doen waaronder op de man spelen ipv op de feiten.

“Thomas Pieters geeft in ‘fittie’ op Twitter Amerikaanse golfers een sneer”

 

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Mag ik je behulpzame e-mail sturen?

Twee keer per maand meer artikels zoals deze en actueel advies waar je wat aan hebt. Klik op "Nieuwsbrief", vul in een vingerknip je gegevens in en wacht maximaal 14 dagen op je eerste nieuwsbrief.
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!