Is een bedrijfspagina op LinkedIn verplicht?

Soms laat een statusupdate op LinkedIn mij in complete verwarring achter.

Zo ook de update van Tessa Faber over LinkedIn connecties maken maar niet met persoonlijke pagina’s die een bedrijf zijn. Huh, dat snap ik even niet. Ik vraag Faber om meer uitleg maar krijg helaas alleen maar een ‘verwijt’ dat niet klopt en wat vage termen die niets ophelderen. Zij en haar bijvallers rapporteren zelfs ‘dit soort accounts’ omdat ze in strijd zijn met de richtlijnen van LinkedIn. Say what now?

[Klik hier voor de volledige ‘discussie’ op LinkedIn]

Op dit punt ben ik het spoor bijster. LinkedIn is een zakelijk netwerk. Iedereen werkt voor een bedrijf, is een bedrijf of zoekt naar een bedrijf. Zakelijk netwerken dus. Ik zit met de vraag: doe ik iets niet goed? Is een bedrijfspagina verplicht? Word ik straks ook gerapporteerd?

Vragen, vragen, vragen en van Faber -nota bene coach van beroep- komen geen antwoorden. Ze zwijgt helaas in alle talen.

Dus ik ga zelf wroeten en zoeken naar antwoorden.

Ik zal wel gek zijn als ik het niet bij de bron zelf vraag. LinkedIn hulpcentrum is altijd behulpzaam, ook nu weer.

“Dreigt mijn account door LinkedIn gesloten te worden omdat ik “de voorwaarden schend”? Dat zou ik doen omdat ik geen bedrijfspagina heb. Ik ben zzp’er. Ik heb geen personeel. Buiten de marketingvoordelen heb ik geen behoefte aan een bedrijfspagina. Ik plaats -net als iedereen!- werkgerelateerde updates op mijn “persoonlijke pagina” zoals men dat noemt. Ik kan nergens terugvinden waarom dat verplicht zou zijn en welke regels ik zou schenden. Opheldering wordt echt op prijs gesteld.”

Dennis van LinkedIn geeft antwoord.

“Het is niet verplicht om een bedrijfspagina te hebben. Als lid mag u updates plaatsen, artikels delen, etc. zoveel u wilt.”

Oké, dat is al fijn om te horen. En inmiddels heb ik van Ingrid Kroeze van InK@work wiens kennis over diverse sociale media ik 100% vertrouw, het duidelijke antwoord gekregen dat ik van Faber verwachtte.

“Waar het om gaat is dat er mensen zijn die bijvoorbeeld Pietje Puk heten maar die een LinkedInprofiel hebben aangemaakt waarbij hun naam niet Pietje Puk is maar Tekstbureau van Puffelen. Zij hebben dus een persoonlijk profiel met een zakelijke naam. En dat is tegen de richtlijnen van LinkedIn.”

Ik zie het licht! En LinkedIn bevestigt dat ik het juiste wattage gevonden heb.

“Een ledenprofiel moet inderdaad de naam van een persoon hebben, en de foto moet ook van een persoon zijn, dus geen bedrijfsnaam of logo. Voor bedrijven bestaan bedrijfspagina’s. U mag links delen van elk bedrijf, ook uw eigen bedrijf, via uw persoonlijk account. Ledenprofielen die een bedrijfsnaam hebben, en ook een logo gebruiken, kunnen inderdaad gerapporteerd worden, en zullen ook gesloten worden.”

Dat is het dus! LinkedIn struikelt alleen over een standaardprofiel dat een bedrijfsnaam heeft en een logo als foto! Zo simpel! Waarom zegt coach Faber dat dan niet!

Geen wonder dat ik het niet snapte. Ik heb dit soort profielen namelijk nog nooit gezien. In mijn netwerk allemaal nette mensen blijkbaar. Toch ben ik nieuwsgierig en ik ga zoeken. Zoeken, zoeken, zoeken, pfffffff. Gevonden! Uh, of toch niet? Dit ledenprofiel heeft een naam en een ‘gezichtfoto’ maar ook een bedrijfsnaam en ik vermoed een logo dat verdwenen is in de header.

Rapporteren? Ach welnee joh. Ik zie het anders dan LinkedIn en Faber.

Een bedrijfspagina is een mooi concept voor wie een bedrijf heeft, met werknemers, met partners. Eén overkoepelend bedrijfsaccount waar alle medewerkers met hun ledenprofiel deel van uitmaken. Een zzp’er heeft per definitie geen medewerkers of bedrijfspartners. Een zzp’er heeft volgens de primaire regel dus geen behoefte aan een bedrijfsaccount op LinkedIn.

In mijn visie ís een zpp’er zijn of haar bedrijf. Als zzp’er ben je ceo, accountant, office manager én sanitair medewerker. Wat er in jouw bedrijf ook gebeurt, het is door jouw toedoen en dus jouw verantwoordelijkheid. Je kan niets afschuiven op je personeel. Je kan jezelf niet ontslaan. Je kan hooguit jezelf een fikse bonus geven. Met andere woorden, als zzp ér bén jij je bedrijf.

En zo is het met je ledenprofiel op LinkedIn ook als je zzp’er bent. Alles wat je in LinkedIn -het zakelijke netwerk bij uitstek- plaatst, plaats je als bedrijf. Het door LinkedIn star vasthouden aan de regel dat een ledenprofiel ‘een gezichtfoto en een mensennaam’ moet hebben, vind ik kortzichtig als het op zzp’ers aankomt.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap de redenering van LinkedIn wel. LinkedIn is niet Nederlands maar internationaal. De hele wereld netwerkt zakelijk via LinkedIn. En internationaal werken dingen anders dan in dit kikkerlandje alleen. Ik neem dus LinkedIn ook totaal niks kwalijk. Echter mensen die zonder meer weigeren te linken met een ledenprofiel dat een bedrijfsnaam draagt, dat is kleinzielig in mijn ogen. Tenslotte gaat het om zakelijk netwerken en denken in kansen, niet in beperkingen. En over de mensen die steevast deze accounts rapporteren “omdat ze niet aan de richtlijnen voldoen”…….daar zijn minder fraaie termen voor die niet in dit artikel passen.

Na overleg met Ink@Work heb ik wel besloten een bedrijfspagina te beginnen op LinkedIn. Er zitten toch aardig wat marketingvoordelen aan. Ik zou geen goede zzp’er zijn als ik daar geen misbruik van zou maken. 😉

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Mag ik je behulpzame e-mail sturen?

Twee keer per maand meer artikels zoals deze en actueel advies waar je wat aan hebt. Klik op "Nieuwsbrief", vul in een vingerknip je gegevens in en wacht maximaal 14 dagen op je eerste nieuwsbrief.
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!