Korte checklist voor beginnende bloggers

Als beginnend blogger moet je aan heel veel dingen denken. Geloof het of niet maar je bent schrijver, redacteur, marketeer, seo-kenner, promotor en supervisor. Als je een beetje goede blogger wil zijn, dan wil je kwaliteit blogberichten aan je lezers geven. Dat wordt een stuk makkelijker met deze korte checklist voor beginnende bloggers.

Is de titel goed?

De titel van je blogpost moet twee dingen zijn: verleidelijk én seo-vriendelijk. Verleidelijk is niet hetzelfde als click bait. Met verleidelijk spreek je je doelgroep aan. Seo-vriendelijk is niet altijd mogelijk maar streef er wel altijd naar.

Voorbeeld

“Wat ik geleerd heb over bloggen”
Spreekt niemand aan, bevat geen sterk sleutelwoord

“Gratis advies voor beginnende bloggers die hun blog willen laten groeien.”
Verleid door “gratis” en het aanspreken van een specifieke doelgroep. Sleutelwoorden “advies” en “bloggers” aanwezig.

Zijn er paragrafen?

Lange lappen tekst zijn mooi voor spannende boeken maar in een blogpost schrikken ze lezers af. Verdeel je lange tekst in paragrafen met subtitels. Over de lengte zijn de meningen verdeeld: 5 tot 15 regels, altijd afhankelijk van de inhoud van de tekst.

Zijn de links in orde?

Interne (naar je eigen blogberichten of pagina’s binnen je eigen site) of externe (naar een website van iemand anders) links, controleer ze voor je op Publiceren drukt. Niets ergert een lezer die extra informatie wil meer dan klikken op een link die naar iets anders wijst of gebroken is.

Heb je een call to action toegevoegd?

Meestal schrijf je een blogpost niet voor jezelf. Reacties wil je toch graag ontvangen. Zet je lezers aan tot actie met een goede call to action. Stel een vraag om de discussie op gang te brengen of geef een extra duwtje waarmee je de lezer laat weten dat je via andere social media te bereiken bent.

Is de uitgelichte afbeelding toegevoegd? (WordPress)

In WordPress is de uitgelichte afbeelding (featured image) hét uithangbord van je blogpost. Wanneer je een artikel deelt op social media, zal het betreffende sociale medium de uitgelichte afbeelding laten zien. Maar ook als je een slider hebt met recente berichten of een blog op je voorpagina moet je uitgelichte afbeelding aanwezig zijn.

Klopt het plaatje?

De foto’s die je gebruikt moeten in de lijn liggen van het thema van je blog, het thema van je blogpost, jouw stijl en uitstraling en de persoonlijkheid van je lezer. Maak voor jezelf op voorhand een kleine gids of template zodat je een handvat hebt wanneer je een afbeelding zoekt.

Is de ALT-tekst ingevuld?

Geef je afbeelding niet alleen een consistente naam maar ook een naam die de blogpost weerspiegelt. Daar is Google (seo) erg blij mee. En vergeet dan de ALT-tekst niet in te vullen. Blinden en slechtzienden zijn je dankbaar, Google seo loopt ook via ALT-teksten en Pinners plaatsen jouw afbeelding op Pinterest met jouw tekst erbij.

Is de seo in orde?

Iets online publiceren zonder rekening te houden met seo is ondenkbaar geworden. Google heeft jouw seo nodig om te weten hoe je gevonden wil worden. En jij hebt Google nodig want je wil gevonden worden. Denk na over goede sleutelwoorden en zoektermen. WordPressgebruikers raad ik aan Yoast SEO te installeren. Ontzettend handige tool om met weinig kennis toch goede seo te verzorgen.

Heb je alles nog een laatste keer doorgelezen?

Je eigen schrijfwerk redigeren is vervelend en garandeert niet dat taalfouten allemaal magisch verdwijnen. Toch is het handig je blogpost vandaag te schrijven, morgen na te lezen en overmorgen pas te publiceren. Maar ook als het allemaal in 1 uur moet, maak toch tijd om het nog een keer na te lezen.

Korte checklist doorlopen?! Dan mag je nu op Publiceren drukken. Succes!

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Mag ik je behulpzame e-mail sturen?

Twee keer per maand meer artikels zoals deze en actueel advies waar je wat aan hebt. Klik op "Nieuwsbrief", vul in een vingerknip je gegevens in en wacht maximaal 14 dagen op je eerste nieuwsbrief.
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!