Linkedin endorsements falen?

“Ik vind het prima als iemand uit mijn LinkedIn Netwerk mij wil endorsen, maar zou je dit dan willen doen op Social Media Training, Internet Marketing, SEO en Social Media Marketing? Deze wil ik juist wat sterker naar voren drukken. Alvast bedankt!”  ~  mevrouw X

Met andere woorden, benadruk niet wat jij ervaren hebt als een goede vaardigheid maar benadruk wat ik nodig heb om verder te komen?

Als dat de weg is die LinkedIn endorsements inslaan, moet je je wel afvragen of Linkedin endorsements falen.

Zou u voor mij een referenties willen schrijven?

Ik doe het vlot; schrijven is mijn vak. Echter niet iedereen heeft de gave van de pen, laat staan de kennis om een aanbeveling of referentie te schrijven die knettert.

Goede werknemer, deed altijd zijn best.

Zo wil je het dus niet zien.

Een LinkedIn recommendation moet goed zijn om de aandacht te trekken.

“Anja is een harde werker. Ze bijt zich vast in een onderwerp en levert steeds een verrassend resultaat. Anja laat zich dan ook amper van de wijs brengen. Ze weet wat ze wil en ze gaat ervoor, óók bij forse tegenwind.”

Dat lijkt er meer op!

Maar dat kan  niet iedereen, besefte LinkedIn. Dus kwam LinkedIn met endorsements:  aanbevelingen op basis van een  muisklik. Jij zegt welke skills/vaardigheden je hebt en vraagt anderen dat te bevestigen.

Supermakkelijk!

En ook goed om je connecties weer even in het vizier te hebben want bij elke klik stuurt LinkedIn jou een e-mail. Onze ingebouwde sociale controle duwt ons dan in de rug om ook maar meteen een endorsement uit te delen aan de zender.

Iedereen wordt er beter van. Duimen omhoog voor LinkedIn!

Eh, ho, stop!

Want daar gaat het ook meteen fout. Endorsements horen een waar beeld van jou te geven. Jij hoort vaardigheden op te geven die je ook echt bezit. En je connecties horen die vaardigheden te bevestigen waarmee zij ervaring gehad hebben, m.a.w. waarvan zij heel zeker weten dat jij ze bezit. Met de nadruk op ‘horen’.

Zo krijg ik maar liefst 5 endorsements voor PHP terwijl die connecties echt niet kunnen weten of ik die programmeertaal machtig ben en op welk niveau.

Endorsements kunnen welgemeend zijn maar ook politiek gemotiveerd, of een gevolg van sociale druk. Hoe fake of echt zijn LinkedIn endorsements dan nog? Wat voor waarde kunnen ze toevoegen? En hoever wil iemand gaan in het ‘bedriegen’ van een ‘profielbezoeker’?

Het principe is solide. LinkedIn endorsements zijn een vooruitgang, kijkend naar afwezige of slecht geschreven referenties/reommendations. Maar hoe lang ze in hun huidige vorm zullen overleven is nog de vraag.

AnjaVG

Content professional at Tekstbureau Van Ginneken
Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking en verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning. Mijn passie voor mijn vak verliest het af en toe van janusgezichten en hardleerse wannabe’s. Maar die frustraties raak ik elders wel kwijt.

Latest posts by AnjaVG (see all)

Leuk? Boeiend? Mooi? Vertel het je vrienden!

Over AnjaVG

Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking en verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning. Mijn passie voor mijn vak verliest het af en toe van janusgezichten en hardleerse wannabe's. Maar die frustraties raak ik elders wel kwijt. ;-)
Boekenlegger op de permalink.

2 Comments

  1. Hoi, leuke column maar het principe van endorsements is dus juist NIET solide. Je endorst iemand omdat je hem aardig vindt, is mijn ervaring. Het slaat eigenlijk gewoon nergens op

    • Dankjewel. Het principe is solide: het wegnemen van de schrijfangst rond het geven van een aanbeveling en het tegen gaan van slecht geschreven aanbevelingen die meer kwaad dan goed doen. Echter de uitvoering blijkt gebreken te hebben. Endorsen voor vele andere redenen dan dat je iemands ervaring kan onderschrijven, lijkt een trend te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>