LinkedIn samenvatting schrijven doe je zo

Hoe schrijf je een LinkedIn samenvatting of summary die het perfecte uithangbord is voor jou? Google geeft 182.000 resultaten wanneer je zoekt op “linkedIn samenvatting schrijven”. De één zegt zus en de ander zegt zo, in 50 verschillende talen. Ik heb een veertigtal artikels van betrouwbare bronnen uit deze 182.000 resultaten doorzocht en kwam met de volgende overzichtelijke lijst van do’s en don’ts die ze allemaal onderschrijven.

Het moeilijkste onderdeel van een LinkedInprofiel opstellen blijkt nog het schrijven van een LinkedIn samenvatting*. Het is dat stukje van LinkedIn waar je jezelf in de etalage legt. Net als in een winkeletalage moet je er zo gunstig mogelijk bij staan of liggen. Wat zijn punten waarop je kan steunen en wat kan je beter vermijden?

*”LinkedIn samenvatting” is een samenstelling en hoort aan elkaar geschreven. Voor de leesbaarheid van de tekst hou ik beide woorden apart. En ja, ook Google is blij met deze seo-beslissing.

Steunpunten

  • Sleutelwoorden zijn de woorden waarop je gevonden wil worden als bedrijf, werknemer of werkzoekende. Management, secretaresse, assistent, coach, auteur, partner, trainer, redacteur, planner, beheerder, eigenaar, enzovoort. Gebruik sleutelwoorden doorheen je samenvatting.
  • Schrijf in de eerste persoon. Je ziet nog vaak samenvattingen -om niet te spreken over de vele websites- waar mensen zichzelf niet durven te duiden als “ik”. Ben je een zzp’er, met af en toe wat hulp van een schoonbroer, dan ben je nog steeds “ik” en geen “wij”. Schrijf met “ik”. Ook “zij/hij” alsof jij een zwijgende derde bent, vervang je door “ik”. “Ik” weet wie hij/zij is en “ik” durft zichzelf te laten zien.
  • Gebruik een sausje. De kenners zien de LinkedIn samenvatting als storytelling. Geen herhaling van de cv-opsomming van je prestaties maar het verhaal van een mens. Een cv is een hoorntje met 1 bolletje vanille-ijs en 1 bolletje bananenijs. Je LinkedIn samenvatting is een dame blanche. Ook vanille-ijs maar met echte banaan en flink wat warme chocoladesaus.
  • Wat weinig mensen doen en de experts toch aanraden is het benoemen van je ideale klant of ideale werkgever. Wie is die man of vrouw? Wat is hun probleem? En waarom kan jij hen helpen?
  • Heb je statistieken en/of cijfers, gebruik ze dan. Je vertelt in je LinkedIn samenvatting een verhaal. Een verhaal wordt sneller opgenomen als er cijfers in staan.
  • Sluit af met een call to action. Zoals je aan het einde van een blogbericht of folder of sollicitatiebrief zou doen, sluit af met een zin die de lezer aanzet om de volgende stap te zetten: contact met jou opnemen.

Vermijdpunten

  • Geen samenvatting hebben. Een LinkedInaccount zonder samenvatting is als een mens zonder hoofd. Wat je ook doet, zorg dat jouw verhaal er staat. Let op dat je geen te korte samenvatting schrijft. Jouw carrière in 2 volzinnen oogst bewondering op Twitter, niet op LinkedIn. Daarentegen één massieve blok tekst is ook niet de bedoeling. Daar komt de internetlezer met zijn korte aandachtsspanne nooit doorheen. Vóór je vertelt hebt wat je voor je ideale werkgever kan doen, is deze al vertrokken.
  • Taalfouten worden op social media steeds vaker getolereerd en zelfs verdedigd. Niet op LinkedIn! Iedereen kan een tiepvoutje maken of even een steekje laten vallen maar taalfouten zijn not done. Taalfouten zijn zelfs onnodig aangezien je voor een klein prijsje bij mensen zoals ik je samenvatting kan laten nalezen.
  • Vermijd buzzwords of modewoorden zoals “gemotiveerd”, “creatief”, “gedreven”, “succesvol”, “toegewijd” en “strategisch”. Er zijn algemene lijsten waar je woorden als “concullega” en “je ding doen” op terug kan vinden én er zijn lijsten van clichés die in cv’s en op LinkedIn vaak terugkomen. LinkedIn heeft haar eigen lijst van woorden die heel veel gebruikt worden op LinkedIn. In “10 overused words to banish from your CV” geeft de Engelse The Telegraph niet alleen deze lijst weer, ze vertellen je ook hoe je hetzelfde kan zeggen zonder clichés. Moet je deze woorden dan verbannen? Nee, maar als je ze gebruikt, bewijs dan hun waarde.
  • Jezelf ophemelen is niet zo verstandig. Bescheidenheid met een sprankeltje branie is wat ‘men’ het liefste ziet op LinkedIn. Dus “Een self-made vrouw met uitzonderlijke multitasking vaardigheden en ongelooflijke aandacht voor detail” kan je beter niet gebruiken.

Bijvoorbeeld

Twee korte samenvattingen van dezelfde persoon. Wat spreekt jouw het meeste aan?

 

“Hij is een dynamische leider met de capaciteit om verander ing in gang te zetten en een bewezen geschiedenis van hoogstaande prestaties op diverse gebieden. Hij is een zeer georganiseerd individu dat gelooft in empowerment en team work, met grote aanpassingskrach en een sterk gevoel voor de zakelijke kant. Een effectieve communicator, resultaat gedreven met een oplossingsgerichte mentaliteit.”

Kan je zien welk vermijdpunten toch gebruikt zijn?

Buzzwoorden (team work, aanpassingskracht, gedreven), taalfouten/typefouten en zichzelf ophemelen zonder bewijs.

En welke steunpunten heeft deze schrijver links laten liggen?

Het gebruik van “ik”, statistieken, oplossingen en een cta.

Nu, dezelfde samenvatting maar toch anders.

 

“Ik heb meer dan 15 jaar ervaring in het leiden van teams met 10 tot 200 medewerkers. Ik was manager voor een dertigtal projecten, met een budget tussen de 10.000 euro en 1,7 miljoen euro. Ik heb over 200 uur ervaring met het presenteren en trainen in een wijde range van onderwerpen waaronder innovatie, teamwork en projectmanagement. Aarzel niet mij te bellen mocht u vragen hebben of een afspraak willen maken.”

Do as I do

En uiteindelijk is dit mijn samenvatting geworden. Laat me weten wat je ervan vindt. Heb ik ergens de bal misgeslagen? Zou jij het anders doen? Hou ik me aan de regels die ik jou geef? Kritiek of compliment zijn beide welkom in de reacties of social media. Heb jij je samenvatting geschreven aan de hand van deze regels maar twijfel je, mail me even met verwijzing naar dit artikel en je LinkedInaccount, dan kijk ik je samenvatting gratis voor je na.

 

Je moét geen teksten schrijven om jouw doelgroep te bereiken. Je moét geen begrijpelijke taal op jouw website hebben staan. Je moét niet aan content marketing doen. Je moét je lezers niet blij maken met goed gestructureerde verhalen.

Dat moét allemaal niet.

Maar wat als je het wél zou doen?

Wat als jouw blogpost de harten van jouw lezers wel raakt waar reclame dat niet meer kan? Wat als jouw klanten wél vertrouwen in je krijgen omdat ze zien dat jij hen respecteert? Wat als jouw extra inspanning wél tot een goed gesprek leidt?

Je hoeft geen groot bedrijf te zijn met een marketingafdeling om je klanten te bereiken. Je hoeft geen schrijver te zijn om je boodschap over te brengen. Zolang je maar durft toegeven dat jouw talent op een ander gebied ligt dan content (marketing) en redactie en dat je wat hulp kan gebruiken met al die ‘tekstdingen’.

Zullen we dat samen doen? Die ‘tekstdingen’ aanpakken?

GRATIS tips en info op http://tekstbureauvanginneken.nl
VRIJBLIJVEND contact via welkom@tekstbureauvanginneken.nl

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Mag ik je behulpzame e-mail sturen?

Twee keer per maand meer artikels zoals deze en actueel advies waar je wat aan hebt. Klik op "Nieuwsbrief", vul in een vingerknip je gegevens in en kijk alvast even naar je eerste cadeautje.
SchrijfSterA
Delen? Graag!