Solliciteren voor introverte ondernemers?

“Tijdens een sollicitatiegesprek klap je dicht omdat je weet dat jij jezelf niet overtuigend kan verkopen. Diep in je hart weet je toch dat je goed genoeg bent en je dat laat zien in alles wat je doet. Heb je instemmend geknikt bij het lezen van deze twee zinnen dan is dit boek jou op het lijf geschreven.”

Zo begin ik mijn recensie over het recent uitgebrachte boek “Succesvol solliciteren voor introverte mensen” van Eline Sluys.  Sluys heeft haar eigen ervaringen als introvert én haar ervaringen met het coachen van introverten verwerkt in dit boek voor sollicitanten. Maar tijdens het lezen en recenseren besefte ik als introverte ondernemer: dit boek kan ik best wel gebruiken om mezelf als introvert ondernemer een boost te geven!

Past dat werk wel bij mij?

In de inleiding van “succesvol solliciteren voor introverte mensen” vertelt Eline Sluys dat ze aan het begin van haar loopbaan ervan overtuigd was dat het voor haar niet was weggelegd een succesvol sollicitatiegesprek te voeren. Toch zette ze door en merkte ze dat ze er steeds meer plezier in kreeg. Deels doordat ze er ervaring in kreeg, maar vooral omdat ze anders tegen gesprekken aan ging kijken.

 

 

“Als ik werd uitgenodigd, dacht ik niet meer: laat het me in vredesnaam deze keer wel lukken om mezelf te verkopen. In plaats daarvan dacht ik: ik ben benieuwd of deze baan bij mij past.” ~ Eline Sluys

 

Acquisitie gone wrong

Terug naar de ondernemer, de introverte ondernemer. Hoe vaak heb jij een vorm van acquisitie toegepast waarbij je dacht: “Laat het me in vredesnaam deze keer wel lukken om mezelf te verkopen.”  Ik in ieder geval ELKE KEER WEER! De introvert in mij klapt dicht bij het verkopen van mezelf en mijn diensten én de introvert in mij weet diep in het hart heel goed dat ik goed genoeg ben en dat ik dat al voldoende laat zien.

Maar zo zit de wereld niet in elkaar. Wanneer je achter een opdracht aan gaat, moet je in de schijnwerpers staan. Zoals Sluys het zegt: de meeste mensen hebben geen zesde zintuig waarmee ze aanvoelen wat jij voor hen kan betekenen. We leven helaas in een  samenleving die vooral gericht is op het idealiseren van de kwaliteiten van de extravert.

Boek voor introverte sollici…ondernemers?

Ja, dit boek is geschreven voor sollicitanten maar is niet elke ondernemer een sollicitant wanneer hij een opdrachtgever of klant ontmoet? De vraag is hetzelfde: “Mag ik voor u werken?” Daarom bespreek ik het boek “Succesvol solliciteren voor introverte mensen” nu alsof er staat “Succesvol zaken doen voor introverte ondernemers”.

Ad hoc prater of doordacht schrijver?

In hoofdstuk 1 lees je wat het precies betekent als je introvert bent.

  • Hoe functioneert jouw brein, zowel mentaal als chemisch?
  • Hoe beïnvloedt jouw introverte brein je gedrag?
  • Welke eigenschappen zijn jouw sterke punten?
  • Wat zijn de valkuilen van jouw sterke punten?

Introverte mensen hebben eigenschappen die het runnen van een onderneming, acquisitie, klantenrelaties opbouwen en het tot een goed einde brengen van een opdracht, bijzonder van pas komen.

De sleutel van succesvol solliciteren voor introverte mensen is niet proberen  jezelf te verkopen met de vlotte babbel van een extrovert maar op de bedachtzame manier die een introvert eigen is.

Voorbereiding en planning

Hoofdstuk 2 vraagt: “Waar is de introvert goed in?” Wel, grondig voorbereiden. Ideaal voor een sollicitant, ideaal voor de introverte ondernemer. Sluys reikt 7 stappen aan die het voorbereiden op een ontmoeting met een opdrachtgevers of klanten, ondersteunen.

Stap 1: Ontwikkel een andere kijk op solliciteren
De introverte ondernemer –en dat kan ik beamen!- kijkt met jaloerse blik naar de extraverte ondernemer die klus na klus, klant na klant, binnenhaalt en van het ene succes naar het andere springt. Hoe kan de introverte ondernemer in zo’n markt concurreren?

Stap 2: Breng je kwaliteiten in kaart
Met andere woorden: weet wat je toegevoegde waarde is als introvert ondernemer. Omdat introverte mensen niet de behoefte hebben anderen te domineren of te overtroeven, ervaren hun gesprekspartners hen als niet bedreigend en prettig in de omgang. Hoe fijn is dat voor een potentiële klant of opdrachtgever in een maatschappij waar iedereen constant alles opgedrongen krijgt!

Stap 3: Weet wat jij wilt bijdragen als werknemer [ondernemer]
Jouw potentiële opdrachtgever/klant heeft een probleem en wendt zich tot jou voor een oplossing. Maar hij wil wel graag weten hoe jij dat probleem gaat aanpakken. Dus moet je als introvert ondernemer zelf ook weten WAAROM jij de dingen doet zoals jij ze doet, HOE jij je werk het beste doet en WAT het precies is dat je kan doen.

Stap 4: Wees voorbereid op lastige vragen en bedenk zelf relevante vragen
Vragen zullen gesteld worden tijdens een gesprek, daar kan je van op aan. Hoewel een bijvoorbeeld een acquisitiegesprek iets anders verloopt dan een sollicitatiegesprek, zal een opdrachtgever hetzelfde willen weten als de selecteur: waarom wil je voor mij een opdracht doen, wat is jouw ervaring en passen wij wel bij elkaar?

Stap 5: Verdiep je in je gesprekspartners en de locatie van het gesprek
Op de dag van je afspraak wil je als introvert ondernemer niet bezig zijn met waar je precies moet zijn en wie er tegenover je zal zitten. Het is op dat moment een overload aan informatie die jouw echte doel in de weg staat. Dus zoek op voorhand goed uit waar je moet zijn en wie er tegenover je zit.

Stap 6: Bedwing je zenuwen: formuleer procesdoelen
Ieder mens heeft doelen maar als je een situatie vanuit een verkeerd doel bekijkt, kan dat je prestatie en dus het bereiken van je doel danig in de weg zitten.

Stap 7: Oefen
“Veel introverte mensen hebben last van een strenge interne criticus die harde oordelen over henzelf uitspreekt.” En daarom heeft ook een introverte ondernemer baat bij oefenen en rollenspel.

Succes heb je zelf in de hand

Vanuit de luie stoel, concentrerend, schrijvend, kan een introvert alles voor elkaar krijgen. Maar de introverte ondernemer moet er op uit -irl of virtueel- en moet in contact treden met de buitenwereld, willen of niet. Alle voorbereiding heeft geen zin als je tijdens het echte gesprek alsnog in jouw valkuilen trapt. Sluys noemt 7 punten waar je als introvert ondernemer tijdens het gesprek controle over kan houden, zodat het gesprek een succes kan worden.

Succesfactor 1: Bedwing je zenuwen -Iedereen heeft ze, blijf ademhalen. En fake it untill you make!
Succesfactor 2: Maak een goede eerste indruk – Doe je niet anders voor dan je bent.
Succesfactor 3: Maak effectief gebruik van je non-verbale communicatie – Wees open, actief en durf je stem gebruiken.
Succesfactor 4: Combineer actief luisteren met doelgericht vertellen – Samenvatten heeft meer dan één voordeel.
Succesfactor 5: Ga goed om met vragen – Wees niet bang voor stiltes.
Succesfactor 6: Laat je niet beïnvloeden door een negatieve sfeer – Laat je gedrag niet bepalen door de houding van de ander.
Succesfactor 7: Gebruik enthousiaste taal en wees stellig – Vermijd negatieve zinnen.

Introversie is geen afwijking

In dit laatste hoofdstuk gaat Sluys in op de manier waarop onze (werkende) maatschappij functioneert, waarom extraverte mensen altijd een voorsprong lijken te hebben op de arbeidsmarkt en hoe je als introvert jezelf toch zal moeten profileren.

Als je mee wil draaien op de arbeidsmarkt moet je kunnen netwerken, jezelf kunnen profileren, overtuigend kunnen vertellen waar jij als ondernemer voor staat, goed kunnen samenwerken en in staat zijn je leven lang te blijven leren. Een introvert, sollicitant of ondernemer, kan over de jaren leren gebruik maken van extraverte kwaliteiten en daar zelfs van genieten. Maar de introverte zelf zal altijd boven komen drijven. Een introvert ondernemer heeft heel veel potentie in een extraverte maatschappij maar dan moet je het wel zelf willen zien en uitdragen.

Als introvert én hsp’er (die twee leunen erg dicht tegen elkaar aan) én ondernemer spreekt dit boek mij erg aan. Het is een mix van begrijpelijke uitleg, praktische oefeningen en herkenbare voorbeelden uit de praktijk. Uit de tekst spreekt herkenning en acceptatie, voor de introverte sollicitant maar ook voor de introverte ondernemer. Sluys probeert van de natuurlijke denker die de introvert is, een introverte doener te maken, zonder de eigenheid van introverte mens uit het oog te verliezen.

Heb je het gevoel dat je jezelf in de weg zit -als sollicitant of ondernemer- en wil je graag de introvert die je bent de ruimte geven én succesvol zijn, dan kan ik dit boek zeker aanraden!

“Succesvol solliciteren voor introverte mensen”
EAN 9789401415903
Formaat: 16cm x 22cm
Verschijningsdatum: 21/02/2014
Uitgever: LannooCampus

Verkrijgbaar onder andere bij Lannoo.be en Managementboek.nl

Leuk? Boeiend? Mooi? Vertel het je vrienden!
Be social!

Anja VG

Content professional at Tekstbureau Van Ginneken
Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.
Be social!

Latest posts by Anja VG (see all)

Anja VG

Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>