Zelf een LinkedIn samenvatting schrijven met deze 5 templates

Zelf een LinkedIn samenvatting* schrijven is niet voor de poes. Je moet kort en krachtig zijn, feitelijk, maar ook grappig en vooral niet saai. Je moet eigenlijk als bakker, manager, kaartenmaker, coach of ICT’er ineens in de schoenen van een reclamemaker staan. Reclame maken voor jezelf. Zo mocht ik weer ‘reclame maken voor iemand’ op LinkedIn. Iemand die de juiste info had maar het niet naar tevredenheid in een goed jasje kon gieten. Dus leek het me tijd om weer eens een goede reeks templates bij elkaar te zoeken waarmee je zelf een LinkedIn samenvatting kan schrijven.

Een goede LinkedIn samenvatting vertelt iets over je professionele geschiedenis en je kwalificaties en geeft iets weer van je persoonlijkheid. Bovendien geeft een goede LinkedIn samenvatting de lezer een idee van wat de volgende stap kan zijn: vergeten, linken naar een website, een baan aanbieden of netwerken over een kopje thee.

Wat je einddoel is bepaalt hoe je de samenvatting schrijft.

LinkedIn samenvatting “Verslag”

Wanneer je LinkedIn gebruikt om in contact komen met een breed assortiment mensen en om toekomstige contacten te leggen, start je met een brede, begrijpbare beschrijving van wat je vak is. Je laat zien dat je verder denkt dat je eigen carrière. Daarna pas ga je over op wat jij kan doen.

Dit is een LinkedIn samenvatting van een content strateeg. De samenvatting begint met een zeer ruime definitie van wat hij denkt dat contentstrategie verwezenlijkt. Vervolgens vertelt hij wat hij doet als content strateeg zonder in details te gaan. De laatste stap is concreet: ik doe dit en ik werk daar.

Elk merk wil een verhaal vertellen — een verhaal dat informeert, verrast, blij maakt, een impact heeft op de lezer maar dat ook meetbare bedrijfsdoelen oplevert. Ik zie mezelf als het kanaal tussen merk en consument.

Ik help cliënten met het vinden van het onderwerp en het medium dat het beste past bij hun unieke identiteit. Daarna produceer ik content van hoge kwaliteit die aan de bedrijfsdoelen tegemoet komt.  

Op dit moment ben ik content strateeg bij [……]  waar ik samenwerk met bedrijven zoals Burger King en Netflix.

Mijn specialisaties zijn digitale media, consumentengedrag, brand awareness en multichannel marketingcampagnes.

Deze content strateeg heeft geen interesse in een andere baan. Hij is evenmin op zoek naar iets specifieks. Zijn LinkedIn samenvatting heeft een open einde waarbij de lezer zelf mag bepalen wat de volgende stap is.

LinkedIn samenvatting “Persoonlijkheid”

Wanneer je weinig werkervaring hebt en/of wanneer je specifiek bezig bent met het uitbreiden van je netwerk kan je gebruik maken van een ‘persoonlijkheidssamenvatting’. De focus ligt meer op de soft skills dan op de harde cijfers en feiten.

Dit is een LinkedIn samenvatting van een planner en relatiemanager. Hij is tevreden met zijn baan en laat zijn samenvatting zijn persoonlijkheid weerspiegelen. De samenvatting begint met een anekdote die  meteen de aandacht grijpt. Hoewel het “ ik doe dit en ik werk daar” wel in de samenvatting staat, heeft het geen extra focus.

Op mijn 21ste heb ik de Mount Everest beklommen. Niet metaforisch! Ik heb letterlijk de hoogste berg van de wereld beklommen.

Tijdens die tocht dacht ik ongeveer 5000 keer aan opgeven. En dat is een voorzichtige schatting! Ondanks harde wind, enorme hoogtes, mentale en fysieke vermoeidheid en een overdosis aan trail mix bleef ik doorgaan. Opgeven heeft nooit in mijn boekje gestaan. Wanneer ik zeg dat ik iets doe, dat zal het ook gebeuren.

Tegenwoordig zet ik dat doorzettingsvermogen in als senior accountmanager voor [……]. Ik beklim geen bergen meer; ik verplaats ze!

Ik heb veel ervaring met onderhandelingen, planning en development, relatiemanagement, operationele taken en logistieke  coördinatie.

Als je geïnteresseerd bent in een mok sterke koffie en praten over het vak (of als je wil horen hoe ik bijna van de berg afviel) , link met mij of stuur mij een e-mail.

Deze samenvatting eindigt met een duidelijke uitnodiging om contact op te nemen en te netwerken.

LinkedIn samenvatting “Feiten”

Alle samenvattingen hier kan je uitbreiden met je eigen feiten en kenmerken tot je aan de grens van LinkedIn’s 2000 karakters komt. Bij de korte samenvatting is dit niet anders maar de nadruk ligt wel op “blijf bij de feiten”.

Deze samenvatting helpt ook bij het aantrekken van recruiters en potentiële werkgevers. Je kan er veel sleutelwoorden in verwerken waardoor je hoger eindigt in de zoekresultaten.

Dit is de samenvatting van een data-analist. De samenvatting is kort en feitelijk: zijn huidige werk, zijn vorige positie (denk aan relevantie!) en zijn vaardigheden.

Ik heb meer dan 15 jaar ervaring in de sector Data Science. Op dit moment werk ik als Senior Data Manager. Mijn taak is het verbeteren van producten en diensten voor onze klanten waarbij ik gebruikmaak van geavanceerde analyses via big data analytische tools. We creëren en onderhouden modellen en nieuwe datasets.

Voorheen was ik Hoofd Data Science bij [……] waar ik de data van sommige van de grootste ondernemingen en netwerken ter wereld analyseerde om de markt kennis bij te brengen over de lange termijn internettrends.

Ik kom graag in contact met collega’s en geïnteresseerden. Stuur een e-mail naar [……].

Vaardigheden: data science, machine learning, cloud computing, Hadoop, Python/Java/R, netwerkprotocollen

Deze samenvatting eindigt met een neutrale uitnodiging. De heer in kwestie wilde niet dat zijn werkgever wist dat hij op zoek was naar een nieuwe baan.

LinkedIn samenvatting “Prestatie”

Dit is een goede samenvatting voor zzp’ers of freelancers, gebaseerd op ervaring en vaardigheden. Hiermee laat je potentiële opdrachtgevers precies weten waarom jij de beste bent.

Deze LinkedIn samenvatting hoort toe aan een grafisch ontwerpster met ervaring. Zij noemt haar jaren ervaring en illustreert deze met relevante successen. Heb je nou geen prestigieuze prijzen in je kast staan, dan is een zin als “Ik plande en implementeerde een nieuwe socialmediastrategie waarmee onze online betrokkenheid verdrievoudigde in 6 maanden” ook al genoeg.

Ik ben een freelance grafisch ontwerpster met ervaring in diverse disciplines. Ik lever creatieve, betrokken oplossingen wat betreft merkidentiteit, drukwerk, verpakkingen en digitale media.

In 2013 won mijn online brand campagne voor het [……] ziekenhuis een [……] award, een van de hoogste onderscheidingen in de grafische ontwerpindustrie.

Mijn werk werd ook gepubliceerd in [……], [……] Magazine en op het [……] Review blog.

Als je een project hebt waarmee ik je kan helpen, neem gerust contact op.

Vaardigheden: logo design, web design, branding en bedrijfsidentiteit, typografie, UI design, verpakkingen, CSS, HTML, InDesign, Photoshop, Illustrator

Deze samenvatting eindigt met een open uitnodiging om contact op te nemen, ongeacht wat je motivatie is: netwerken, een opdracht aanbieden, een vraag beantwoorden, etc.

LinkedIn samenvatting “Mengelmoes”

De Mengelmoes is een samenvatting die de meeste van ons hebben of willen hebben: een mengeling van alle bovenstaande samenvattingen. Feiten maar dan wat luchtiger gebracht met een schouderklopje hier en daar.

Deze samenvatting behoort toe aan aan “talent acquisitie specialiste” Deze samenvatting begint met Feiten en Verslag, stapt vervolgens over op  Prestatie en eindigt met Persoonlijkheid. Als je wil eindigen met sterke Persoonlijkheid, denk goed na over de context. “Ik ben dol op karaoke, hoewel mijn gezin liever heeft dat ik ga vissen” is iets veiliger dan “Proost, het is altijd wel ergens 5 uur”.

Ik ben een talent acquisitie specialiste met een sterke interesse in het opbouwen van groepen werknemers die zo effectief mogelijk werken. Al meer dan 20 jaar help ik bedrijven hun perfecte werknemers vinden. Ik consulteer over compensaties en liefdadigheidsprojecten, nieuwe inhuurprocessen en bedrijfscultuur.

In 2011 werd ik voor mijn inspanning voor […..] beloond met de [……] prijs. Daar ben ik nog steeds erg trots op.

Wanneer ik niet aan het werk ben ga ik er graag op uit met mijn honden, probeer ik een nieuw recept uit het familiekookboek en verwen mezelf met bezoekjes aan nieuwe plekken in binnen- en buitenland.

Als je graag meer wil weten over mijn diensten en hoe ik jouw bedrijf kan helpen, hoor ik graag van je via e-mail: mijnnaam@gmail.com.

Deze samenvatting eindigt met een duidelijke aanwijzing om actie te ondernemen als je op zoek bent naar haar diensten.

Een tekstschrijver kan je een ronkende samenvatting schrijven maar als die samenvatting niet weerspiegelt wie jij bent en wat je doet, zullen lezers zich bedonderd voelen. Welke soort samenvatting je ook kiest, belangrijk is dat je dicht bij jezelf blijft. 

*”LinkedIn samenvatting” is taalkundig niet correct. Het moet zijn “LinkedInsamenvatting”, een nette Nederlandse samentrekking met een merknaam. Echter voor seo-doeleinden moet taalkundig correcte taal heel soms even wijken. Neem het me niet kwalijk.

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Mag ik je behulpzame e-mail sturen?

Twee keer per maand meer artikels zoals deze en actueel advies waar je wat aan hebt. Klik op "Nieuwsbrief", vul in een vingerknip je gegevens in en kijk alvast even naar je eerste cadeautje.
SchrijfSterA
Delen? Graag!