10 eenvoudige tips om je zakelijke reputatie tip top te houden

Of je nu gelooft in een brand zijn en in branding, of een gewone ondernemer bent, je kan niet ontkennen dat je aan je zakelijke reputatie moet werken. Je zakelijke reputatie heeft maar 2 doelen: klanten ‘lokken’ en klanten ‘binden’. Gelukkig hoef je geen ingewikkelde schema’s of strategieën te hebben om je zakelijke reputatie in orde te houden. In deze blogpost 10 eenvoudige tips om je zakelijke reputatie tip top te houden.

Mike Volpe, CMO van het zeer bekende Hubspot, vertelt hoe een business image ofwel een zakelijke reputatie gebouwd is op de content die een ondernemer toont en op al de paden die tot een verkoop leiden. Hij vertrouwt daarbij op inbound marketing: marketing gericht op geven van informatie in de hoop dat de potentiële klant deze oppikt en besluit dat jij betrouwbaar genoeg bent om mee in zee te gaan. Inbound marketing draait, volgens Volpe, om seo, bloggen, aanbiedingen, social media en harder werken aan het binnenleiden van je klant dan wat je zou denken.

 

MikeVolpeHubspot

Maar ook inbound marketing begint en eindigt bij de reputatie die jij als ondernemer hebt. Volpe geeft zijn 10 eenvoudige tips die je zakelijke reputatie sterk maken en houden.

Tip 1

Wat ben jij waard? Niet in geld maar in “wat ben jij waard voor de klant?” Wat is de toegevoegde waarde die jouw klanten in jou zouden moeten zien? Pas als jij dat zelf weet, kan je het uitdragen naar je (potentiële) klanten. Zoek het antwoord op de volgende kernvragen:

-Wat doe je?

-Hoe doe je dat?

-Voor wie doe je het?

-Waarin ben jij anders dan de concurrentie?

Tip 2

Wie zijn zij? Wie zijn jouw klanten? Wat is hun profiel? Hoe gedetailleerder dit profiel wordt, hoe beter jij je product/dienst kan neerzetten als waardevol of interessant om te weten. Een klant binnenleiden is als een reisgids zijn. Als jij weet wat de toerist interessant vindt – de één wil zee, de ander wil kerken- kan je een betere reisgids zijn voor tevreden toeristen.

Tip 3

De website is de spil. Alle wegen leiden naar Rome; alle online wegen leiden naar je website. De toeristen die door een schitterend landschap lopen om vervolgens bij een krot van een hotel terecht te komen, maken vaak rechtsomkeer. Jouw website hoeft niet state of the art, super hip of high tech te zijn, als je maar geeft wat je beloofd hebt.

Tip 4

Google rulez. Online zijn is één ding; gevonden worden is een tweede. Hoewel de mechanismen achter de Google zoekresultaten continue veranderen, seo is en blijft belangrijk. Ondertussen zoekt al 61% van de mensen online naar een zaak voor ze zelfs maar overwegen er zaken mee te doen.

Tip 5

Bloggen is een investering. Consistent -is niet hetzelfde als continue!- bloggen is essentieel geworden voor seo. Vroeger schreef je je webteksten en stopte ze vol met sleutelwoorden. Dat is afgelopen. Google trapt daar niet meer in. Blog consistent en blog kwalitatief. Bouw aan je reputatie.

Tip 6

Contact via social media. De tijd van één-op-één telefoontjes en brieven schrijven is voorbij. Jouw reputatie als klantvriendelijk bedrijf is nu afhankelijk van hoe je in het zicht van de wereld communiceert met je klanten. Social media is the new big brother. Social media geeft jouw klanten een stem, voor én na de verkoop. Hier wordt je reputatie gemaakt of gebroken, door hen én door jou!

Tip 7

Nieuwsbrief in de mailbox. E-mailmarketing of simpelweg het versturen van een nieuwsbrief is een manier om een stukje persoonlijkheid van je bedrijf te delen en daarmee je reputatie te bevestigen. Niet zo eenvoudig? Waar vul je die nieuwsbrief dan mee? Lees het drieluik “Nieuwsbrief van een zzp’er” voor praktische tips, ook voor zelfstandigen mét personeel. En hey, doe eens gek, schrijf je in op mijn nieuwsbrief en oordeel zelf of ik het wel goed doe.

Tip 8

Pr telt nog mee. Pr moet je nog niet afschrijven. Je producten/diensten promoten en nieuws over het reilen en zeilen van je bedrijf via de media naar buiten brengen, heeft nog steeds waarde. Maar een groeiend wantrouwen wat betreft “mooie verkooppraatjes” maakt pr minder waardevol dan het brengen van goede content.

Tip 9

One size fits all. Je hebt zelf ervaren dat dat meestal niet het geval. One size, één maat, past zelden iedereen. Heb je een grote doelgroep, bijvoorbeeld een kledingwinkel met zowel dames- als heren- als kinderkleding, pas dan segmentatie toe. M.a.w. verdeel je doelgroep in kleinere onderdelen en biedt elk onderdeel net iets andere content aan.

Tip 10

Statistieken en analyses. Een reputatie hebben draait om een emotie en dat kan je niet meten. Niets is minder waar. Jouw reputatie kan je meten door te kijken naar

-hoe vaak je website bezocht is. (unieke bezoekers)

-hoe je site het doet in de zoekmachines. (seo)

-hoe vaak anderen jouw naam/bedrijf/website noemen op hun site. (inbound links)

-hoe je socialmedia-accounts presteren. (volgers en reacties)

Reageer op negatieve cijfers; herhaal successen.

Glossy netwerken

Een conclusie die je veilig kan trekken uit de tips van Volpe is dat jouw reputatie onlosmakelijk verbonden is met je website en je social media. Naar netwerkbijeenkomsten gaan en bij elke tweede zin proberen je bedrijfsactiviteiten op te dringen, is passé. Glossy folders maken geen glossy reputatie meer. En jij? Wat is jouw ervaring? Heeft je reputatie al eens een deuk opgelopen door slechte content? Of kreeg je reputatie ineens een boost door je gebruik van bijvoorbeeld social media? Ik hoor het graag!

 

Bron: Business2community

 

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver at Tekstbureau Van Ginneken
Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver | Researcher | Auteur | Uitgever | "Heerlijk kreng" | INTJ

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!