10 jaar ervaring in 7 schrijftips

7 schrijftips

Ruim 10 jaar professioneel tekstschrijven, redigeren en bloggen heb ik inmiddels onder de riem zitten. Ik heb honderdduizenden woorden geschreven en geredigeerd. En hoewel er veel veranderd is in de manier waarop we anno 2018 schrijven, zijn enkele fundamentele principes gelijk gebleven. Mijn 10 jaar ervaring heb ik gegoten in 7 schrijftips.

1/ Dat witte paard hoeft niet per se

Mensen willen verhalen lezen. Massaal lezen en schrijven doen we nog maar een paar honderd jaar. Maar verhalen vertellen, dat deden we al rond de kampvuren met mammoet en wolf als soundtrack op de achtergrond.

Ik zie je denken: daar heb ik niks aan als ik een blogpost moet schrijven over de voordelen van … rolcontainers. Fout! In de kern van elke goede tekst speelt een held, iemand die een probleem heeft dat overwonnen moet worden om een doel te bereiken.

De rolcontainer kan je beschrijven; de voor- en nadelen kan je opnoemen. De rolcontainer is de held van je verhaal? Maar wat als je iemand met een vraag voor een specifieke rolcontainer de held laat zijn? Die held heeft een probleem en jij hebt de oplossing want kijk, een rolcontainer die voldoet.

Tssssss Deze blogpost heeft toch ook geen held!

Weet je dat zeker? Is de held van deze blogpost niet degene die worstelt met schrijven en wel wat tips kan gebruiken?

Goed schrijven is een goed verhaal kunnen vertellen.

2/ Ikke versus het hoofd Communicatie

Ik worstelde lang met bloggen. Wat kan ik zeggen dat een ander nog niet gezegd heeft!

Maak er een vraag van in plaats van een zekerheid. Wat kan ik zeggen dat een ander nog niet gezegd heeft?

Jouw manier om naar iets te kijken is uniek omdat jij uniek bent.  Het duurde lang eer ik de essentie van die woorden begreep.

Dus stel jezelf de vraag:

  • Welk verse standpunt voeg IK toe aan het onderwerp?
  • Vanuit welk perspectief bekijk IK het onderwerp?
  • Welke nieuwe inzichten die IK ontdekt heb kan ik delen?

Daag jezelf uit met deze vragen.

Een artikel als 7 schrijftips is al 100.000 keer eerder geschreven. Ik voeg geen nieuw standpunt toe, ik heb geen nieuw perspectief, en mijn inzichten zijn gelijk aan die van anderen.

Maar jullie lezen mijn ervaring in mijn woorden en ik wéét dat dit voor sommige lezers meer impact heeft dan de woorden van een onbekend hoofd communicatie van een multinational.

3/ Een broek en een paar laarzen

Wat je schrijft is als een naakte paspop. Je moet er een broek, een paar laarzen, een shirt en wat accessoires aan toevoegen om de paspop ‘te laten spreken’.

Een verhaal begint te spreken als je feiten, analyses en vooral voorbeelden kan toevoegen. Cijfers, grafieken, citaten en zelfs foto’s maken van aaneengeregen woorden een verhaal waar anderen zich in kunnen vinden.

Ik kan onze held een rolcontainer in de handen duwen en zeggen: hier, de oplossing, veel plezier ermee. Maar onze held wil natuurlijk weten wat hij kan met die rolcontainer. Foto’s, cijfers en voorbeelden helpen hem verder.

4/ Denken als Spock

Er was eens Roodkapje. Ze ging op weg. De wolf at haar op. De jager redde haar.

Prima samengevat toch? Maar er ontbreken logische stappen. Zelfs als je het sprookje niet kent, krijg je bij het lezen het gevoel dat er wat ontbreekt. Er zitten gaten in de tekst.

Bij het redigeren van teksten van ‘specialisten in hun eigen vakgebied’ kom ik deze fout het vaakst tegen. Paragrafen en zinnen ontbreken, volgen elkaar niet logisch op of de overgang is te abrupt.

Niet omdat de schrijvers niet deugen maar omdat ze zo bekend zijn met hun vakgebied of met het onderwerp dat ze stappen in de logische volgorde overslaan. Lezers voelen dit aan en raken erdoor in de war.

Aan de andere kant kan je ook teveel stappen hebben, te logisch zijn. Als je iemand hoort zuchten dat schrijven schrappen is, hebben ze meestal teveel logische stappen op papier gezet.

De kunst is beseffen wie je trouwste lezers zijn en je logica aan hun niveau aanpassen.

5/ Mistige taal

Zelden zitten lezers op mistige taal te wachten. Wat je schrijft moet helder zijn. Je zal slimmer en professioneler lijken als je maar genoeg dure woorden gebruikt maar als je boodschap niet overkomt, ben je de weg kwijt.

Wat zaait verwarring en onbegrip als je schrijft voor een breed publiek?

  • Vage of onjuiste woorden
  • hinten naar ideeën waar je niet achter staat
  • Onbegrijpelijke vaktaal gebruiken
  • Woorden gebruiken die slechts een handvol lezers zullen begrijpen

Natuurlijk weet jij als schrijver meer over het onderwerp dan de gemiddelde lezer. Daarom schrijf je dat artikel ook. Maar praten over ideeën met je collega’s is niet hetzelfde als schrijven over die ideeën in woorden die een gevarieerd lezend publiek begrijpt.

“De meest gebruikte wielen onder rolcontainers zijn ø100mm en ø125mm met PA-wielen, rubberloopvlak, sandwich-variant en de rubber non-marking wielen. PA-wiel: het loopvlak is uit massief PA kunststof (Polyamide). De gaffel is gemaakt van verzinkt plaatstaal.”

Denkt onze held nu “Jeeeeeej!” of krabt hij zich even achter de oren? Hij wil weten of die wieltjes sterk genoeg zijn om het gewicht van zijn goederen te dragen over kasseien.

6/ Passief is geen passie

Over de rol van passief of actief schrijven is al veel gezegd. De consensus is dat actief geschreven tekst de lezers meer betrekt bij het verhaal. Actief houdt de aandacht vast. Passieve zinnen worden weggezet als ‘academisch’ en ‘bureaucratisch’. Een artikel wordt er zwak en benepen van.

Passief “De aandacht wordt vastgehouden door actieve zinnen.”

Actief: “Actieve zinnen houden de aandacht vast.”

Mijn ervaring is dat een goede mix van passief én actief schrijven het beste werkt. Moet elke zin tjokvol actie zitten? Nee! Zinnen die even niet ‘opruien’ brengen rust in een tekst.

Vermijd het werkwoord ‘worden’ maar behandel het niet als radioactief.

7/ Ik word socialmediamanager

Nederlands is een enorm flexibele taal. Er komen voortdurend woorden bij en er zijn regeltjes voor zowat elke uitzondering. Dat maakt Nederlands ook een lastige taal waarbij je goed moet opletten wat spelling en grammatica betreft.

Hoewel ik zelf een voorstander ben van het vereenvoudigen van taalregels vind ik het wel belangrijk dat een tekst grotendeels aan al de regels voldoet. Een tekst die aan de taalregels voldoet leest (vaak onbewust) prettiger.

Grotendeels, want online spelen o.a. seo en leesbaarheid ook een rol. “Socialmediamanager” is correct maar “social media manager” leest makkelijker en is seo-vriendelijker. De keuze is aan jou.

Een goede schrijver twijfelt voortdurend. Google én een woordenboek zijn samen je beste vrienden.

Zelden staat iemand ’s morgens op, begint te schrijven en is gelijk een goede schrijver. Zelfs voor natuurtalenten gaan er jaren overheen eer je alle kneepjes van het vak geleerd hebt. Laat deze blogpost je een duwtje in de goede richting geven.

En trouwens, zit je ergens mee, stuur me een berichtje. Misschien heb ik zomaar een simpele oplossing voor je bij de hand.

Met dank aan Jean-Paul Hijl die regelmatig blogt over…metaal. Zijn blogpost “Kennis uitgerold: de rolcontainer” is een mooie basis gebleken voor deze blogpost.

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Tekstschrijver | Redacteur at Tekstbureau Van Ginneken
Taalkompas | CEO en toiletjuffrouw | INTJ | Ecomodernist

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!