5 wijze lessen van journalisten voor contentschrijvers

Journalisten zijn geen contentschrijvers en hebben geen verstand van marketing en content schrijven met marketingdoeleinden. Dat is een uitspraak die je wel eens hoort. Toch kunnen de klassiek geschoolde journalisten met de werkwijze eigen aan hun vak, de contentschrijvers nog wat leren. In deze blogpost 5 wijze lessen van journalisten voor contentschrijvers.

Onderzocht en nieuwswaardig

Journalisten worden traditioneel geschoold om nieuws en andere informatie te delen op een manier die zowel makkelijk te begrijpen als te onthouden is. Meestal vertellen ze gebalanceerde, goed onderzochte, nieuwswaardige verhalen met als doel de lezers bewust te maken én aan krant of tijdschrift binden. Marketeers willen nieuws en andere informatie alleen maar delen op een verleidelijke manier met als doel de lezers en kijkers te binden aan een product of dienst. Gelukkig heeft Google een kentering in gang gezet van de kwantiteit die de marketeers zo koesteren naar kwaliteit. Kwaliteit waar een klassieke en/of journalistieke scholing weer gewicht heeft.

5 wijze lessen van journalisten

Lange antennes

copy-smileyJournalisten luisteren voortdurend naar allerlei bronnen om nieuws op te pikken dat belangrijk kan zijn voor hun lezers. Een goede contentschrijver zal hetzelfde doen. Reserveer elke dag een paar uurtjes voor luisteren. Surf en speur naar online nieuws of gebeurtenissen die van belang kunnen zijn voor jouw industrie. Je hoeft er niet per se over te schrijven; je kan het via social media of een nieuwsbrief bij je lezers brengen.

Een evenwichtig verhaal

copy-smileyDe kern van content marketing zou moeten zijn marketing via verhalen die jouw klant wil horen, niet die het bedrijf wil horen. Zoals journalisten een juiste balans moeten vinden tussen diverse bronnen, zo moeten contentschrijvers een goede balans vinden tussen de klant informeren en het bedrijf op de mentale kaart zetten. Een blogpost geschreven door de directeur van het bedrijf over het nut van 1 van zijn producten, zal veel meer geloofd en gedragen worden als ook de mening van de klant daarin verwerkt wordt. Betrek er een derde onafhankelijke partij bij en je brengt steeds meer balans in je content.

Lezers eerst

copy-smileyIntegere journalisten zijn geen poppetjes aan de touwtjes van de commerciële afdeling. Het is hun taak verder te kijken dan hun krantenneus lang is en de lezers de waarheid –zover die bestaat- te vertellen op zo’n manier dat de lezer het begrijpt. Als contentschrijver moet je je deze regel ook eigen maken. Wat is het niveau van begrip van jouw lezer en waar hebben zij behoefte aan? Werk van daaruit op een integere manier aan content die hen iets kan bijbrengen en tegelijk leren over het bedrijf waar je voor werkt.

Controleer je feiten

copy-smileyDe feiten niet correct hebben kan een ernstig probleem zijn voor een krant/tijdschrift. Het internet is wat dit betreft zowel een vloek als een zegen. Over zowat alles kan je wel informatie vinden. Maar is die informatie correct? En de bron betrouwbaar? Is het een kopie van een kopie van een fout of zijn de feiten correct? Een journalist moet zichzelf voortdurend die vraag stellen. Voor een goede contentschrijver is het niet anders: zijn mijn bronnen betrouwbaar en zijn mijn feiten correct?

Hou het simpel

copy-smileyEen journalist kent zijn/haar publiek en past het artikel aan het kennisniveau van de doelgroep aan. Soms houdt de journalist het simpel en gebruikt geen grote woorden. Andere tijden durft hij/zij het ingewikkeld maken en de vaktermen gebruiken. Als contentschrijver zal je net zo goed geconfronteerd worden met deze vraag: simpel of ingewikkeld. Een goede contentschrijver weet hoe hij/zij de boodschap kan communiceren zodat de doelgroep het begrijpt én het bedrijf tevreden is.

Ben jij een journalist die de krant verruild heeft voor een carrière in het bedrijfsleven? Wat vind je van deze tips? Heb je nog meer tips voor ons? Of ben jij een contentschrijver en heb je nog andere dingen geleerd van journalisten die je goed van pas zijn gekomen? Deel het met ons, wij horen het graag!

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Tekstschrijver | Redacteur at Tekstbureau Van Ginneken
Taalkompas | CEO en toiletjuffrouw | INTJ | Ecomodernist

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!