Bewijs dat jij een expert bent!

Wat kun je? Waar ben je goed in? Waar blink jij in uit? Waar ben jij de expert in die iedereen nodig heeft? Vragen die vaak gesteld worden op weg naar een baan of ondernemerschap. Soms heb je geen idee; soms weet je het meteen. Maar wat dan? Wat doe je wanneer iemand zegt : bewijs dat jij een expert bent!

Ik liep tegen hetzelfde ‘probleem’ aan. Hoe bewijs ik dat ik weet wat ik doe, dat ik echt wel ervaring en kennis heb, in een digitale wereld waarin iedereen zichzelf tot expert kan en wil uitroepen? Dus ik ging op zoek naar advies en tips en wat nog meer.

3..2..1..expert!

Ik merkte dat in de categorie Advies & Tips 3 soorten adviesgevers actief zijn waar ik weinig aan heb: de cursusverkopers, de goeroes en experts-in-het-samenstellen-van-blogberichten-met-tips.

De cursusverkopers zijn er heilig van overtuigd dat wanneer je deze of gene opleiding, cursus of workshop met succes afrondt, dat je dan een expert bent. Hier is je certificaat, toon het de wereld, jij bent nu een expert.

De goeroes zijn vaak te herkennen aan de schreeuwerige websites. Zij hebben het allemaal al gedaan en zullen jou het advies geven hoe jij net zo rijk en geweldig kan worden als zij. Je moet alleen hun methode kopen met hun levenslessen waarmee jij jezelf als expert kan neerzetten.

De tips-experts. Zij zijn experts, dat klopt. Experts in het afstruinen van de sites van de cursusverkopers en goeroes waar ze tips ‘stelen’ die ze dan in een blogpost aan elkaar plakken. Ok, ik geef toe, het is een kunst die men moet beheersen maar als je op zoek bent naar waardevolle informatie, sla je met deze experts de bal soms mis. Als verzamelaars nemen ze ook tips op die niet meer kloppen, verouderd zijn of fout bewezen. Dat maakt hen niks uit. Maar jij hebt er zo weinig aan.

Begrijp me niet verkeerd, als jouw bron met kennis over experts en expertise  1 van de 3 bovenstaande is, en dat werkt voor jou, go fot it! Maar voor mij werkt het niet.

Doen, creëren en delen

Ik kwam ‘bij toeval dat niet bestaat’ terecht op de site Expert Enough waar Nick Thacker  een gastblogbericht schreef dat mij meteen aansprak.

Thacker begint met vertellen dat er inderdaad een tijd was dat je op internet al snel een expert kon zijn door je eigen platform neer te zetten: de tijd van de forums. Daar moest je tijd voor nemen, werk in steken en zelf actief in zijn. Hierdoor konden deze mensen best wel als experts beschouwd worden.

En toen kwam social media en WordPress en aanverwanten. Plots werd het opzetten van een forum, het starten van een website, een blog beginnen of een boek publiceren voor iedereen mogelijk, in een handomdraai. Expertise? Niet echt nodig.

Jezelf neerzetten als een expert is moeilijk geworden. Hoe doe je dat dan wel, vraagt Thacker, en hij zet 3 simpele punten op een rij.

1. Doe!

Op het moment dat iemand je vraagt: kan jij me uitleggen hoe dit werkt, en dat lukt je zonder stotteren of twijfel, ben je de expert.

Studie en oefenen is belangrijk maar niet oppermachtig. Oefen maar doe het niet om te oefenen. Oefen zodat je kan doen. De beste manier om de ins en outs van iets te kennen, is niet alle boeken te lezen maar gewoon door te doen! Gitaar spelen, autorijden, cursussen verkopen… je leert door te doen.

Thacker haalt een voorbeeld uit de sportwereld aan. Een voetbalcoach als Louis van Gaal kan je zonder twijfel een expert noemen. Maar voor een tienjarige knul die het voetballen net leert, is zijn papa die op zondag bij de amateurs speelt, ook een expert. Waarom? Omdat zijn papa voetbal speelt. Zijn papa speelt en speelt vaak. Zijn papa doet!

Blijf niet met je neus in de theorie zitten maar zet wat je leert om in praktijk en blijf het doen en verbeteren en vallen en opstaan maar vooral doen.

 Ik heb heel lang allerlei dingen gelezen over social media. Ik was zeker niet de eerste om ermee te beginnen. Ik hing op forums rond en dat ging best wel aardig. Ik hoorde over Twitter maar ja, wat moest ik ermee? Toch, ik ging overstag want er leek geen ontkomen aan. Ik moest van ‘studeren’ overgaan naar ‘proberen’, m.a.w. ik moest doen. En ik deed. Ik zit al sinds 2010 privé op Twitter met wisselende accounts. Een zakelijk account volgde later pas toen ik door te doen, te falen, weer op te staan en opnieuw te doen wijzer werd in de cultuur van Twitterland.

 2. Creëer!

De expert is niet alleen expert om wat hij weet, maar ook om wat hij maakt dat anderen kunnen gebruiken.

Volgens Thacker zit creatie in de kern van een expert. Een expert creëert content , ideeën, concepten en bovenal toegevoegde waarde. De vader van de kleine voetbalknul creëert meer waarde dan Louis van Gaal omdat papa elke dag, na school, met zoonlief een balletje trapt.

M.a.w. wat je doet, krijgt meer waarde en dus meer expertise als je het zo brengt dat anderen er een antwoord in vinden op de vraag die ze stellen. Online  kan dat zijn door te bloggen, een boek te schrijven of een video te maken.

Net zoals deze blogpost bijvoorbeeld. Ik kan wel een stuk schrijven over hoe je gezien kan worden als expert maar wat heb jij eraan als je het niet kan volgen, als je denkt: mooie theorie maar hoe zit het met de praktijk? Thacker raadt daarom ook aan zeker niet te verbergen dat je fouten gemaakt hebt. Integendeel, vertel over je fouten en hoe je het probleem opgelost hebt.

Ik noem mezelf een blogexpert, een socialmedia-expert, een taalexpert.
Bij het bloggen laat ik me soms leiden door mijn eigen vragen (zoals met deze blogpost die je nu leest) maar meestal komt de inspiratie uit jullie vragen. Zo merk ik dat mijn blogpost over hoeveel btw een tekstschrijver mag vragen –een vraag waar een collega erg mee zat- vaak gelezen wordt.
En de surfers met taalvragen komen regelmatig op mijn blog terecht ipv op de grote sites van o.a. Taalnet , de ‘echte’taalexperts. Niet omdat mijn antwoorden beter zijn maar omdat ik weet hoe de vraag gesteld wordt door jullie en wat jullie als antwoord verwachten. En dat heb ik niet geleerd door een boek te bestuderen maar door te doen, en fout te doen, en opnieuw te doen.
Ik ben expert in socialmedia-uitingen, niet omdat ik socialmedia-accounts heb en weet hoe je deze samenstelling correct schrijft. Ik durf zeggen dat ik een expert ben omdat  omdat ik uit eigen ervaring met social media en socialmedia-uitingen kan vertellen wat tekstueel wel en niet werkt.

 3. Deel!

De expert deelt zijn content open en gratis op zijn eigen website, maar daar blijft hij niet hangen.

Als je in een grot alleen woont, ben je een expert in alleen-in-een-grot-wonen . Fijn voor jou maar iemand die het ook eens wil proberen, zal niet naar jou gaan voor advies want jij zit alleen in je grot en niemand weet dat. Zelfs als je een bordje voor de ‘deur’ zet met “Cursus Alleen in een grot wonen” weet niemand het.

Om erkend te worden als expert moet je ook op zoek gaan naar de mensen die jouw expertise het beste kunnen gebruiken : forums, LinkedIn, Facebook, Google+, Reddit, enzovoort.

 Op Twitter houdt Thacker de 20/80-regel aan. 80% van de tijd tweet of retweet hij het werk van anderen en 20% van de tijd deelt hij zijn eigen werk. Hij doet dit uit angst dat mensen hem spammy of irrelevant vinden. Daar kan ik het niet mee eens zijn. Voor mij zijn de mensen die op Twitter de hele tijd (80%) retweeten, de spammers. Ik kan zelf wel bepaalde bronnen volgen of ik volg die bronnen al en de retweets zijn bijzonder vervelend. Als het op Twitter aankomt, volg ik de omgekeerde regel. 20% is retweet,  80% is eigen werk. Waarom doe ik dat? Omdat ik tweet wat mijn ervaringen zijn. Die kunnen anders zijn dan de ervaringen van anderen en daarom waardevol. Jezelf wegcijferen in die 20% is niet wat een expert doet.
Toch, één kanttekening: tweet bescheiden in tekst en in hoeveelheid. Als jouw 80% eigen tweets bestaat uit eigendunk in 100 tweets per dag, gaat jouw reputatie als expert heel snel richting riool. Hoe ik tweet? 3 tweets per dag die automatisch gaan: 1 tweet over Tekstbureau Van Ginneken, 1 tweet met blogtips #202blogtips en 1 tweet met mooie citaten #QvdW . Daarnaast tweet ik af en toe over wat mij bezighoudt.
En werkt dit? Jawel!

Een sterk huis bouwen kost tijd

Denk nou niet dat omdat er iemand is die beter, sneller of populairder is dan jij, dat jij geen expert bent. Dat ben je wel! Een leraar moet alleen maar 1 hoofdstuk meer weten dan zijn pupillen.

BAM! DONE DEAL! Deze drie punten volgen en in een vingerknip ben je een expert! Eh, nee, zeggen Thacker en ik, zo werkt het niet. Want wat deze 3 punten bindt, is tijd. Een online reputatie als expert opbouwen is een kwestie van veel tijd. Weken? Nee. Maanden? Komt in de buurt. Een jaar? Bingo!

Uit ervaring kan ik vertellen – en Thacker zal dit zeker bevestigen- dat het ongeveer een jaar kost om van beginner naar expert te groeien, mits je er continue aan werkt. In een virtuele wereld waar men plat gegooid wordt met experts, trappen de meeste mensen niet meer in de eendagsvliegen. Surfers (bedrijven en particulieren)  kijken de kat uit de boom, willen bewijs zien en zijn –vaak terecht- wantrouwig.

Om jouw online expertise te bevestigen, moet je constant en consistent waarde bieden en open staan voor vragen. Opgeven hoort daar niet bij. Een expert kan van koers veranderen maar opgeven, nooit!

Bron : Expert enough

Leuk? Boeiend? Mooi? Vertel het je vrienden!
Be social!

Anja VG

Content professional at Tekstbureau Van Ginneken
Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.
Be social!

Anja VG

Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.

2 Comments:

  1. Goed stuk, ik zou het niet meer durven te retweeten ;-))

  2. Dankjewel en deel naar hartenlust, Seb. Misschien helpt het anderen die met hetzelfde worstelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>