Content marketing is niet meer weg te denken

content-marketing-loveBedrijven bombarderen ons met informatie. Niet relevant, niet van waarde, niet informatief. We noemen het spam en consumenten zijn er klaar  mee. De traditionele manier van marketing heeft afgedaan en wat in 2012 nog een trend was, is nu een essentieel onderdeel van marketing geworden. Verkopen met inhoud oftewel content marketing is niet meer weg te denken.

Waardevolle informatie

In essentie is content marketing de kunst van het communiceren met je (potentiële) klanten zonder dat je hen direct iets probeert te verkopen. In plaats van je goederen en diensten in de beruchte elevator pitch te verkopen, lever je informatie die jouw klant iets bijbrengt. Het uitgangspunt is: geef je klanten een constante stroom waardevolle informatie en zij zullen je belonen met trouw aan jouw bedrijf.

Roper Public Affairs, onderdeel van het wereldvermaarde onderzoeksinstituut GFK  deed onderzoek naar koopgewoontes.

80% van de mensen die in een bedrijf besluiten nemen, baseert dat besluit op artikelen in plaats van op advertenties.
70% zei dat ze door content marketing zich veel meer betrokken voelden bij het betreffende bedrijf.
60% vertelde dat de content die een bedrijf naar buiten brengt, hen in staat stelt betere beslissingen te nemen.

Valkuilen van content marketing

Content marketing is dus een laagdrempelige manier om jezelf of je product op de kaart te zetten. Toch zijn er enkele valkuilen.

  1. Onderscheidend zijn en zichtbaarheid, zijn de sleutelbegrippen in een overvolle internetmarkt. Content marketing is de worm aan de haak, nodig om de klant binnen te halen.
    Fout! Sales kan het gevolg van content marketing zijn maar mag niet het doel zijn. Steeds meer consumenten prikken daar doorheen. Daarom is het van belang dat content verzorgd wordt door mensen met passie voor het onderwerp en passie voor content marketing.
  2. Content kan je kleinschalig inzetten. Eenmalig investeren in goede teksten is voldoende om leads te genereren.
    Fout! Content is een constante beweging van informatie. Hoe meer een bedrijf aan content marketing doet, hoe intensiever de werkzaamheden worden. Een goede content manager investeert tijd in het zoeken en schrijven van goede content maar spendeert net zoveel tijd aan het opbouwen van relaties met de lezers van zijn/haar content.
    Content marketing is een investering van lange adem, die continue herhaald moet worden  om effect te hebben.
  3. De eenvoudigste manier om content te verspreiden is via sociale media. Je kan je inhoud onder een breed publiek verspreiden.
    Fout! Social media is volwassen aan het worden. Niet langer is het een medium waar content klakkeloos gepusht kan worden. Een bedrijf moet in staat zijn nieuwsgierigheid te genereren in maximaal 140 tekens, te communiceren met ‘likers’ van allerlei pluimage en verstandig om kunnen gaan met kritiek.
  4. Het draait allemaal om SEO. Relevante content verhoogt de zichtbaarheid en vindbaarheid van een website aanzienlijk. Hoog eindigen in Google zoekresultaten genereert automatisch meer leads.
    Fout! Goede content sluit aan op de zoekbehoefte van de (potentiële) klant. Maar aan hoe meer SEO een tekst onderworpen wordt, hoe slechter leesbaar een tekst wordt. Uitstekende vindbaarheid voorkomt niet dat consumenten afhaken zodra ze merken dat de content niet relevant of waardevol is

 Connecten

Content marketing staat ver van de flitsende banners op websites en kleurrijke advertenties in glossy magazines. Content marketing is marketing die vooruit kijkt en een connectie maakt die de consument van nu graag wenst. Marketing goeroe Seth Godin zei het al: content marketing is niet langer iets van de toekomst. Goede content marketing zorgt ervoor dat de lezer stopt, leest, nadenkt en zijn/haar gedrag aanpast.

Bronnen
Sprout.nl
Contentmarketinginstitute.com

 

Leuk? Boeiend? Mooi? Vertel het je vrienden!
Be social!

Anja VG

Content professional at Tekstbureau Van Ginneken
Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.
Be social!

Latest posts by Anja VG (see all)

Anja VG

Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.

5 Comments:

  1. Pingback: Eigen tekst redigeren is lastig

  2. Pingback: Content marketing trends voor 2013

  3. Pingback: Content marketing trends voor 2013 : bedrijven Tekstbureau Van Ginneken

  4. Pingback: Zakelijk blog: van bloglezers naar klanten Tekstbureau Van Ginneken

  5. Pingback: Content spinning: tekstschrijvers betrapt Tekstbureau Van Ginneken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>