Een carrière in content marketing: wat moet je kunnen

Iemand in de marketing sector is vaak een manusje-van-alles, heeft overal wel een beetje verstand van. Toch zijn enkele vaardigheden essentieel voor een carrière in content marketing.

Schrijven

Wie een carrière in content marketing ambieert moet zich allereerst verdiepen in het leveren van kwalitatief hoogwaardige content, m.a.w. zich verdiepen in de kunst van het schrijven.

Je kan er voor kiezen van elke stijl iets te weten maar de ervaring leert dat specialiseren in een bepaald formaat van schrijven, meer voordelen oplevert. Wat zijn de meest populaire formaten?

  • Korte teksten: blogberichten, FAQ pagina’s,  nieuwsbrieven, etc.
  • Lange teksten: whitepapers, e-boeken, etc.
  • Doelgroepgerichte teksten: voor particulieren,  bedrijven of sectoren
  • Teksten met een bijzonder formaat: onderzoeksrapporten, webinars, etc.

Wat je ook kiest, vergeet nooit dat het sleutelwoord ‘hoogwaardig’ is. Natuurlijk moet je een constante hoeveelheid tekst kunnen produceren maar als de kwaliteit slecht is, schiet je het doel voorbij.

Visualiseren

Als je in de marketingsector met content werkt, moet je op z’n minst een gevoel hebben voor visuele content. Ook mensen die weinig hebben met taal kunnen een carrière in content marketing opbouwen als ze vaardigheden hebben met betrekking tot het leveren van visuele content.

Welke visuele content is populair?

  • Statische content: infographics, grafieken, etc.
  • Dynamische content: Prezi, Slideshare, etc.
  • Video content:  Youtube, podcasting, etc.
  • Interactieve content: webinar, etc.
  • Spel content: apps, etc.

Elke marketingafdeling heeft behoefte aan professionele mensen die visuele content kunnen creëren. Meestal komen die mensen tijdelijk van buitenaf omdat men intern niemand vindt die het visuele werk kan doen. Ervaring hebben binnen 1 of meerdere terreinen van visuele content geeft je zeker een voorsprong.

Kijk uit dat je jezelf niet als artiest of auteur gaat zien. Als je met creatieve inhoud werkt binnen een marketingfunctie ben je in de eerste plaats een zakenmens. Jouw content is geen kunst; het moet een zakelijk doel bereiken. [Tweet dit] Er mag best wel persoonlijke energie in zitten maar het mag geen persoonlijk doel dienen.

Redigeren

Marketeers met schrijfervaring kunnen ervoor kiezen zich te verdiepen in het redigeren. Redigeren is een lastig vak. Het is bijna onmogelijk een goede redacteur te zijn als je geen tot weinig schrijfervaring hebt. Redacteurs zijn niet per definitie betere schrijvers – integendeel soms.  Maar de beste redacteurs weten hoe ze moeten schrijven, SEO toepassen, het bedrijf naar voren brengen in een tekst en hoe ze zichzelf en anderen kunnen corrigeren zonder over de schreef te gaan.

Het voordeel van een schrijver die ook kan redigeren is vooral de manier waarop een redacteur denkt over tekst: niet als het resultaat van een creatief proces maar als iets dat je gebruikt om een doel te bereiken.

Niet alle schrijvers kunnen redigeren, maar alle redacteurs moeten kunnen schrijven. [Tweet dit]

Overdragen

Kennisoverdracht is een onderhandelingspunt als je een carrière in content marketing overweegt. Marketingafdelingen moeten vaak vastgestelde hoeveelheden hoogwaardige content kunnen leveren. Maar er zijn nog steeds niet genoeg mensen die dat kunnen.

Bedrijven geven vaak de voorkeur aan content specialisten die ook trainingen durven geven. Zo kunnen bestaande werknemers intern opgeleid worden tot contentspecialisten.

Content marketeers met schrijf- en redigeerervaring kunnen in hun trainingen laten zien hoe het wel of niet moet omdat ze zelf door het proces gegaan zijn. Vanuit hands-on ervaring kunnen ze kritische, specifieke feedback geven.

Managen

Elke brok content van hoogwaardige kwaliteit is een project op zich. Een carrière in content marketing vraagt soms om eigenschappen die projectmanagers met elkaar gemeen hebben:

  • organisatievermogen;
  • werken met een deadline;
  • goede interne én externe communicatievaardigheden;
  • inzien wanneer en welke extra handen nodig zijn.

Uitdragen

Hoogwaardige content is ‘waardeloos’ als de lezers niet bereikt worden. Een content marketeer moet zijn/haar social media kennen en de bijbehorende cross-mediale connecties.

  • Hoe kan je content van  je blog integreren met social media?
  • Hoe breng je bestaande content opnieuw onder de aandacht?
  • Hoe laat je het publiek weten dat je bestaat op social media?

Als onderdeel van content marketing doet je blog het werk voor je maar jij moet tegelijk ook je blog ‘verkopen’. En dat geldt voor alles waarin jouw content ‘leeft’. Alleen zo kan je effectief gebruik maken van je content en meer ROI genereren.

Voor een carrière in content marketing zijn dit wat mij betreft de belangrijkste vaardigheden. Wat is jouw ervaring? Wat zie jij als een goede vaardigheid voor een content specialist? Wat missen jouw content specialisten?

Leuk? Boeiend? Mooi? Vertel het je vrienden!
Be social!

Anja VG

Content professional at Tekstbureau Van Ginneken
Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.
Be social!

Latest posts by Anja VG (see all)

Anja VG

Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>