Een slideshow helpt jouw websitebezoekers

Een visueel sterke website kan mooi zijn maar voor hetzelfde geld jaag je al je klanten ermee weg. Dat was mijn advies bij het opzetten van een eigen website jaren geleden al.
Bij het aanpassen van mijn website keek ik dus kritisch naar het onderdeel dat een populaire trend is in webdesign op dit moment: de slideshow / slider of diavoorstelling. Een slideshow helpt jouw websitebezoekers. Maar pak het wel goed aan!

WPslideshow

Wat staat er in een slideshow?

De visueel ingestelde mens ziet als eerste op een website beelden. Een slideshow is daarom de ideale manier om vrijwel meteen relevante informatie te tonen. Wat wordt door de professionals als ‘relevante informatie’ gezien?

1. Producten en/of diensten

Een slideshow is ideaal om die diensten of producten waarvan je weet dat ze veel gezocht worden, extra onder de aandacht te brengen.

2. Jouw portfolio

Voor kunstenaars bijvoorbeeld is een slideshow de ideale ruimte om de meest recente projecten of werken waar men trots op is, onder de aandacht te brengen. Maar in een slider kan je ook aanbevelingen van tevreden klanten plaatsen.

3. Promotie / Aankondigingen

Mensen zien graag dat jouw bedrijf actief en levendig is. Een slideshow biedt de gelegenheid nieuwe producten/diensten te promoten, nieuwe medewerkers in het zonnetje te zetten, enzovoort.

4. Blogberichten

Is bloggen belangrijk voor jouw bedrijf? Plaats dan de meest bekeken blogberichten in de slideshow.

5. Zakelijke evenementen

Je kan daarbij denken aan aandacht geven aan open-deur-dagen, deelname aan maatschappelijke projecten, beurzen, enzovoort.

6. Nieuwe klanten

Verplaats je in de geest van iemand die voor het eerst op jouw site komt. Wat zoekt jouw bezoeker? Het antwoord op die vraag kan je in je slideshow zetten om de aandacht te trekken.

 

ctrlaltdefeet

Valkuilen

De software achter een slideshow zit meestal wel goed in elkaar.  Het enige dat jij moet doen is de plaatjes invoegen en op save klikken. Toch zijn er een aantal valkuilen waar je voor moet uitkijken.

Teveel van het goede

Meestal wordt het aantal slides of dia’s dat je kan invoegen beperkt door de software. Zelfs dan nog is het de vraag of je alle plekken binnen de slideshow MOET vullen. Soms zeggen  2 plaatjes meer dan 10 en laten we eerlijk zijn, bij het 5de plaatje is je klant al met andere dingen bezig.
Webanalitics laten zien dat de tijd die een bezoeker aan jouw slideshow wil besteden maximaal 30 seconden is. M.a.w. Niet meer dan 4 of 5 foto’s krijgen hun aandacht.

Irrelevante foto’s

Een foto van een kitten is snoezig en trekt zeker de aandacht maar wil je dat op je site als een metaalbedrijf bent? Kies altijd voor goede, krachtige foto’s die relevant zijn voor de inhoud van je website en de wensen van jouw bezoekers.

Te snel of te traag

Slideshowsoftware heeft meestal een standaardtijd ingesteld. Die is gebaseerd op onderzoek naar hoelang een websitebezoeker tijd nodig heeft om de info op te nemen én wanneer hij interesse verliest: gemiddeld 7 seconden per plaatje.
Je denkt misschien slim te zijn door de snelheid te verhogen of verlagen om zo je klant te ‘ dwingen’ meer informatie op te nemen. Niet doen, werkt dus niet.

Teleshopping

Slideshows zijn ideaal om jouw product of dienst te promoten maar kijk uit dat je niet verandert in een aflevering van een teleshoppingprogramma. Websitebezoekers hebben een hekel aan schreeuwerige promoties in slideshows. Ze komen met vragen naar jouw site en willen antwoorden, geen in-your-face-reclame.

Linkloos

Jouw potentiële klant wordt aangesproken door een plaatje in je slideshow, klikt erop, wordt nergens heen geleid en besluit te vertrekken omdat hij/zij dacht een antwoord te zien op een vraag maar vastliep op je homepage.
Elke slideshow beschikt over een functie om achter de foto’s een link te hangen. Maak je foto’s klikbaar en ‘trek’ zo bezoekers dieper je website in.

Momenteel heb ik mijn foto’s in de slideshow teruggebracht tot 1. Maar met bovenstaand advies hoop ik binnen korte tijd goede, krachtige informatie te kunnen bieden via mijn slideshow.
slideshowdia

En jij? Heb jij een slideshow op je site? Ben je daar tevreden over? Vind je deze tips nuttig? Ik hoor het graag in een reactie op dit blogbericht, op Facebook, LinkedIn of Twitter.

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Tekstschrijver | Redacteur at Tekstbureau Van Ginneken
Taalkompas | CEO en toiletjuffrouw | INTJ | Ecomodernist

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!