Een social media rapport samenstellen, hoe doe je dat?

Als je werkt met social media en carrière wil maken in socialmediamarketing, zal je onvermijdelijk te maken krijgen met het samenstellen van een socialmediarapport. Terwijl traditionele media zoals televisie en advertenties meestal directe resultaten geven –bijvoorbeeld kijkcijfers-, heeft de analyse van socialmedia-investeringen meer tijd nodig vanwege de indirecte en vaak minder transparante informatie. Het is niet makkelijk een positieve return weer te geven van sociale investeringen maar ROI-rapporten zijn wel nodig om de middelen die nodig zijn voor socialmediacampagnes te verkrijgen én te verantwoorden. Een social media rapport samenstellen, hoe doe je dat?

Doelen en primaire statistieken

Klein of groot bedrijf, voor je start met een socialmediacampagne is antwoord te krijgen pop 3 vragen:

  • Wat is je doel?
  • Welk sociaal medium bereikt dat doel?
  • Welke meetinstrumenten kan je daarvoor inzetten?

Bereik en engagement zijn daarbij van groot belang. Hiermee meet je het echte bereik van een merk, de reacties van de bezoekers, het algemene sentiment en de viraliteit van je content. Om deze cijfers te presenteren heb je niet eens uitgebreide software nodig. Begin gewoon met een Excelspreadsheet. Daarmee kan je vergelijken en filteren.

Socialmediaplatforms en statistieken

Facebook Insights
Twitter Analytics
Google Analytics
Instagram
Pinterest Statistieken
Youtube Analytics

Vergelijk met traditionele media

Is het gebruik van traditionele media ook een onderdeel van de marketingcampagne, probeer deze dan ook in je rapport te verwerken. Hou bij over een bepaalde tijd hoe vaak een socialmediabericht werd verspreid, vergeleken met bijvoorbeeld een advertentie. Vergelijk ook deze tijdsperiode met dezelfde tijdsperiode vorig jaar. Handig is daarbij seizoenen aan te houden. Om een goed vergelijk te kunnen maken is het vooral belangrijk te kijken naar de interactie met je publiek: positieve, negatieve en neutrale reacties. Hiermee kan je verkoopmogelijkheden aanduiden, successen in het verkoopproces en klantfeedback.

Omdat Facebook over het algemeen grote invloed heeft binnen socialmediacampagnes, is het een goed startpunt om te laten zien hoe jouw berichten fans bereiken. Vertel je werkgever/opdrachtgever hoe Facebookberichten (zowel organisch als betaalde) een impact hebben op zowel je primaire doelgroep als hun vrienden. Geef cijfers van het aantal commentaren, het aantal keer dat de content gedeeld is, en welk sentiment overheerst. Laat daarnaast zien hoeveel volgers het merk erbij gekregen heeft als gevolg van een specifieke actie die de volgers moesten verrichten.

Websitestatistieken

Ook websitestatistieken horen bij een socialmediacampagne. Wanneer je data analyseert die van de site van je /werkgeveropdrachtgever komt, is het wellicht nodig diverse bronnen te raadplegen om te weten waar je bezoekers vandaan komen. Vonden de bezoekers je site via Google, via social media, via papieren advertenties, via banners op andere sites?

Des te meer mensen de site bezoeken, des te meer kans op aankoop van of interesse voor je product of dienst, des te meer socialmediafans en volgers je krijgt. En andersom: hoe meer fans, hoe meer bezoekers, hoe groter de kans op aankopen. Iemand die je website bezoekt, vertrekt uiteindelijk ook weer. Langs welke pagina gaat dat vertrek? Is ook daar winst gehaald of is er ruimte voor verbetering?

Benadruk sales resultaten

socialmediasalesUiteindelijk wil de opdrachtgever maar 1 ding weten: leidt de socialmediacampagne tot nieuwe verkopen? Het is dus belangrijk de socialmediacijfers te integreren met de verkoopcijfers. Laat zien welke doelgroep reageert op welk sociaal medium, en wat hun beweegt om tot aankoop over te gaan.

Wees niet bang voor negatieve resultaten

Jouw doel is de opdrachtgever motiveren om te blijven investeren in socialmediacampagnes. Daarvoor moet je positieve resultaten op tafel leggen. Maar wees niet bang om ook negatieve resultaten te laten zien, zolang je maar meteen een oplossing ernaast legt.

Praktische tips

  • Promoot doorheen het hele rapport elk element dat de investering van geld en tijd de moeite waard maakt.
  • Durf wijzen op dingen die misschien niet direct tot verkoop leiden maar die wel waardevol zijn voor de organisatie: meer fans, meer websiteverkeer, meer potentiële klanten.
  • Beelden vertellen meer dan woorden. Gebruik in je rapport visuele componenten zoals grafieken en schrijf je rapport in korte, duidelijke paragrafen.
  • Tot nu toe blijken PDF en PowerPoint nog steeds de meest gebruikte middelen om de inhoud van het rapport te delen. Maar je kan ook Slideshare of Prezi een keer proberen.

Een socialmediarapport samenstellen is niet altijd even makkelijk. Zou jij nog andere cijfers opnemen in je socialmediarapport? Wat is jouw favoriete methode van presenteren? Heb jij nog andere tips? Laat het ons weten, wij horen het graag.

* ROI Return On Investment ofwel “Wat krijg ik terug voor wat ik investeer?”

Bron: Social Media Examiner

SchrijfSterA

Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver at Tekstbureau Van Ginneken
Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver | Researcher | Auteur | Uitgever | "Heerlijk kreng" | INTJ

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!