Hoe schrijf je een bedankbriefje na een sollicitatie: een praktisch voorbeeld

Mijn interesse rond het bedankbriefje werd gewekt toen een LinkedIncontact –ik noem haar nu Eline- mij een bericht stuurde. Ze had een sollicitatie achter de rug en moest enkel nog de naam van een referentie doorgeven. Ze wilde die gelegenheid gebruiken om de interviewers te bedanken maar kwam niet goed uit haar woorden, vond ze zelf. Daarom riep ze mijn hulp in.

Eerste poging bedankbriefje

Dit is Eline’s eerste poging om een bedankbriefje te schrijven.

 

Beste XXX,

 

Ik wil je graag bedanken voor de door jullie geïnvesteerde tijd en interesse  tijdens het sollicitatiegesprek dat ik met jullie mocht hebben op donderdag XX XXXXX jl. Hoewel ik tijdens het gesprek enigszins gespannen was vond ik het een prettig gesprek en heb ik een goede indruk gekregen van XXXXXXXXXX en over de invulling van de functie en hoe meer ik er over nadenk,  hoe enthousiaster ik word.

 

Je vroeg me nog de naam van een referent te mailen. Ik heb kort gesproken met de heer XXX van XXX, waar ik eerder in verschillende rollen gewerkt heb en nu nog als vrijwilliger actief ben. Hij kan je een goed idee geven van wie ik ben en hoe ik werk en hij  is te bereiken via telefoonnummer: XX XXXXXX.

Een flexibele template

Niet slecht voor een eerste poging. Ik dook in de materie en kon haar voorzien van een template waarmee ze haar tekst kon aanpassen. Deze template mag je gerust kopiëren en gebruiken voor je eigen bedankbriefje.

 

Goedemorgen [naam],

Vul bij naam de voornaam of achternaam in. Volg hierbij je gevoel over hoe formeel of informeel het gesprek ging. Gebruik daarbij of “u” (formeel) of “jij” (informeel). De voorkeur gaat uit naar “u”.

 

Dank u dat u de tijd genomen heeft [gisteren/eergisteren/datum] met mij te praten over de [functie] bij [bedrijf]. Het was een genoegen u te ontmoeten en ik vond het erg plezierig meer te leren over de functie en uw bedrijf. We hebben gesproken over […]

Herhaal in enkele woorden je sterkste argument. Bijvoorbeeld: “we hebben gesproken over hoe mijn achtergrond en ervaring bij [bedrijf] een voordeel kan zijn voor deze functie.

 

Na ons gesprek ben ik er zeker van dat ik mijn vaardigheden en ervaring ten volle kan inzetten om [bedrijf] te helpen bij [functie-eigenschap] en daar blijf ik [achter staan/in geloven.]

Hier vul je de belangrijkste werkzaamheden in van de functie.

 

Ik was en ben nog steeds zeer enthousiast wat betreft het starten bij [bedrijf] en ik stel het erg op prijs als u mij op de hoogte wil houden van de afloop. Zoals gevraagd bij deze gegevens van mijn referentie.

 

[gegevens]

 

Als u nog meer informatie nodig heeft, aarzel niet om contact op te nemen via e-mail of telefoon. Nogmaals dank en ik hoop binnenkort positief bericht van u te ontvangen.

 

Met vriendelijke groet,

[naam]

 

Wat je ziet is de opbouw met dezelfde structuur uit het artikel “Hoe schrijf je een bedankbriefje na een sollicitatie?

  1. Een ‘dankbare’ inleiding
  2. Wat je geleerd hebt van het gesprek
  3. Hoe je denkt dat jouw vaardigheden perfect passen bij de baan
  4. Je enthousiasme om bij het bedrijf aan de slag te gaan

In de mixer

Eline reageerde enthousiaste en maakte een goede mix van haar eerste poging met het template en kwam tot onderstaand resultaat.

 

Goedemiddag XXX,

 

Dank je wel dat je de tijd genomen hebt om donderdag XX XXXXXX jl. -samen met XXX- met mij te praten over de functie XX XX XX bij XXXXXX.

 

Het was een genoegen jullie te ontmoeten en ik vond het erg plezierig meer te leren over de functie en XXXXXX. We hebben gesproken over de ondersteunende werkzaamheden die ik vooral voor XXXXXX maar ook voor XXXXXXX zou kunnen doen o.a. op het gebied van e-mailbeantwoording, klantcontact, het maken van presentaties. Na ons gesprek ben ik er zeker van dat ik mijn vaardigheden en ervaring ten volle kan inzetten om XXXXXXXX van a tot z te ondersteunen bij de werkzaamheden die nodig zijn voor het organiseren van o.a. de trainingen.

 

Ik was en ben nog steeds zeer enthousiast wat betreft het starten bij XXXXXXXXX en ik stel het erg op prijs als je mij op de hoogte wil houden van de afloop. Zoals gevraagd bij deze de gegevens van mijn referentie.

 

Naam: de heer XXX (waar ik eerder in diverse rollen gewerkt heb en nu nog als vrijwilliger actief ben)

Telefoonnummer: XX XXXXXX

 

Als je nog meer informatie nodig hebt, aarzel niet om contact op te nemen via e-mail of telefoon. Nogmaals dank je wel en ik hoop binnenkort positief bericht van je te ontvangen.

 

Met vriendelijke groet,

Eline

 

Copyright

Ik verzoek vriendelijk het bedankbriefje van Eline niet integraal over te nemen. De template daarentegen mag je kopiëren en gebruiken zoveel je wil en aanpassen aan je eigen voorkeuren en noodzaken. Wil je meer voorbeelden, lees dan ook eens “Hoe schrijf je een bedankbriefje na een sollicitatie?” Hierin staan diverse korte aanzetten waarmee je aan de slag kan. Lukt het wel maar vind je een simpel briefje net te eenvoudig, lees dan eens “Hoe schrijf je een bedankbriefje na een sollicitatie? Extra tips!

Kom je er echt niet uit zonder hulp of wil je graag dat je bedankbriefje een keer nagekeken wordt, neem dan contact met me op. Ik beloof dat je niet berooid aan je nieuwe baan begint. 🙂

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Tekstschrijver | Redacteur at Tekstbureau Van Ginneken
Taalkompas | CEO en toiletjuffrouw | INTJ | Ecomodernist

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!

One thought on “Hoe schrijf je een bedankbriefje na een sollicitatie: een praktisch voorbeeld

Comments are closed.