Ik wil een populair blog en wel nu!

Je hebt het licht gezien. Je bent aan het bloggen geslagen voor je bedrijf. Je volgt álle regels, álle tips, elk advies en…..niks. Het beloofde snelle succes blijft uit. Geen 10.000 bezoekers per maand. Je wil nu een populair blog maar wat heb je fout gedaan?!

ongeduldigkleinWaarschijnlijk helemaal niets behalve ongeduldig zijn. Wat de bloggoeroes en de cursusverkopers je ook wijsmaken, bloggen is een langzaam en arbeidsintensief proces dat zelden het gewenste effect heeft op korte termijn.

Om met bloggen een doel te bereiken moet je het doen als een wekelijkse fitnessliefhebber: met passie, uithoudingsvermogen en discipline. Er is geen enkele manier om snel een sixpack te krijgen en er is geen enkele manier om snel een populair blog te krijgen.

Wat zijn dan succesfactoren? Jij, je doel en je publiek.

Tom Tom voor bloggers?

Wat is het doel van je blog?

  • Iedereen doet het dus moeten wij het ook.
  • Al mijn LinkedIncontacten hebben er suces mee.
  • De jonge professional in de salesafdeling zegt dat bloggen voor klanten zorgt.

Dan ben je al meteen op de verkeerde manier bezig. Je weet niet echt waar je heen gaat en hoe je daar moet komen.

Het eerste dat je moet doen is je afvragen wat het doel van een blog kan zijn binnen de algemene bedrijfsdoelen.

  • Meer websitebezoekers
  • Mensen bewust maken van je bestaan
  • Specifiek publiek aantrekken
  • Klanteninteractie verhogen

Dit kunnen allemaal bedrijfsdoelen zijn voor een blog.

Vraag je vervolgens af hoe je waarde kan toevoegen aan een overvol internet van bloggende ondernemers. Hoe wil je jouw content bijzonder maken? Niet het medium dat je gebruikt (video, podcasting, webinars, foto’s, tekst, etc.) is uniek maar wel jouw combinatie van persoonlijkheid, kennis, klantenkring, locatie, etc. Hoe ga je die inzetten in je bloginspanningen?

 

Een leeg circus

Hoe goed de show ook is, als er geen publiek is, sta je alleen in de circustent. Er is voor elk soort blog wel een publiek. Maar ze moeten je wel vinden. En dat doe je met Waarde, Volume en Zichtbaarheid.

legetent

Waarde

Hoe voeg je waarde toe aan een blog? Een goed begin is het beantwoorden van de vragen en uitdagingen die jouw klant heeft. Luister naar je klanten, schrijf al hun vragen op en beantwoord deze (nogmaals) in blogberichten. Op deze manier maak je van jouw blog een waardevolle bron van informatie en niet een aanhangsel van je krantenadvertentie.

Volume

Over hoeveel blogberichten je moet schrijven om van een succesvol blog te spreken, zijn de meningen verdeeld. De één zegt: elke dag minimaal 1 blogbericht; de andere zegt: kwaliteit boven kwantiteit. De waarheid ligt in het midden. Kan je elke dag kwalitatief goede informatie bloggen, doe het dan. Kan dan niet, plaats geen slechte stukken om aan het criteria te voldoen, maar concentreer je op continuïteit. Bijvoorbeeld elke week op dezelfde dag plaats je een goed blogbericht.

Zichtbaarheid

Er was een tijd, lang lang geleden, dat je slechts een website nodig had om zichtbaar te zijn op het internet. Die dagen zijn voorbij. Dé manier om online zichtbaar te zijn, is via social media. Zoek uit welke socialmediaplatformen het meest relevant zijn voor jouw bedrijf en post daar je blogberichten. Vergeet echter niet dat elk platform zijn eigen karakter en regels heeft. Je blogbericht is hetzelfde maar de manier waarop je de kijker verleidt tot lezen, verschilt per platform.

Grote god Google

blogseoMenig bloggoeroe zal je vertellen dat Google en seo altijd op de eerste plaats moeten staan. Maar vraag jezelf af: schrijf je een blogbericht voor mensen of voor machines? Wil je jouw klanten bereiken of de zoekmachines?

Moet je seo dan maar vergeten? Absoluut niet. Machines gebruiken algoritmes, machinetaal, om jouw site en jouw blog te vinden. Die machinetaal moet je wel kennen. Een blogpost kan je optimaliseren op zoekwoorden maar de zoekwoorden die uit de vragen van jouw klanten komen, zijn belangrijker dan de zoekwoorden waarvan Google vindt dat ze gebruikt moeten worden.

Hou je wel in je achterhoofd dat een nieuw blog door Google altijd achteraan geplaatst wordt in de zoekresultaten? Google hecht meer waarde aan blogs die al langer internetbezoekers van betrouwbare informatie voorzien. Zelfs als je de beste seo toepast, zal Google nog steeds 3 tot 6 maanden nodig hebben om je blog te indexeren, evalueren en een plekje in de zoekresultaten te geven.

Ongeduld versus doorzettingsvermogen

Het grootste ‘probleem’ van een beginnend blogger in een respectabel bedrijf is ongeduld. Jaren ervaring binnen de branche en vertrouwen van klanten straalt toch van je blog af dus waarom zou je niet meteen een hoge respons krijgen zodra je laat weten dat je aan het bloggen geslagen bent?

Omdat het internet zo niet werkt. Grafieken, statistieken, blogverkeer, reacties, retweets, kijk er niet naar de eerste 6 maanden. Jouw focus moet liggen op het neerzetten van goede, relevante informatie. Elke bedrijfstak volgt een ander pad maar doorzettingsvermogen is de meest waardevolle eigenschap. Als je met een helder hoofd met bloggen begint, zal je publiek je toch wel vinden.

Bron: Hubspot

SchrijfSterA

Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver at Tekstbureau Van Ginneken
Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver | Researcher | Auteur | Uitgever | "Heerlijk kreng" | INTJ

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!