Je blog verbeteren? Maak je eigen stijlgids!

Wie of wat bepaalt hoe jij blogberichten schrijft? Ben jij de enige schrijver? Dan bepaal jij dat zelf. Maar werk je samen met andere bloggers of krijg je regelmatig gastbloggers, dan kan een stijlgids de oplossing zijn om je blog beter leesbaar te maken en dus meer bekeken.

Een stijlgids bestaat uit alles van hoofletters en komma’s tot schrijfstijl en bronvermelding. En een eigen stijlgids is niet eens zo moeilijk te maken. 1 A4-tje kan al voldoende zijn als handvat voor alle bloggers. Stijlgidsen gaan al mee sinds de late 19de eeuw toen de kranten populair werden en steeds meer schrijvers in dienst namen.  Inhoud en visie mogen sindsdien veranderd zijn, maar stijlgidsen zullen altijd nuttig zijn.

Stijl? Wat is dat?

Stijl toepassen, is dat nodig? Dit is een voorbeeld van hetzelfde verhaal, met 2 diverse stijlen, afkomstig van de RTLNieuws columnsite .

 

Welk stukje tekst is voor jullie beter leesbaar en spreekt meer aan?

Stijl toepassen is dus wel degelijk erg belangrijk. Content zonder regels wordt óf chaotisch óf saai.

Voordelen van een stijlgids

Stijl toepassen, al dan niet met de hulp van een stijlgids, geeft je blog 3 voordelen:

  1. Het gevoel van kwaliteit en professionaliteit
  2. Rust voor de lezer door eenheid in stijl en toon
  3. Rust voor de blogger die de regels volgt

Het gevoel van kwaliteit en professionaliteit

Een slordig blog is een (onbewust) signaal van desinteresse en onkunde van jouw kant. Meestal niet desinteresse in je eigen boodschap maar in je lezers. En de bezoeker van jouw blog voelt dat.  Structuur en organisatie zien in wat je schrijft, maakt van een eenmalig bezoeker een regelmatig bezoeker en dat is wat je wil bereiken. Professionaliteit heeft nog nooit iemand weggejaagd.

Rust voor de lezer door eenheid in stijl en toon

Eenheid en consistentie in bloggen kan verschillende betekenissen hebben. Bijvoorbeeld een vast tijdstip aanhouden dat je blogt, consistent zijn in je onderwerpen, etc. Maar ook details zoals spelling, grammatica, titels en beeldmateriaal . Dit zijn dingen die trouwe lezers zullen opmerken.

Rust voor de blogger die de regels volgt

Als meerdere bloggers met een eigen stijl met een stijlgids werken, treden er zelden problemen op. Iedereen weet wat de regels zijn. Daarin moet ruimte zijn voor eigen inbreng maar een blogger moet nooit met de handen in het haar zitten hoe het nu ook alweer ging met die titels.

Duidelijk en flexibel

Hoe maak je dan je eigen stijlgids? Onthou dat een stijlgids geen studeerboek is maar een naslagwerk(je). Een stijlgids moet duidelijke regels hebben maar flexibel genoeg zijn om aangepast te worden. Heb je nog geen stijlgids maar wel al een team van bloggers, betrek ze bij het proces. Zij hebben de directe ervaring en zij moeten ermee werken!

Gestructureerd werken

De structuur van een stijlgids is niet anders dan die van een boek. Je begint met een overzicht dat een inhoudstabel zal worden. Zoiets als dit…

  1. Introductie
  2. Spelling
  3. Grammatica
  4. Stijl en toon
  5. Beeldmateriaal
  6. Blogspecifieke regels

Waarom een introductie? Omdat je graag aan je bloggers wil uitleggen waarom jij het belangrijk vindt dat er een stijlgids is en dat zij die volgen.

Spelling en grammatica kan alles behelzen van hoofdletters, cijfers, afkortingen, opsomming, groene boekje of witte boekje en dubbele of enkele quotes.

De stijl en toon draait meer om hoe een blogbericht binnen het blog eruit moet zien. Bijvoorbeeld de introtekst:

  • Moet er een introtekst geschreven zijn of niet?
  • Hoeveel woorden of regels moet de intro bevatten?
  • Moet de intro in vet of bold of of kleur of onopvallend?

Daarnaast zal de stijl en toon van je blog aangepast zijn aan je doelgroep. Wie zijn zij en hoe lezen zij? Dat bepaalt wat een blogger moet doen met o.a. paragrafen (kort of lang?), opsommingen, titels, foto’s en quotes. Maar ook welke toon de blogger in zijn/haar blogbericht moet/mag gebruiken.

Als het op beeldmateriaal aankomt, kan je je bloggers vrijheid geven maar wijs hen op  op de regels van copyright en hoe jij deze gebruikt. Daarnaast kan bijvoorbeeld een uitgelichte afbeelding een vast formaat hebben waarvan niet afgeweken mag worden. Halen bloggers foto’s van officiële bronnen zoals stocksites, hoe moeten ze die bronnen dan vermelden: onderaan de pagina of bij het beeldmateriaal?

Elk blog is uniek

Elk blog draait op zijn eigen unieke combinatie van software. Zo heeft WordPress diverse plugins die bepalen hoe de SEO werkt, de thumbnails, categorieën en tags. In een stijlgids kan je je blogger uitleggen hoe elke (relevante) plugin werkt en wat wel en niet ingevuld of gebruikt moet worden.

Nooit af!

Dat alles bij elkaar zorgt ervoor dat je een document hebt dat al je bloggers op dezelfde lijn houdt en van je blog een mooi geheel maakt. Maar omdat je blog onderworpen is aan veranderingen, mag je stijlgids nooit in steen gebeiteld staan. Een stijlgids is nooit af!

ooo

Leuk? Boeiend? Mooi? Vertel het je vrienden!
Be social!

Anja VG

Content professional at Tekstbureau Van Ginneken
Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.
Be social!

Latest posts by Anja VG (see all)

Anja VG

Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>