Nieuwsbrief van een zzp’er: nieuwsbrief met een thema

Het samenstellen van een nieuwsbrief is een eitje…als je een nieuwssite hebt, veel klanten, veel content. Maar voor een eenvoudige zzp’er of klein bedrijf ligt het anders, hoor je vaak. Zzp’ers kijken naar voorbeelden van wat de experts ‘geweldige nieuwsbrieven’ noemen en denken: daar krijg ik mijn nieuwsbrief nooit mee gevuld! Dus ben ik op zoek gegaan naar praktische tips en ideeën voor zzp’ers die een nieuwsbrief willen versturen.

In deel 1: de basis eerst, lees je het hoe en waarom van een nieuwsbrief. In deel 2: praktische tips en ideeën, kan je zien welke 4 basiselementen niet mogen ontbreken. In deel 3: nieuwsbrief met een thema, 8 thema’s om een bijzondere nieuwsbrief samen te stellen.

Deel 3: nieuwsbrief met een thema

De gemiddelde nieuwsbrief volgt altijd hetzelfde stramien. Maar dat moet niet. Je kan tussendoor ( of in plaats van de reguliere) een nieuwsbrief sturen met een thema, gewijd aan één onderwerp. Hier volgen 8 thema’s waarmee een complete nieuwsbrief kan vullen.

1. Exclusief aanbod

Nieuwsbrieflezers zijn vaak mensen die directe interesse in je product/dienst hebben. Voormalige klanten die graag op de hoogte blijven en potentiële klanten die nieuwsgierig zijn. Beloon hen daarvoor. Stuur een nieuwsbrief met een exclusief aanbod voor de nieuwsbrieflezers.

Vertel in de nieuwsbrief

  • wie je bent en wat je doet,
  • voor wie dit exclusieve aanbod bedoeld is,
  • wat het voordeel is van het aanbod dat je nu doet.

Gebruik social media om het publiek te laten weten dat je deze keer een speciale nieuwsbrief stuurt met een aanbod alleen voor nieuwsbrieflezers. Je mailinglijst groeit en je haalt klanten binnen.

2. Kijkje in de keuken

Mensen zijn dol op een kijkje in de keuken. Even zien hoe het achter de schermen bij een timmerman, schilder, accountant of journalist waar ze al eens zaken mee gedaan hebben, aan toe gaat. Zeker nu ‘je verhaal vertellen’ en ‘menselijkheid tonen’ een algemene marketingstrategie geworden zijn, kan het geen kwaad een nieuwsbrief te wijden aan de dagelijkse gang van zaken. Durf daarin eerlijk zijn. Stel jezelf voor, je gezin, je huisdieren, je studie, je interesses. Vertel over goede én slechte tijden. Voeg foto’s toe als het kan.

3. Goede doelen en sponsoring

Ook kleine bedrijven en zzp’ers hebben hart voor de maatschappij. Daaraan mag je rustig een nieuwsbrief wijden. Geef jij geld of tijd aan een goed doel? Doe je aan sponsoring? Ligt een bepaalde strijd je nauw aan het hart en zet je je daar actief voor in? Zet het in je speciale nieuwsbrief.

Vertel in je nieuwsbrief

  • wie je bent en wat je doet,
  • wat het goede doel, de sponsoractie of de strijd is,
  • waarom jij je ervoor inzet,
  • hoe jij je inzet,
  • hoe andere geïnteresseerden kunnen meehelpen.

Tip: doe dit eind november, begin december wanneer mensenharten naar Kerstmis toeleven en net iets makkelijker tijd of geld willen doneren.

4. Blog

Als je regelmatig blogt, zullen je oudere blogberichten op de achtergrond verdwijnen terwijl ze best nog interessant kunnen zijn. En ook al doe je je best om op je blogsite/ website allerlei zoekopties beschikbaar te maken, toch kan je het ondersneeuwen niet voorkomen. Daarbij komt ook nog dat niet al je bloglezers altijd online zijn. Vakantie, mooi weer, feestdagen, reizen en een goed blogbericht dat de klanten kan helpen, ontsnapt zomaar aan hun aandacht.

Gebruik een speciale nieuwsbrief om jouw blog in het zonnetje te zetten. Welke blogberichten kan je aanhalen?

  • Blogberichten die veel reacties kregen.
  • Blogberichten die stof deden opwaaien.
  • Blogberichten die vaak via social media gedeeld werden.
  • Blogberichten die veel bekeken werden.

Vertel in je nieuwsbrief

  • wie je bent en wat je doet,
  • waar je blog over gaat,
  • waarom je deze blogberichten graag weer onder de aandacht brengt.

5. Klanten spreken

In plaats van met jouw woorden kan je een speciale nieuwsbrief ook een keer vullen met de woorden van je voormalige, tevreden klanten. Je kan daarvoor de referenties gebruiken die je al gekregen hebt maar wat dacht je ervan een kort interview te doen via e-mail? Stel bijvoorbeeld 5 open vragen:

  • wie zijn zij,
  • wat doen zij,
  • hoe kwamen ze met jou in contact,
  • hoe verliep de samenwerking,
  • wat vinden ze van jou?

Laat je klanten het werk doen. Zorg er wel voor dat ze begrijpen dat hun verhaal gepubliceerd zal worden in een nieuwsbrief. Wijzig hun antwoorden niet (met uitzondering van frappante taalfouten of feiten die niet kloppen) !

Vertel in je nieuwsbrief

  • wie je bent en wat je doet,
  • waarom je klanten hun verhaal wil laten doen,
  • de interviews of referenties.

6. Voor en na

Een kijkje in de keuken vinden klanten leuk, maar soms zijn ze nieuwsgierig naar bepaalde projecten. Heb je projecten die moeilijk waren maar een prachtig eindresultaat opleverden of projecten die veel tijd gekost hebben of projecten waar je bijzonder trots op bent, wijd er een speciale nieuwsbrief aan.

Dit is een nieuwsbrief waar je vooral beeldmateriaal in verwerkt:voor-en-na-foto’s, foto’s van de voorbereidingen en het werk zelf, foto’s van blije klanten, videofragmenten als je die hebt. Heb je fouten gemaakt, durf daarvoor uitkomen. Laat weten dat je ervan geleerd hebt en dat de klant tevreden was met het eindresultaat.

Vertel in je nieuwsbrief

  • wie je bent en wat je doet,
  • welke projecten je gedaan hebt,
  • waarom dit project je bijgebleven is,
  • wat er fout ging en wat er goed ging,
  • wat de klanten ervan vonden.

7. Verrassing

Is jouw nieuwsbrief vooral geschreven of hoofdzakelijk beeldmateriaal? Geef je vaak tips of ligt de focus op verhalen van klanten? Schrijf je vaak lange stukken tekst of ben je meer van de one-liners? Stuur dan een keer een nieuwsbrief die precies het omgekeerde is. Verras je lezers! Dit is ook een prima manier om inzicht te krijgen in het klikgedrag van je lezers. Daarmee kan je je normale nieuwsbrief weer bijsturen.

8. Feestdagen

Geen betere gelegenheid dan een feestdag om een extra nieuwsbrief te zenden. Maak de nieuwsbrief volledig op in feestkleuren en met feestelijke afbeeldingen. Schrijf stukjes over de relatie tussen jouw werk en de feestdagen. Bied eventueel speciale feestkortingen.

Onder “feestdagen” vallen de bekende feestdagen zoals Kerstmis en Valentijn, Pasen en Sinterklaas en Suikerfeest. Maar ook jouw verjaardag kan een aanleiding zijn of een jubileum van je bedrijf. Zelfs het jubileum van een gewaardeerde klant kan je gebruiken.

Deel 1: de basis eerst

In deel 1 vertel ik in het kort het hoe, wat, waar en waarom van nieuwsbrieven.

Deel 2: praktische tips en ideeën

In deel 2 zie je de 4 elementen uitgewerkt met diverse voorbeelden van wat je kan gebruiken in je nieuwsbrief.

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Tekstschrijver | Redacteur at Tekstbureau Van Ginneken
Taalkompas | CEO en toiletjuffrouw | INTJ | Ecomodernist

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!

2 thoughts on “Nieuwsbrief van een zzp’er: nieuwsbrief met een thema

Comments are closed.