Nieuwsbrief van een zzp’er: praktische tips en ideeën

Het samenstellen van een nieuwsbrief is een eitje…als je een nieuwssite hebt, veel klanten, veel content. Maar voor een eenvoudige zzp’er of klein bedrijf ligt het anders, hoor je vaak. Zzp’ers kijken naar voorbeelden van wat de experts ‘geweldige nieuwsbrieven’ noemen en denken: daar krijg ik mijn nieuwsbrief nooit mee gevuld! Dus ben ik op zoek gegaan naar praktische tips en ideeën voor zzp’ers die een nieuwsbrief willen versturen.

In deel 1: de basis eerst, lees je het hoe en waarom van een nieuwsbrief. In deel 2: praktische tips en ideeën, kan je zien welke 4 basiselementen niet mogen ontbreken. In deel 3: nieuwsbrief met een thema, 8 thema’s om een bijzondere nieuwsbrief samen te stellen.

Deel 2: praktische tips en ideeën

4 elementen

Voor het vinden van tips en ideeën waarmee je een nieuwsbrief kan vullen, heb ik diverse artikels en sites afgespeurd. Daaruit kwamen steeds 4 elementen naar voren:

  • Jij als bedrijf
  • Jij als persoon
  • Jij als expert
  • Niet praten maar doen

 

Jij als bedrijf

De basis van je nieuwsbrief is altijd je lezers even vertellen wie je bent en wat je doet. Nee, je lezers zijn over het algemeen geen idioten met korte geheugens. Maar even hun geheugen opfrissen kan geen kwaad. Elke nieuwsbief opnieuw moet een subtiele herinnering zijn aan wat jij het beste doet.

  • Toon recent werk of projecten die je zelf begonnen bent. Dan hoeft niet groot te zijn, niet betaald, niet wereldschokkend. Maar wees er wel trots op in je bewoordingen. Zelfs al heb je op dit moment geen betaald werk, als zzp’er zou je altijd wel bezig moeten zijn met iets. Al is het maar voor je nichtje of je vader of een vriend van een vriend.
  • Zijn er veranderingen op til of zijn ze al doorgevoerd? Doorgeven via je nieuwsbrief. Je kan vertellen hoe je tot het besluit van verandering gekomen bent, wat je struikelblokken waren, wat het eindresultaat is. Vraag je lezers wat ze ervan denken. Zelfs al hoor je nooit van ze, je maakt hen wel nieuwsgierig en zet hen aan het denken.

Zo’n editoriaal stukje zet je meestal in een aparte kolom, soms bovenaan je nieuwsbrief, soms onderaan. De plaatsing kan je variëren. Test waar de meest respons op komt. Het hoeft geen enorme lap tekst te zijn. Je bent immers een zzp’er en geen multinational. Enkele zinnetje met wat bedrijfsnieuws is super.

Voorbeeld

“Afgelopen week moest ik de realiteit onder ogen zien: mijn website is verouderd. Hoewel jullie nog steeds alles kunnen vinden, hoor ik toch geluiden dat het ontwerp wat oubollig is. Ik heb naar jullie geluisterd en een designer in de arm genomen. Mocht de site een beetje vreemd overkomen de komende tijd, er wordt hard aan gewerkt. Uiteraard hoor ik graag wat jullie ervan vinden.”

Jij als persoon

Als zzp’er ben je meer dan elk ander bedrijf tegelijk een mens. De enige mens in jouw bedrijf nog wel en niet een naamloos iemand die de opdracht kreeg onder strikte regels bepaalde info wel of niet door te geven via de nieuwsbrief. Maak daar gebruik van en laat wat van jezelf zien.

  • Deel persoonlijke verhalen. Hoe ver je daarin gaat, is een kwestie van aanvoelen wat je lezers, (potentiële) klanten, wel of niet van je gewend zijn of accepteren. Sta je op een boot in the Gay Pride en ben je daar trots op, kan je dat gerust delen. Maar het is niet nodig er een foto van te plaatsen met jou in een roze reetveter, met flesjes bier op je voorhoofd. Vergeet niet dat je persoonlijkheid onlosmakelijk verbonden is met je reputatie, vooral als zzp’er. De stijl en het temperament dat je in je nieuwsbrief laat zien, trekt klanten aan met dezelfde stijl en hetzelfde temperament.
  • Jij hebt toch ook hobby’s? Bezigheden die niet binnen je vakgebied vallen maar waar wel je trots op bent? Delen! Dat mag en kan! Zo leren lezers je creatieve, sportieve, filantropische interesses en passies kennen.
  • Huisdier erbij, kind gaat studeren, nieuwe auto een deukje, 50ste verjaardag van je moeder. Allemaal persoonlijke dingen die je kan delen.
  • Liefdadigheid, goede doelen, sponsoring, dat kan je rustig vermelden in de edotorial maar ook via een advertentie of een apart kader.

Ook dit stukje tekst hoeft geen hoofdrol te krijgen in je nieuwsbrief. Je kan het makkelijke verwerken in edotirial samen met “jij als bedrijf”.

Voorbeeld

“De aanbouw is eindelijk klaar. Mijn minikantoortje is nu veranderd in een heus Kantoor. Met een hoofdletter -K! Alles heeft zijn eigen plekje gekregen. Dus ik zal de komende weken echt alles kwijt zijn en al mopperend door de kamer rollen op mijn bureaustoel want waar ligt toch die vervloekte plakband nou ook alweer! Mijn assistente Poei bekijkt het allemaal rustig. Haar vertrouwde slaapstoel staat er nog. Niets kan dan haar wereld schudden.”

Jij als expert

Dit is het op één na belangrijkste gedeelte van je nieuwsbrief. In deze sectie zeg je niet alleen waar je goed in bent maar je komt bewijs. Men wil je leren kennen. Men wil je leuk vinden. Nu moet je hen ervan overtuigen dat je te vertrouwen bent en dat je de expert bent die je zelf zegt te zijn.

  • Zet een klant en/of het project in het zonnetje. Show cases, case studies, white papers, projectverhalen, succesverhalen maar ook waar het niet goed ging. Dit zijn allemaal manieren om (potentiële) klanten te laten zien dat je begrijpt wat zij willen, waar zij tegenop zien en hoe jij kan helpen. Als het kan, toon vóór en na foto’s van recente projecten.
  • Vaak worden problemen die jouw klanten kunnen tegenkomen niet door jou opgelost maar door een vakgenoot. Schrijf daar een stukje over. “Dit was het probleem, en dat is de mooie oplossing die collega X verzonnen heeft, en dit is de reden waarom ik dit bewonder.”
  • Ben je naar open coffee clubs, meetings, beurzen, workshops, etc. geweest? Maak een klein verslagje, geef jouw professionele mening. Ook als je zelf gesproken hebt tijdens een evenement, mag je daar rustig iets over schrijven.
  • Sommige lezers vinden het leuk te lezen hoe het er ‘achter de schermen’ bij een bedrijf aan toe gaat. Als je er foto’s bij kan voegen, is dat helemaal mooi. De grootte van het project doet er niet toe. Als de klant maar kan zien wat jouw werkwijze is.
  • Compliment gekregen, een goede referenties, een prijs gewonnen? Opnemen in je nieuwsbrief en trots op zijn zonder pocherig over te komen.
  • Doe polls en enquêtes. Vraag je lezers om hun mening en schrijf er vervolgens ook een stukje over. Laat je lezers dus zien dat jij, met wat zij je geven , ook aan de slag gaat.
  • Heb jij binnen je vakgebied tools of tips gevonden die jouw werk makkelijker maken, deel die met je lezers. Dit vergeten heel veel ondernemers liever want als zij het geheim van de smid vertellen, kan straks iedereen wat zij doen en daar gaat hun inkomen. Maar zo’n vaart loopt het echt niet.
  • Verzamel nieuws uit je vakgebied waarvan je denkt dat je lezers het leuk zullen vinden of waarmee ze zelf hun voordeel kunnen doen: kostenbesparingen, nieuwe trends, evenementen, cursussen, nieuws uit de wereld.

Voorbeeld

“De afgelopen weken heeft het team van ROSE stories keihard gewerkt om het boek Melk & Dadels voor de deadline bij de drukker te krijgen. Dit vergde van mij als eindredacteur soms vreemde werkuren en stressvolle momenten. De eindredacteur staat tussen beide partijen in en moet samen met de projectleider naar een goed einde werken. De schrijvers horen niet graag dat ze hun teksten moeten aanpassen; de drukker hoort niet graag dat het redigeren vertraging opgelopen heeft. Maar het eindresultaat is prachtig! En dat vindt het kokende publiek ook want Melk en Dadels heeft de Gouden Garde publieksprijs 2014 gewonnen! Ik ben zo trots op iedereen!”

Niet praten maar doen

In de nieuwsbrief van een zzp’er is vaak geen ruimte voor schreeuwerige advertenties en keiharde verkoopverhalen. De call to action die in kleine nieuwsbrieven vaak ontbreekt, komt beter tot uiting in subtiele hints gefocust op geven. Ma.w. niet lullen als Brugman maar de handen uit de mouwen voor je lezers. Een call to action hoeft niet veel plaats in te nemen maar als je wil dat nieuwsbrieflezers uiteindelijk ook klanten worden, moet je er wel aandacht aan besteden.

  • Probeer altijd een element van spelen in je nieuwsbrief te brengen. Have fun! De beste manier is wedstrijden, gratis dingen, leuke kleinigheden. Wil je overboord gaan en een iPad weggeven, ga je gang, maar ook kleine prijsjes worden op prijs gesteld. Buttons, stickers, posters, kleine boekjes, prints, hebbedingetjes, gadgets. Heb je daarvoor een gelegenheid nodig? Nee, dat kan zomaar, maar het is wel leuk rekening te houden met de feestdagen of verjaardagen van je bedrijf of een evenement in je vakgebied.
  • Q&A’s ofwel vraag-en-antwoord. Geef je lezers de gelegenheid jou een vraag te stellen binnen je vakgebied. Een vraag die je dan in de volgende nieuwsbrief beantwoord. Dit kan je opluisteren door er wedstrijd aan vast te knopen.
  • Kost jouw advies normaal geld? Biedt nieuwsbrieflezers de mogelijkheid gratis met jou te praten in ruil voor wat gerichte vragen. Zo leer jij je doelgroep beter kennen én heb je al een voet tussen de deur bij potentiële klanten. Hoe je die sessies doet, dat is aan jou. Het kan via e-mail of via telefoon maar er zijn genoeg andere gratis chatmogelijkheden zoals Skype en Google Talks, Twitter en Whatsapp.
  • Kortingen en speciale deals, al dan niet speciaal alleen voor nieuwsbrieflezers, altijd vermelden! Ook handig als je op voorhand weet dat je een tijdje geen nieuwsbrief zal sturen, bijvoorbeeld vanwege vakantie. Laat je lezers weten dat wie nu iets bij je aanschaft, korting krijgt omdat de werkzaamheden pas over een maand kunnen beginnen.

 

Voorbeeld

“Vandaag ben ik jarig! En ik geef cadeautjes weg! De eerste 5 mensen die klikken [op een vrolijke knop] ontvangen een proefpakketje met allerlei hebbedingetjes uit het assortiment.”

“10% korting op de projectprijs! Omdat het al november is, en het einde van het boekjaar nadert, wil ik er graag nog een fijne korting bij doen. Als je nu bestelt en minimaal 25% voorschot betaalt, kan je de factuur dit jaar nog als kostenpost aftrekken én krijg je van mij 10% op de hele projectprijs.”

Deel 1: de basis eerst

In deel 1 vertel ik in het kort het hoe, wat, waar en waarom van nieuwsbrieven.

Deel 3: nieuwsbrief met een thema

In deel 3 lees je 8 voorbeelden die je kan gebruiken om een nieuwsbrief een bijzonder tintje of een eigen thema te geven.

 

SchrijfSterA

Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver at Tekstbureau Van Ginneken
Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver | Researcher | Auteur | Uitgever | "Heerlijk kreng" | INTJ

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!

One thought on “Nieuwsbrief van een zzp’er: praktische tips en ideeën

Comments are closed.