Goed nieuws voor de bomen. Er worden steeds minder gedrukte kranten verkocht, zo blijkt uit recent Europees onderzoek van de ENPA (European Newspaper Publishers Association). En het zal geen verrassing zijn voor de miljoenen online krantenlezers: online nieuws zit stevig in de lift.
Kranten
Dachten we nog dat overgaan van groot papierformaat naar tabloidformaat een hele overgang zou zijn, nu blijkt de krantenindustrie in Europa voor de belangrijkste verandering in haar geschiedenis staat. Online platforms geven de geschreven pers nieuwe en innovatieve manieren om nieuws bij de consument te brengen.
Krantenlezers
Ook de consument is veranderd: van de trouwe dagelijkse lezer aan de keukentafel naar de mobiele lezer die altijd en overal kan en wil voorzien worden van informatie en nieuws. Nieuws wordt niet langer alleen maar gelezen; nieuws wordt gedeeld, van commentaar voorzien en soms zelfs gemaakt door de consument.
Europees onderzoek
Dit onderzoek heeft diverse Europese landen, van Noorwegen tot Roemenië, van Ierland tot Griekenland, onder loep genomen. Vanuit diverse hoeken zoals verkoop, nieuwe technologie, werkgelegenheid, etc. werd de Europese krantenindustrie onderzocht. Op sommige onderzoeksgebieden werd Nederland specifiek genoemd.
Verspreiding en verkoop
Gemiddeld halen kranten 49% van hun inkomsten uit de verkoop van de krant zelf. De rest komt uit advertentieverkoop. In Nederland ligt dat percentage echter hoger, namelijk 67%. Toch zijn er in Nederland, net als in andere Europese landen, steeds minder abonnees én steeds minder advertentie-inkomsten.
Dat de krantenindustrie toch winst blijft maken heeft onder andere te maken met prijsverhogingen die de toegewijde krantenlezer gewoon voor lief neemt.
Aanwezigheid op Facebook
Het onderzoek besteedt kort aandacht aan social media en de aanwezigheid van kranten op Facebook. Amerikaanse kranten hebben Facebook volledig geïntegreerd in hun nieuwsvoorziening en consumenten waarderen dit met heel veel likes. Op Europees niveau zijn het vooral de Franse kranten die uitstekend bijbenen. Nederlandse kranten staan niet eens in de top 40. Daar litg nog een enorme uitdaging dus.
Mobiel nieuws
Nieuwswebsites draaien al jaren mee. Toch worstelen nog veel krantenbedrijven met het vinden van het ideale verdienmodel. De komst van smartfoons, tablets en e-readers brengt daar eindelijk verandering in. Waar consumenten zelden bereid zijn te betalen voor nieuws op websites, willen ze wel geld op tafel leggen voor apps die hun dagelijks nieuws op smartfoon en tablet brengen.
Men schat dat de inkomsten uit digitale lezers in Nederland op dit moment op 1 miljoen euro ligt. Tegen het jaar 2015 verwacht men dat dit oploopt naar 24 miljoen euro.
Werkgelegenheid
De krantenindustrie is de grootste in Europa wat werkgelegenheid in de journalistiek betreft. Kranten zijn vooral regionaal gebonden, in tegenstelling tot andere bedrijfstakken die al jaren massaal hun werkzaamheden uitbesteden aan lage-loon-landen.
Toch neemt de werkgelegenheid voor journalisten met een vast contract bij een krant al jaren gestaag af in Nederland. In 2011-2012 werkten 3099 journalisten bij 28 kranten, op basis van een vast dienstverband. Hoeveel freelancers daarnaast nog meewerken aan de dagelijkse nieuwsvoorziening, vertelt het onderzoek niet.
Bronnen
Platform Content
Origineel onderzoek ENPA “Media on the Move”
Lees ook eens...
AnjaVG
Latest posts by AnjaVG (see all)
- Taalvraag: vooruitgeholpen of vooruit geholpen - 30 oktober 2013
- Quote van de week 44-2013 - 29 oktober 2013
- Taalvraag: appel of appèl - 23 oktober 2013
Geef een reactie