Ons woordgebruik op Facebook verraadt wie we zijn

Mannen posten statussen op Facebook over vechten, voetbal en gamen terwijl vrouwen het liever hebben over baby’s, emoties en winkelen. Introverte mensen gebruiken vaker afkortingen en jonge mensen spreken over “ik” dan over “wij”.  M.a.w. ons woordgebruik op Facebook verraadt wie we zijn.

Taal en persoonlijkheid zijn oude vrienden

Wetenschappers weten al langer dan vandaag dat er een link is tussen taal en persoonlijkheid, geslacht en leeftijd. De resultaten van online studies zijn over het algemeen consistent over diverse platforms. Zo zullen aangename mensen meer lidwoorden gebruiken, introverte mensen meer woorden die afstand van de groep suggereren en neurotische mensen zullen vaker negatieve emoties uitdrukken.

Eerdere onderzoeken werden al gedaan via Twitter en weblogs. De onderzoekers van PLOS besloten vrijwilligers te vragen die gebruik maakten van Facebook. Ze analyseerden uiteindelijk 700 miljoen (7.000.000.000!) woorden, uitdrukkingen en onderwerpen die kwamen uit de Facebookstatussen van 75.000 vrijwilligers. En ze vonden opvallende verschillen in taalgebruik wat betreft geslacht (vrouw/man), persoonlijkheid (introvert/extrovert) en leeftijd.

Bijvoorbeeld het gebruik van lidwoorden vind je voorspelbaar terug bij mannen, op leeftijd en met een open karakter. Het gebruik van de emotie woede lijkt ook sterk gelieerd aan mannen én aan jonge individuen, die hoog scoren in neurotisch denken en laag in bewustzijn en positiviteit.

Mannen fucken; vrouwen shoppen

Mannentaal versus vrouwentaal

 

Het meest opvallende verschil tussen mannen en vrouwen is dat vrouwen meer woorden gebruiken die emotie uitdrukken (opgewonden, blij, droevig) en vaker “ik” gebruiken. Daarnaast willen ze veel vaker hun eigen gedachteprocessen in emoties uitdrukken (Ik hou van je, <3). Mannen daarentegen gebruiken meer scheldwoorden en referenties naar objecten (auto, televisie, Xbox).

Zo zagen de onderzoekers ook dat “mijn vrouw” en “mijn vrienden” veel vaker voorkomt bij manen dan bij vrouwen. Vrouwen gebruiken “man” of  “vriend”, zonder “mijn”. De stereoype bezittende drang van mannen uit zich in het woord “mijn”. Vrouwen gebruiken minder “mijn” maar als ze het gebruiken, voegen ze er vaker een emotionele waarde aan toe. “Mijn geweldige echtgenoot” of “mijn luie vriend”.

Introverten zijn de kracht achter turbotaal

Introvert versus extrovert

 

Binnen het gebied van persoonlijkheid worden mensen meestal in de categorieën Introvert en Extrovert onderverdeeld. Zo plaatsen extraverte personen vaker statusssen met sociale taal, d.w.z. “feesten”, “hou van je” en “gezellig”.  Introverte persoonlijkheden schrijven vaker met woorden die duiden op solitaire activiteiten: “computer”, “internet” en “lezen”.

Ook hoe emotioneel stabiel (of niet!)  iemand is, kan afgelezen worden uit het woordgebruik in Facebookstatussen. Emotioneel stabiele mensen schrijven over aangename sociale activiteiten die bekend staan als emotioneel stabiliserend, zoals sporten, vakantie, strand, kerk, teamwerk en familiebezoek.

Een opvallende bevinding is dat mensen die laag scoren in de categorie Openheid -vaak introverte mensen- letterlijk de drijvende kracht zijn achter het gebruik van afkortingen zoals “w8-wacht” en “ieder1-iedereen”.

Hoe ouder, hoe belangrijker het sociale leven

Leeftijdsverschil

 

In de vergelijking tussen jong en oud zie je typische zorgen pieken bij specifieke leeftijden. De 13- tot 18-jarigen hebben het vooral druk met school en huiswerk, terwijl de 30-plussers vooral bezig zijn met het gezin. En dat is volgens het onderzoek ook te zien in het woordgebruik. Vanaf 20 jaar en ouder neemt het gebruik van het woord “ik” steeds meer af en het gebruik van “wij” steeds meer toe. Hoe ouder we worden, hoe belangrijker sociale integratie (vriendschappen en relaties) voor ons worden.

In deze vergelijking liepen de onderzoekers tegen de enige barrière in het onderzoek aan: Er zijn bijna geen 65-plussers te vinden op Facebook in het bijzonder en op social media in het algemeen. Ze hopen dan ook het onderzoek over 10 jaar weer te kunnen doen, als alle generaties van de wieg tot het graf veelvuldig aanwezig zullen zijn op social media.

Werkloos vanwege social media?

Werkgevers zoeken sollicitanten en eigen werknemers op via social media. Het voorspellen van persoonlijkheid door te kijken naar wat men post op social media is steeds populairder aan het worden. Als deze modellen een praktische toepassing krijgen, hoeft een werkgever alleen nog maar jouw accountnaam in te typen in een stukje software en hij ‘weet’ wie jij bent. Of toch niet? Wat vinden jullie van dit onderzoek? Kan het verstrekkende gevolgen hebben? Of geloof jij dat persoonlijkheid continue verandert en dus dit soort onderzoeken eigenlijk overbodig maakt? Ik hoor het graag!

Bron: PLOS – “Personality, Gender, and Age in the Language of Social Media: The Open-Vocabulary Approach “

Leuk? Boeiend? Mooi? Vertel het je vrienden!
Be social!

Anja VG

Content professional at Tekstbureau Van Ginneken
Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.
Be social!

Anja VG

Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>