Op LinkedIn is persoonlijkheid taboe?

Wie zich op diverse social media begeeft, leert vaak met vallen en opstaan wat wel en niet veroorloofd is en hoe elke sociaal medium een ander doel heeft en dus een andere etiquette. Cliché zegt dat op Twitter iedereen oppervlakkig is, Facebook dient voor vrienden en familie en via LinkedIn werk je zakelijk.

Dat Twitter niet alleen maar oppervlak is, is bewezen. Dat Facebook ook zakelijk een troef is, is bewezen. Dat je op LinkedIn persoonlijk mag zijn, is…. Ho, wacht….dat is onderwerp van discussie!

linkedinprofielen

Vakantieplannen

Ik plaatste op LinkedIn de stelling: “Persoonlijkheid en privé-informatie horen niet thuis op LinkedIn. Eens of niet?” Zowat de helft van de zakenmensen die antwoord gaven, wil geen persoonlijke informatie op LinkedIn zien tenzij het direct gerelateerd is aan zakelijke dienstverlening.

Hou LinkedIn zakelijk. Er zijn genoeg andere sociale media waarin je persoonlijke meningen kunt geven.

Het lijkt mij wel fijn als het een zakelijk/professioneel netwerk blijft. Vakanties en privé-informatie vind ik totaal niet interessant. Ook niet om te weten met wie ik te doen heb. ‘De persoon achter het profiel’ is immers alleen wat deze persoon wil laten zien.

LinkedIn is een zakelijk medium. Ik zou iedereen willen vragen om het ook echt zakelijk te houden. Heeft iemand een zakelijke beurs,congres of symposium? Prima, laat het weten, maar stop a.u.b. met persoonlijke informatie.

Persoonlijkheid telt mee

De andere helft ziet wel het nut in van persoonlijke informatie. LinkedIn is de bron van werkgerelateerde informatie over iemand. Echter een persoon is meer dan datums en cijfers. Mensen doen graag zaken met mensen.

Nuttige persoonlijke informatie is, wat mij betreft, gewenst. Dan heb ik het over informatie die iets zegt over hoe jij als persoon bent en welke kwaliteiten je hebt. Dit is uiteindelijk wat connecties en bedrijven willen weten.

Het persoonlijke is voor mij wel degelijk van belang om te weten of het op het zakelijke vlak wel klikt. Je doet toch liever zaken met iemand waarvan je weet dat hij of zij integer is dan iemand waarvan er meteen twijfels komen over diens intenties.

Zakelijkheid en persoonlijkheid op LinkedIn gaan juist goed samen. Zonder klik geen deal, zonder persoonlijkheid geen collega’s, samenwerking of uitbreiding van een nuttig netwerk. Zaken doen is gunnen en ook hierbij komt persoonlijkheid om de hoek kijken.

linkedinpersoonMoeilijk weten

Diverse sociale media vereisen diverse sociale etiquette. Zakelijke gebruikers van LinkedIn vinden het soms moeilijk te filteren wat ze wel en niet kunnen zeggen op LinkedIn. Belangrijk is een onderscheid te maken, niet tussen persoonlijk en zakelijk, maar tussen zakelijk leven en privé-leven. Persoonlijke drijfveren sturen je zakelijke leven of carrière. Dat je apetrots bent op het behalen van een zakelijke certificaat is persoonlijke informatie maar mag zeker gedeeld worden op LinkedIn omdat het bij je zakelijke leven hoort.

Twijfel je, hou dan deze vuistregel aan.

Als ik dit op straat tegen vreemden zou vertellen, zouden ze dan met me meeleven?

 

linkedinvlek“Ik heb een nieuwe opdracht.” Zakelijk relevant? Zonder twijfel.

“Broodje kip geknoeid op mijn das. Ik hoop dat mijn baas het niet ziet.” Zakelijk relevant? Nee!

“Ik ben trotse vader geworden van een gezonde dochter.” Zakelijk relevant? Twijfelgeval. Als ik dit op straat vertel, leven wildvreemden met me mee? Het antwoord is ja, dus het kan ook op LinkedIn.

Zelfcensuur

Hoewel LinkedIn tot de sociale media gerekend wordt, blijkt toch dat het delen van informatie meer aan zelfcensuur onderworpen is dan op andere media. Plaats ik deze informatie of niet? Een andere manier om naar informatie te kijken, is woordkeuze.

Bijvoorbeeld

Kan niet: “Ik ga op vakantie naar Spanje. Ben er echt aan toe!”

Kan wel: “Ik verblijf de komende 3 weken in het warme buitenland voor een welverdiende vakantie waardoor ik tijdelijk minder goed bereikbaar ben.”

Dezelfde informatie, andere woordkeuze.

Vragen

LinkedinvragenLinkedIn startte als een ‘online cv-verspreider’ waar je kon netwerken. LinkedIn heeft een flinke groei doorgemaakt en verandering ondergaan. Maar is de menselijkheid daarbij achtergebleven? Netwerk je met mensen of met profielen? Verandert persoonlijke informatie een LinkedInprofiel in een menselijk profiel? Als er drie mensen tegenover je staan met dezelfde zakelijke ervaring en kennis, is het dan niet zo dat je (onbewust?) toch kiest voor persoonlijkheid en levenservaring?

Ik hoor graag hoe jij je LinkedInstatus gebruikt en waar jij je het meest aan stoort. Geef een reactie op dit blogbericht of reageer via LinkedIn of Facebook.

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Tekstschrijver | Redacteur at Tekstbureau Van Ginneken
Taalkompas | CEO en toiletjuffrouw | INTJ | Ecomodernist

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!

One thought on “Op LinkedIn is persoonlijkheid taboe?

Comments are closed.