Op social media zijn we allemaal gluurders

Hoeveel soorten mensen zitten er op social media? Je hebt de proevers, die af en toe komen kijken, en de ultras, die er geen genoeg van krijgen. Daar zijn de schreeuwers, die social media als hun persoonlijke uitlaatklep zien, en de goedkeuringzoekers, die alleen maar bevestiging willen. Maar volgens Ted Rubin zijn er maar twee soorten socialmediapersoonlijkheden: de actievelingen en de gluurders.

Meeleven via anderen

De meeste mensen op social media zijn gluurders. Ze 'consumeren' content maar geven nooit antwoord en gaan zelden een discussie aan. Met deze volgers kan je echt geen relatie opbouwen. Of toch wel? Ted Rubin zegt dat je met deze mensen ook een relatie opbouwt en dat ze wel degelijk 'actief zijn' op social media. Echter dat doen ze consequent via hen die interactie wel hoog in het vaandel houden. Deze gluurders zijn vaak zoekers en lezers. Ze mogen dan niet met je willen communiceren, ze hebben wel veel waarde.

Rum cola en barbecue

bbq-cartoonZie het als een feestje. Op een feestje heb je altijd enkele personen die meteen het hoogste woord voeren, overal 'aanwezig' zijn en immer het feestje lijken te domineren. En dan is daar de rest. Ze vallen niet op….behalve als het op aantallen aankomt. Het grootste deel van de mensen op een feestje zijn 'gluurders', mensen die niet in het middelpunt staan maar wel meeluisteren en meekijken. En zo is het ook op je socialmedia-accounts. Je hebt al snel de neiging deze groep te negeren omdat ze niet meepraten maar er zijn verschillende redenen waarom dat wel eens een fout zou kunnen zijn.

Andere manieren

Jouw 'social brand' bestaat na verloop van tijd uit een waaier van volgers, updates, boodschappen, content en retweets. Van de gluurders hoor je wellicht niks maar wanneer ze jouw content als waardevol zien, zullen ze dit net zo goed delen. Maar ze delen het op hun manier, via andere kanalen en andere gelegenheden. Onderschat dus nooit de waarde en invloed van jouw gluurders.

Zoekmachines

Vergeet vooral niet dat social media een onderdeel geworden zijn van zoekmachines. Twitter bijvoorbeeld wordt heel vaak gebruikt om te zoeken naar real time informatie. Twitter search is en blijft populair om lokale informatie te vinden die de zoeker nú nodig heeft. Mensen die op deze manier je profiel vinden, mogen dan misschien niet erg actief zijn, dat wil niet zeggen dat het hun geen moer interesseert of dat ze niet beïnvloed worden door jouw content.

Omhels de gluurders

De kleinste korreltjes goud vind je tussen de massa korrels zand. Wees dus dankbaar voor die vele gluurders. Ook al zeggen de cijfers dat je weinig likes hebt, weinig retweets, weinig connecties, je weet maar nooit hoeveel verborgen goud er tussen al dat zand zit.

 

modderofgoud

Bron: Ted Rubin dot Com

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver at Tekstbureau Van Ginneken
Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver | Researcher | Auteur | Uitgever | "Heerlijk kreng" | INTJ

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!