Schrijven met Afzwakkers

Afzwakkende termen, of ‘afzwakkers‘ zijn typisch onopvallende, vaak kleine woorden die de toon van een tekst subtiel kunnen veranderen. Afzwakkers worden vaak gebruikt om een tekst vriendelijker te maken.

Stel dat je een onbekende collega op een andere werklocatie wil porren om op te schieten met het project.

 

“Wanneer is het werk klaar? Het moet op 30 november opgeleverd worden.”

 

versus

 

“Ik vroeg me af wanneer je dit klaar zal hebben. Zoals je weet moet het op 30 november opgeleverd worden.”

Je kent deze man of vrouw niet en hoewel de boodschap dringend is, kan je meer bereiken door -in eerste instantie- je vraag af te zwakken. In gesproken taal kan je de toon van je stem gebruiken om nuance aan te brengen maar die heeft een geschreven tekst niet. Afzwakkers die goed gebruikt worden brengen die nuance en een gevoel van sympathie over. Niet teveel natuurlijk want je wil niet kruiperig overkomen, maar net genoeg. In bovenstaand voorbeeld wil je dat de ander zich niet bedreigd voelt wanneer hij/zij jouw tekst leest maar wel begrijpt dat je graag tijdig antwoord krijgt.

Wat zijn nog meer afzwakkende termen?

Bijna alles wat beleefdheid of -vreemd genoeg- lichte twijfel uitdrukt, kan je een afzwakkende term noemen: asjeblieft, als het kan, eigenlijk, ik weet het niet zeker maar, ik denk. Ken je er nog meer?

Afzwakkers gebruik je met beleid.

Het gevaarlijke van afzwakkers is namelijk dat je erin kan doorslaan en ontzettend onzeker overkomt.

 

“Ik denk dat je het zou kunnen overwegen want…”

 

Eigenlijk vind ik dat je misschien beter…”

Toon je sympathie dan op een andere manier door toch wat directer te zijn in je woordgebruik. Schrijven dat je begrip hebt, dat je weet wat de ander meemaakt, maakt al een groot verschil terwijl je zin toch afgezwakt blijft.

 

“Ik begrijp dat u enige terughoudendheid voelt bij het lezen van deze brief  maar misschien moet u toch overwegen….”

Wijze raad: offer nooit duidelijkheid op. Geen botte beer zijn en toch duidelijkheid geven is een kunst maar die kan je wel leren.

 

Inspiratiebron

Deze reeks is geïnspireerd door Hubspot’s Emma Snider en haar blogberichten over verkopen. Haar kennis over verkooptechnieken gecombineerd met mijn ervaring met het geschreven woord heeft geleid tot deze serie van 15 blogberichten.

Jouw eigen ervaringen zijn altijd waardevol dus ik hoor ze graag. Misschien kan je ze in een reactie achterlaten, hier op de website? Of liever op Facebook? Deze reeks verschijnt namelijk ook elke week donderdagmiddag 15:30 op Facebook.

Twijfel je over iets dat je geschreven hebt: nieuwsbrief, folder, e-mail, webtekst, etc., mail je vraag naar welkom@tekstbureauvanginneken.nl

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Tekstschrijver | Redacteur at Tekstbureau Van Ginneken
Taalkompas | CEO en toiletjuffrouw | INTJ | Ecomodernist

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!