Schrijven met Nieuw

Nieuw is verandering. En de meeste mensen houden niet van verandering. Verandering wordt alleen maar geaccepteerd als er positieve vooruitgang beloofd of verwacht wordt.

De meeste mensen. Want een groeiende groep ziet iets dat nieuw genoemd wordt en ervaart dat als ‘anders’ en dus per definitie ‘beter’, ook als dat helemaal niet zo is. Kijk maar naar de Apple producten. Er is zelden iets echt ‘anders en beter’ maar men gebruikt nieuw genereus en de fans gaan er voor. Nieuw spreekt deze groep mensen altijd aan.

Op dit punt zou je kunnen argumenteren dat Apple fans helemaal niet van verandering houden want dan zouden ze een nieuw product van de concurrent dat beter of anders is niet zonder meer de rug toekeren. Ze willen niet nieuw; ze willen meer van hetzelfde…in een nieuw jasje.

Als je een tekst (offerte, e-mail, folder, etc.) schrijft gericht aan bedrijven wees voorzichtig met het gebruik van nieuw. Slimme bedrijven gooien niet zomaar grote bedragen over de balk alleen maar omdat de folder zegt dat het nieuw is. Nieuw laat alleen maar bellen rinkelen als er sprake is van een opvallende verbetering of een hele andere manier om het probleem op te lossen.

Gebruik nieuw niet als je alleen maar oude inhoud in een nieuw jasje steekt. Of je een persbericht schrijft over een nieuw inzicht of een nieuwsbrief over een nieuw product, zorg dat de feiten achter nieuw ook nieuw zijn.

Laat nooit ontevreden lezers achter.

Nieuw in de wetenschappelijke wereld heeft dan weer een dubieuze tweeklank gekregen in de afgelopen jaren. De wetenschap mag graag roepen dat ze nieuwe inzichten heeft opgedaan want dat ervaart men ook zo. Maar het algemene publiek, dat hoge verwachtingen heeft bij het horen van nieuw, komt vaak teleurgesteld thuis. Nieuw betekent iets anders in de ogen van de wetenschap dan in de ogen van Jan met de pet. Schrijvers van populaire wetenschapsjournalistiek doen er goed aan het woord nieuw met beleid te gebruiken.

 

Bij het schrijven van deze Schrijven Met voor LinkedIn stond ik achter dit gebruik van nieuw. Nu echter twijfel ik over nieuw. Hoe verleidelijk is nieuw eigenlijk nog? Wanneer de massa dagelijks geconfronteerd wordt met nieuw is nieuw niet zo spectaculair meer. Is nieuw ook zo’n ‘opgebruikt’ woord, vraag ik me af. Wordt de splitsing tussen mensen die als een blok vallen voor alles wat nieuw is en mensen die er niet meer koud of warm van worden niet steeds groter, steeds scherper? Ik hoor graag jullie meningen en inzichten.

Inspiratiebron

Deze reeks is geïnspireerd door Hubspot’s Emma Snider en haar blogberichten over verkopen. Haar kennis over verkooptechnieken gecombineerd met mijn ervaring met het geschreven woord heeft geleid tot deze serie van 15 blogberichten.

Jouw eigen ervaringen zijn altijd waardevol dus ik hoor ze graag. Misschien kan je ze in een reactie achterlaten, hier op de website? Of liever op Facebook? Deze reeks verschijnt namelijk ook elke week donderdagmiddag 15:30 op Facebook.

Twijfel je over iets dat je geschreven hebt: nieuwsbrief, folder, e-mail, webtekst, etc., mail je vraag naar welkom@tekstbureauvanginneken.nl

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Tekstschrijver | Redacteur at Tekstbureau Van Ginneken
Taalkompas | CEO en toiletjuffrouw | INTJ | Ecomodernist

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!

One thought on “Schrijven met Nieuw

Comments are closed.