Schrijven met Nu

We willen wat we willen en we willen het nu. Zo zit de mens in elkaar. Als je daar aan denkt, besef je dat woorden die een kortetermijnoplossing suggereren meteen aandacht krijgen. Nu, nu meteen, onmiddellijk, binnen 24 uur, voor de dag om is, allemaal zogeheten powerwoorden die je in al je teksten kan gebruiken…met beleid.

 

“Ik kan het nu oplossen of over een maand. Wat heeft jouw voorkeur?”

Als je dit leest, gaat je brein in een blije modus. Het wordt een positief resultaat beloofd en wel op erg korte termijn. Ons brein zit zo in elkaar dat we iets waardevoller vinden als we het nu meteen krijgen. Teksten met woorden die daarop inspelen zoals nu, nu meteen, onmiddellijk krijgen automatisch meer aandacht.

In de praktijk

 

“Maak nu een account aan en bestel meteen onze producten.”

 

“Download nu ons populaire e-boek.”

 

“Ik kom er nu meteen aan.”

 

“De assistente zal onmiddellijk uw gegevens invoeren.”

Heb je die producten ook nu meteen in huis of in de e-mail? Nee, maar er stond nu en meteen op de website en het brein ging ervoor.
Staat je collega van een verdieping lager binnen 10 seconden aan je bureau? Nee, maar hij zei nu meteen in de e-mail en het brein was blij.
Kan je na het binnenlopen van de praktijk meteen bij de assistente terecht? Waarschijnlijk niet maar er stond onmiddellijk in de brief dus het brein vond het prima.

Het gevaar van nu

Schrijven met nu houdt een hele grote maar in. Gebruik nu, nu meteen, onmiddellijk, binnen 24 uur, enzovoort alleen maar als je dit ook waar kan maken. Nu meteen moet ook redelijkerwijs nu meteen zijn en niet over een paar uurtjes of morgen tegen de avond of volgende week. Hoe langer de tijd is tussen het lezen van het woord nu en het leveren van hetgeen er verwacht wordt, hoe minder waardevol het brein het geleverde vindt.

Terug naar bovenstaand voorbeeld.

“Ja, ze zeggen wel overal nu meteen maar het duurt altijd erg lang eer je iets hebt! Daar bestel ik niet meer!”

De verkoper belooft met zijn woorden nergens dat hij ook ala minuut zal leveren maar het brein interpreteerde het wel zo. Als je moet wachten op je positieve beloning (de collega die meteen komt helpen, de assistente die meteen voor je klaar staat) leidt moeten wachten tot teleurstelling en zelfs woede.

 

Inspiratiebron

Deze reeks is geïnspireerd door Hubspot’s Emma Snider en haar blogberichten over verkopen. Haar kennis over verkooptechnieken gecombineerd met mijn ervaring met het geschreven woord heeft geleid tot deze serie van 15 blogberichten.

Jouw eigen ervaringen zijn altijd waardevol dus ik hoor ze graag. Misschien kan je ze in een reactie achterlaten, hier op de website? Of liever op Facebook? Deze reeks verschijnt namelijk ook elke week donderdagmiddag 15:30 op Facebook.

Twijfel je over iets dat je geschreven hebt: nieuwsbrief, folder, e-mail, webtekst, etc., mail je vraag naar welkom@tekstbureauvanginneken.nl

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Tekstschrijver | Redacteur at Tekstbureau Van Ginneken
Taalkompas | CEO en toiletjuffrouw | INTJ | Ecomodernist

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!