Schrijven met Of

Of is een lastig woord, met een positieve en een negatieve kant, waarvan de interpretatie vaker in het hoofd van de lezer zit dan dat van de schrijver.

Er is de of van harde keuzes. Je kiest dit of je kiest dat. Niet moeilijk doen. Geen alternatieven. Geen druk.

Of toch wel? Door de keuze te beperken kan de druk te hoog worden en de lezer kiest al snel een alternatief dat jij niet biedt: naar een ander gaan die meer keuzes biedt.

En er is de of van vrije keuze. Je kan dit doen of dat of misschien wel daarheen of toch meer hierheen. Vrije wil, vrije keuze. De schrijver vertrouwt de lezer het juiste te kiezen.

Of toch niet? Want als er teveel keuze is, loopt de druk opnieuw op en zal de lezer opnieuw een alternatief kiezen: naar een ader gaan die minder keuzes heeft.

Keuzevrijheid maar niet té

Wetenschappelijk onderzoek noemt dit de paradox van keuze of keuze-angst. We willen zo graag kunnen kiezen maar als we teveel teveel opties krijgen dan durven we niet meer kiezen uit angst de verkeerde optie te kiezen. Mensen reageren en presteren beter als er sprake is van hapklare keuze. Dat wil zeggen: goed uitgelijnde keuzes waarvan de gevolgen te overzien zijn. Hoeveel keuzes is de limiet? Afhankelijk van welk onderzoek je leest tussen de 3 en 10 keuzes.

In de praktijk

Als schrijver moet je goed opletten bij het kiezen van hoeveel opties en hoe je die toont aan de lezer. Het maakt niet uit of je een speech schrijft, een e-mail of een webtekst. Je gebruikt het woord of zelf of je kiest woorden of een schrijfwijze die keuze uitdrukken.

Stel je moet een contactpagina schrijven voor jezelf of iemand die veel manieren heeft waarop men contact mee kan opnemen.

Dit zou de meest eenvoudige zin zijn. Twee keuzes waar de meeste mensen tevreden mee zijn met een of.

“U kunt bellen met nummer 012-3456789 of een e-mail sturen.”

Maar er zijn meer contactmogelijkheden waarover je moet schrijven.

“U kunt mij bereiken via 012-3456789 of e-mail of contactformulier of Facebook of Twitter of Skype.”

Het woord of jaagt hier de lezer weg.

Een alternatieve manier om al die keuzes toch op te noemen is een duidelijke opsomming.

“U kunt mij bereiken via 012-3456789 of online:
– E-mail
– Facebook
– Twitter
– Skype
Korte vraag of opmerking? Gebruik onderstaand contactformulier.”

 

Inspiratiebron

Deze reeks is geïnspireerd door Hubspot’s Emma Snider en haar blogberichten over verkopen. Haar kennis over verkooptechnieken gecombineerd met mijn ervaring met het geschreven woord heeft geleid tot deze serie van 15 blogberichten.

Jouw eigen ervaringen zijn altijd waardevol dus ik hoor ze graag. Misschien kan je ze in een reactie achterlaten, hier op de website? Of liever op Facebook? Deze reeks verschijnt namelijk ook elke week donderdagmiddag 15:30 op Facebook.

Twijfel je over iets dat je geschreven hebt: nieuwsbrief, folder, e-mail, webtekst, etc., mail je vraag naar welkom@tekstbureauvanginneken.nl

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Tekstschrijver | Redacteur at Tekstbureau Van Ginneken
Taalkompas | CEO en toiletjuffrouw | INTJ | Ecomodernist

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!