Schrijven met Prospect

[ Deze Schrijven met is een Zakelijk schrijven met omdat “potentiële klant” alleen daar gebruikt wordt.]

Als je integer werkt dan is een prospect of potentiële klant iemand die je wil helpen, in wiens zaken je geïnteresseerd bent, iemand met wie je interesses deelt of iemand aan wiens zijde je wil werken om nieuwe zakelijke hoogtepunten te bereiken.

Met de nadruk op “iemand”, een individu, met een naam en een gezin en een bedrijf en hoogte- en dieptepunten in het leven. Gebruik nooit NOOIT het woord prospect of potentiële klant als titel!

 

“Beste potentiële klant, ik heb een super aanbod!”

NIET DOEN!

Het vertaalt in het hoofd van de lezer als…

 

“Beste onbelangrijke onbekende aan de andere kant van deze boodschap, ik praat tegen honderden tegelijk want het maakt mij niks uit wie u bent als ik maar de opdracht en de daarbij horende beloning krijg.”

Potentiële klant zal dus nu niemand meer gebruiken. Maar kijk eens naar die andere nare term: beste.

 

“Beste, ik heb een super aanbod!”

Iedereen die dit leest kan voorbeelden noemen van e-mails en brieven gericht aan “Beste”. Beste is één uit duizenden waarvan men de naam niet weet en men niet de moeite doet die even op te zoeken. Het idee van ‘honderden anonieme potentiële klanten’ zit nog steeds stevig en opzettelijke genesteld in beste.

Iemands naam kennen is niet genoeg helaas.

Waak er ook voor dat dit idee niet stiekem in je correspondentie sluipt.

 

“Andere prospecten vinden dit onderdeel….”

 

“Ik kreeg een telefoontje van een andere prospect over deze feature….”

 

“Ik denk dat u anders bent dan de andere potentiële klanten omdat….”

Klinkt onschuldig. Je wil de klant binnenhalen door hem/haar te vertellen dat anderen jouw producten/diensten ook positief ervaren hebben. Maar heel wat potentiële klanten kunnen afhaken omdat ze zich onbewust een radertje in de verkoopmachine voelen en niet iemand die geholpen kan worden.

Binnen het bedrijf, onder elkaar, in een cursus, is er niets mis met de term prospect. Maar naar buiten toe kan je prospect of potentiële klant beter vervangen door een naam of termen als “toekomstige klant” en “potentiële partner” of een andere term die een positieve lading heeft.

 

Inspiratiebron

Deze reeks is geïnspireerd door Hubspot’s Emma Snider en haar blogberichten over verkopen. Haar kennis over verkooptechnieken gecombineerd met mijn ervaring met het geschreven woord heeft geleid tot deze serie van 15 blogberichten.

Jouw eigen ervaringen zijn altijd waardevol dus ik hoor ze graag. Misschien kan je ze in een reactie achterlaten, hier op de website? Of liever op Facebook? Deze reeks verschijnt namelijk ook elke week donderdagmiddag 15:30 op Facebook.

Twijfel je over iets dat je geschreven hebt: nieuwsbrief, folder, e-mail, webtekst, etc., mail je vraag naar welkom@tekstbureauvanginneken.nl

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver at Tekstbureau Van Ginneken
Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver | Researcher | Auteur | Uitgever | "Heerlijk kreng" | INTJ

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!