Schrijven met Waarde

Een vaste regel in de verkoop is: hoeveel waarde iets heeft, is afhankelijk van de koper, niet de verkoper. En dat geldt ook voor lezers en schrijvers. Wat je ook schrijft, zeker als je commercieel schrijft, weet dan wat voor jouw lezer primaire waarde heeft. Folders, offertes, white papers of een boek, het is de lezer die de waarde bepaalt.

 

Kunnen waardevolle opties zomaar waardeloos zijn?

Helaas wel ja. Een schoolvoorbeeld van schrijven met of zonder waarde zijn folders. Vaak korte, snelle boodschappen die de essentie moeten overbrengen van een product of dienst. Hoe vaak heb je een folder in handen gehad die je alles vertelt over de kenmerken of de opties van een product, dienst, idee of personage? En hoe vaak verdween die folder in de afvalberg? Heel vaak. Omdat je geen waarde zag in de kenmerken of opties die de folder zo mooi  opsomde.

Wat is het verschil tussen schrijven met en zonder waarde?

Je bent op jezelf gaan wonen en wil een gezellige bank, lekker trendy ook. Je vindt een meubelzaak dichtbij en bladert door de catalogus. Welke schrijver bereikt deze klant het snelst, denk jij?

Opties/kenmerken?

“Dit bankstel heeft water- en vuilafstotende bekleding en een verstevigde zitting. De bank kan via een eenvoudig stappenplan uitgeklapt worden tot een bed.”

Of waarde?

“Dit bankstel is ideaal voor jonge mensen met een druk sociaal leven. Een bakkie koffie geknoeid? Geen probleem. Je veegt het zo van de bekleding. En krijg je onverwacht logés, dan klapt deze bank in 2 eenvoudige stappen uit tot een lekkere hang- en slaapplek.”

Moet je kenmerken dan maar vergeten wanneer je schrijft?

Nee, kenmerken zijn belangrijk maar ze werken het beste als je er waarde aan toevoegt. Een waarde waarvan je weet dat die je doelgroep zal aanspreken. Schrijf je bijvoorbeeld een boek voor stomapatiënten, vertel hen de feiten maar voeg waarde toe.

“Een stoma wordt vaak als laatste redmiddel aangelegd. De uitgang van de darmen komt op de buik te liggen. Voor heel wat darmpatiënten is een kunststof zakje dat op de buik geplakt zit een zegen: hun pijn is verdwenen en ze kunnen weer alles doen wat zo normaal lijkt voor anderen.”

"Wie de opties voorgeschoteld krijgt, wil afdingen. 
Wie waarde voorgeschoteld krijgt, betaalt de prijs."
 ~ Emma Snider

Inspiratiebron

Deze reeks is geïnspireerd door Hubspot’s Emma Snider en haar blogberichten over verkopen. Haar kennis over verkooptechnieken gecombineerd met mijn ervaring met het geschreven woord heeft geleid tot deze serie van 15 blogberichten.

Jouw eigen ervaringen zijn altijd waardevol dus ik hoor ze graag. Misschien kan je ze in een reactie achterlaten, hier op de website? Of liever op Facebook? Deze reeks verschijnt namelijk ook elke week donderdagmiddag 15:30 op Facebook.

Twijfel je over iets dat je geschreven hebt: nieuwsbrief, folder, e-mail, webtekst, etc., mail je vraag naar welkom@tekstbureauvanginneken.nl

SchrijfSterA

Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver at Tekstbureau Van Ginneken
Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver | Researcher | Auteur | Uitgever | "Heerlijk kreng" | INTJ

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!