Schrijven over Tonen

Tonen of laten zien is altijd al een ijzersterk verkooppunt geweest. Je verkocht 300 jaar geleden geen magisch drankje tenzij je kon laten zien dat jouw drankje ook echt werkte tegen tandpijn en hoofdpijn en een kater. En dat is nu nog steeds zo. Het zit in onze genen om te leren door te kijken hoe een ander het doet en dat na te apen.

Kan je een demonstratie geven van je product, dienst of idee, doe dat dan ook. En gebruik woorden als tonen, laten zien, aanleren, demonstreren in al je aankondigingen.

Over fietsen en eitjes

Neem deze folder van een fietsenverkoper.

“Een zadel of trapper vervangen is een eitje met deze fiets wanneer je weet hoe het moet.”

Oké, leuke fiets, maar blijkbaar ingewikkeld om een trapper te vervangen. En hoe weet ik dan hoe het moet? Nee, ik kijk wel verder.

“Een trapper of zadel vervangen? Kom naar de demonstratie. Kijk en doe mee zodat jij straks ook weet hoe het kan.”

Oké, leuke fiets, met demonstratie. Dat is interessant. Daar leer ik misschien nog wat van. Daar ga ik een kijkje nemen.

Maak je beloftes waar

De onzekere factor in het tonen van je product en hoe het werkt, ben jij. Als jouw demonstratie fout gaat door jouw incompetentie of je kan je belofte niet waarmaken, dan zal het lang duren eer jouw tonen opnieuw waarde heeft. Diezelfde fietsenmaker die jou met zijn woorden gelokt heeft naar de demonstratie, zal geen klanten winnen als hij het verkeerde gereedschap bij zich heeft of niet werkt aan de fiets uit zijn folder. De volgende folder met woorden als tonen, ervaren en meedoen zal in de papierbak verdwijnen.

Wetenschap

Er is een neuro-linguïstische onderzoek gedaan dat verklaart waarom deze woorden ons meer aanspreken. Mensen zijn zintuiglijke wezens en woorden die de zintuigen aanspreken krijgen van het brein meer aandacht. Daarom gebruik je ook liever taal die zintuigen aanspreekt, m.a.w. woorden zoals tonen, proeven, ruiken, ervaren, zoet, lief, mooi. Of je een fodler schrijft of een boek, prikkel de zintuigen van je lezers met de juiste woorden.

Uitnodiging

“Wij houden van elkaar en gaan trouwen. U bent van harte uitgenodigd. Er wordt voorzien in hapjes en drankjes.”

of

“Wij willen u graag uitnodigen samen met ons een prachtige dag te ervaren. Wij willen de wereld laten zien hoeveel we van elkaar houden. Er zullen zoete en zoute hapjes uit allerlei culturen voor u klaarstaan om te proeven.”

Waar zou jij liever uitgenodigd worden?

Inspiratiebron

Deze reeks is geïnspireerd door Hubspot’s Emma Snider en haar blogberichten over verkopen. Haar kennis over verkooptechnieken gecombineerd met mijn ervaring met het geschreven woord heeft geleid tot deze serie van 15 blogberichten.

Jouw eigen ervaringen zijn altijd waardevol dus ik hoor ze graag. Misschien kan je ze in een reactie achterlaten, hier op de website? Of liever op Facebook? Deze reeks verschijnt namelijk ook elke week donderdagmiddag 15:30 op Facebook.

Twijfel je over iets dat je geschreven hebt: nieuwsbrief, folder, e-mail, webtekst, etc., mail je vraag naar welkom@tekstbureauvanginneken.nl

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Tekstschrijver | Redacteur at Tekstbureau Van Ginneken
Taalkompas | CEO en toiletjuffrouw | INTJ | Ecomodernist

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!