Slecht social media advies inbegrepen

badadviceSocial media experts…ze schieten als paddenstoelen uit de grond. De één mist het begrip van de complexiteit van klantenrelaties; de ander doet met elke hype mee zonder zich erin te verdiepen. Beiden geven ze cursussen, workshops en events, slecht social media advies inbegrepen.

Welk social media advies kan je beter met een korreltje zout nemen en waarom…

1. De klanten gebruiken het niet dus jij hebt het ook niet nodig

Dit advies moet je zeker volgen als al je klanten weeskinderen zijn die in grotten wonen en nooit bezoek krijgen.

Jouw klant mag dan weinig tot geen interesse tonen in social media, zijn/haar familie, vrienden, kennissen of katten hebben vast wel accounts. Dochterlief ziet de Facebookupdate van een lokale tuinman en waarschuwt moeders die niks van computers wil weten dat de lokale tuinman haar tuintje winterklaar wil maken voor een prikkie. Klant bereikt!

Of een vakblad leest jouw Twitterupdate, interviewt jou en jij staat met gratis publiciteit in je favoriete vakblad. Ow, wacht, jammer, jij zit niet op social media hé, want je klanten zitten daar ook niet. Die lezen liever vakbladen.

2. Je moet op elk sociaal medium aanwezig zijn

Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, Pinterest, Slideshare, Hyves, Instagram, Reddit, Youtube, enzovoort. Er zouden 48 uur in een dag moeten zitten als jij je werk wil doen én daarnaast nog op al deze communities actief aanwezig wil zijn.

Elk sociaal medium kent een eigen publiek, met een eigen focus en een eigen manier van interactie. Kijk naar je doelgroep en wordt daar actief waar deze zich bevindt. [Tweet dit]

3. Je moet je concentreren op slechts 1 sociaal medium

Goed idee! Als je die heilige graal van social media vindt, laat het ons dan weten.

Jouw doelgroep kan zich verplaatsen of verdeeld zijn over diverse online communities. Zo was Facebook ooit de place to be voor jongeren maar uit recente berichten blijkt dat ze zich nu in groeiende aantallen afwenden.

4. Verspreid je content op elke website in jouw vakgebied

Dit is de strategie van de mitrailleur. Schiet zoveel mogelijk kogels in zo weinig mogelijk tijd en het is op een bepaald moment toch wel raak.

Behalve dat deze strategie niet meer werkt. Je hebt maar 24 uur in een dag  én social media heeft jouw doelgroep mondiger gemaakt. Veel content de wereld in slingeren is not done. Je bereikt je doelgroep door naar hen te luisteren en hoogwaardige, verrassende, grappige, eerlijke content te leveren. [ Tweet dit]

smadviesbanner

5.  Automatiseer al je updates

Jemig, dat actief zijn op social media kost zoveel tijd. Gelukkig kan je AL jouw updates inplannen. Een uurtje per dag een spreadsheet invullen en je bent weer online sociaal actief.

Social media draait maar om 1 ding: mensen die met mensen praten en die al heel snel in de gaten hebben of jij er bent of niet. [Tweet dit]

Dit advies is een verliezende zaak.

6. Stuur een auto-DM aan al je nieuwe Twittervolgers

Auto-DM’s halen bij de meeste twitteraars het bloed onder de nagels vandaan. Het zijn de reclamefolders die je ondanks de nee-nee-sticker toch in de brievenbus krijgt. Of het nu gaat om een vriendelijk welkomstwoord of een verzoek de website te bezoeken, ze worden ervaren als opgedrongen en onpersoonlijk.

7. Bespaar tijd en gebruik een tool om alle social media tegelijk te bereiken

Top! Je hebt meerdere social media accounts. Je schrijft een nieuwe blogpost en jouw nieuwste tool stuurt een update naar al je accounts. Tegelijkertijd. Tijd en moeite bespaard!

Nee, geen goed idee! Facebook, Twitter, LinkedIn, etc., ze hebben allemaal een eigen identiteit, eigen regels, eigen manieren om inhoud te tonen. En dat moet je respecteren als je maximaal gebruik wil maken van social media. Zo zal je blogpost op Facebook een grotere impact hebben met een leuk plaatje terwijl diezelfde blogpost op LinkedIn krachtiger is met een korte, zakelijke inleiding. Op Twitter kies je dan weer voor een teaser of call-to-action.

8. Je moet x aantal updates per dag plaatsen

Er werd onderzoek gedaan door 1 van de leiders op gebied van het gebruik van social media: Hubspot. Hoeveel updates zijn ideaal per sociaal medium? Heel wat mensen zagen plots een licht dat er niet was. Met 22 tweets per dag ben je goed bezig!

En de verwachte resultaten bleven uit. Waarom? Die 22 tweets waren een gemiddelde als resultaat van onderzoek bij honderden bedrijven van allerlei pluimage. Zoals elke sociaal medium uniek is, zo is ook elk bedrijf uniek, met een unieke doelgroep.

Stem daarom je updatefrequentie af op je publiek. Ja, dat gaat met trial-and-error maar uiteindelijk vind je als bedrijf dat evenwicht echt wel.

9. Hoe meer hashtags op Twitter, hoe beter

“Op zoek naar #uitzendkracht #administratie #secretaresse #callcenter, dan moet u bij ons zijn.” Woei, wat zal die tweet vele geïnteresseerden bereiken…NOT!

Hashtags dienden ooit als een manier om informatie te groeperen en zoeken op Twitter te vergemakkelijken. Totdat iemand tweette “De kinderen hangen dag en nacht aan de telefoon. #callcenter”. Over de jaren zijn hashtags dé manier geworden om binnen de beperking van 140 tekens sentiment uit te drukken. Algemene hashtags zijn daarbij vrijwel nutteloos geworden. Gebruik ze daarom spaarzaam en zo gericht mogelijk.

smadviesbanner

10. Jouw klanten zijn niet geïnteresseerd in je lunchplannen

Je accounts vertegenwoordigen jouw zakelijke kant. Klanten zijn  niet geïnteresseerd in wat jij vanmiddag gegeten hebt! Foto’s van je kinderen op Google+? Zo word je nooit serieus genomen!

Klassiek advies dat eigenlijk nergens op slaat. Waarom? Mensen maken geen connectie met 4 winterbanden. Mensen worden niet verliefd op de RAL-nummers van verf. Mensen houden van mensen. Durf dus als bedrijf je gezicht te laten zien. Durf blijdschap of verdriet tonen, durf fouten toegeven. Deel jouw persoonlijkheid!

Tweet niet dat je op de plee zit met je collega in coma in het hokje naast je omdat jij vanmiddag bonensoep gegeten hebt. Er zijn grenzen! [Tweet dit]

11. Praat alleen over je eigen bedrijf

Wij hebben een taartcompetitie gewonnen. Wij hebben een high tea met allerlei gebakjes uit eigen keuken. Wij hebben nu een speciale taart met kiwi’s in het assortiment.

En je klant denkt: ja, en?

Tuurlijk is het leuk voor jou deze nieuwigheden aan te kondigen. Maar de lezer is geïnteresseerd in hoe zelf een taart te maken die kan meedoen in een competitie. De klant wil jullie laten weten hoe de high tea beviel en wat er aan te verbeteren valt. En de klant wil graag horen dat er ook voor haar een speciale taart gemaakt kan worden.

Social media draait om oprecht laten zien dat jij geeft om de mensen die in jouw bedrijf geïnteresseerd zijn! [Tweet dit]

smadviesbanner

12. Social media, dat doet de jonge stagiair wel

Social media is dé manier waarop jij communiceert met de wereld. JOUW social media spreken met JOUW stem, met JOUW ervaring, om de unieke uitdagingen en problemen van JOUW klanten op te lossen. Dat kan een stagiair die net van school komt en amper werkervaring heeft -laat staan ervaring in menselijke relaties- niet voor je doen.

Dat wil niet zeggen dat er geen uitzonderingen zijn!

13. Social media verboden voor werknemers

Verbied het gebruik werkcomputers, dan zijn er smartfoons.
Verbied smartfoons, dan zijn er de laptop thuis.
Verbied het noemen van de werkgever op social media, dan worden er fake accounts gemaakt.
Je kan werknemers er niet van weerhouden met social media bezig te zijn.

Strenge regels omtrent social media zenden alleen maar een signaal uit dat jij je eigen mensen niet vertrouwt. En daarmee geef je een groot voordeel uit handen. In een goed bedrijf zijn de grootste fans de eigen mensen, die samen, via social media, meer kunnen bereiken dan al je reclamecampagnes bij elkaar.

smadviesbanner

14. Negatief commentaar zal je ruïneren

Dus als er op je social media account iets negatiefs te horen is, kan je 3 dingen doen: dat commentaar verwijderen, dat commentaar negeren of met de plaatser van het commentaar in discussie gaan.

Herinnert u zich Nestlé versus de fans [Update: link verwijderd. Website functioneert niet meer.] nog uit 2010? Of het meer recente Tonika versus de fans?

Wat doe je dan met negatieve reacties? Mensen zullen zeggen wat ze willen zeggen. Is het niet op jouw account, dan op dat van henzelf of een ander. Door mensen op jouw platform ruimte te geven, kan je vragen en antwoorden beter in de gaten houden en sturen. Ga vooral niet schelden, niet dreigen en niet deleten.

15. Vragen om reactie is uit den boze

Vrijmarkt. Leuk kraampje. Aardige spulletjes. Nette prijzen. Niemand koopt.
Niemand koopt?
Nope. Achter het kraampje staat een man die vriendelijk lacht maar de voorbijgangers niet aanspreekt.

Zijn buurman lacht ook. Hij verkoopt elke 5 minuten wel wat. Want hij praat, vraagt reacties en roept heel vrolijk tegen de niet-kopers: “Laat je vrienden en familie weten dat ik hier sta!”

Op social media werkt dit niet anders. Vragen om meningen en reacties is prima. Beter nog: letterlijk vragen om te delen en te retweeten leidt volgens Hubspot tot 4 keer meer sociale activiteit. Doe het echter wel met mate!

 smadviesbanner

16. Social media kost niets

In tijden van crisis en krappe budgetten raakt dit de harten van vele ondernemers. Advertenties en folders zijn te duur maar de doelgroep moet toch bereikt worden. Social media kost niks dus dat komt goed uit.

Een social media account opzetten kost niets. Helemaal waar. Maar wat dan? Wie gebruikt de site? Wie schrijft en publiceert content? Wie gaat een relatie aan met (potentiële) klanten?

Dat vraagt allemaal tijd en puur mankracht. Mensen kunnen alleen maar bereikt worden door mensen. [Tweet dit] Er moet ruimte gemaakt worden voor een social media budget voor mensen die je website beheren, die je content leveren, die meten hoeveel succes je wel of niet hebt.

17. Social media stuurt zichzelf

Je hebt je accounts opgezet en je werknemers verteld wat ze wel en niet  mogen. Super! Laat de social media bal rollen!

Helaas, zo’n bal rolt zelden ver. Een social media account is nog geen social media succes. Social media marketing vraagt altijd om flink wat tijd en inspanning en een plan van aanpak. Dit zijn slechts enkele vragen die je op voorhand moet stellen:

  • Wat willen we bereiken met onze social media inspanningen?
  • Wie is onze doelgroep?
  • Met welk sociale medium kunnen we ze bereiken?
  • Hebben we goede content om te publiceren en zo nee, hoe komen we daaraan?
  • Welke mensen gaan dit voor ons doen?
  • Hoe kunnen we meten of we succes hebben?

smadviesbanner

18. Social media is het nieuwe SEO

SEO is een marketingstrategie. Social media is een andere marketingstrategie. Ze sluiten elkaar niet uit. Ze heffen elkaar niet op.

Er gaan miljarden zoekopdrachten door de zoekmachines op dagelijkse basis. Aan de ene kant beïnvloeden social media hoe hoog je in de zoekresultaten terecht komt; aan de andere kant drijft SEO meer mensen naar je updates en berichten.

19. Social media vervangt alle marketing

Doek de marketingafdeling maar op!  Van nu af aan heb je alleen nog maar social media nodig!

Ik zou er nog even over nadenken. Net zo min als social media het nieuwe SEO is, zal social media alle andere vormen van marketing vervangen. Social media marketing is slechts 1 strategie van velen. Het is een nieuw kanaal om je boodschap te verspreiden en een uitstekende aanvulling. Niet meer en niet minder.

20. Social media kan je niet meten

Traditionele marketing kan je meten want je brengt 1000 folders rond met kortingsbonnen en er komen 10 klanten met  kortingsbonnen binnen. Social media marketing is zo complex, dat kan je niet meten.

Hoewel de meetmethodes van traditionele marketing niet altijd toepasbaar zijn, is het resultaat van je social media wel te meten. De truc is niet de verkeerde cijfers voor ogen te houden.

Hoe meer fans, hoe meer klanten. Als je je statistieken hierop baseert, kom je van een koude kermis thuis. Een like is vandaag gegeven en morgen weer vergeten. De focus van je inspanningen moet liggen op een relatie opbouwen met die mensen die regelmatig met jouw bedrijf in interactie gaan.

Aan de andere kant moet je ook zorgen dat je niet teveel statistische waarde hecht aan die interactie. Mensen overhalen –via je website, je content, je updates- tot interactie maakt van deze mensen niet automatisch klanten.

Het meten van social media inspanningen komt voornamelijk neer op kijken wat je doel is en controleren of en hoe je dat bereikt.

smadviesbanner

Deze 20 punten zijn gebaseerd op diverse jaren gebruik maken van allerlei prikborden, fora en social media accounts. Dit zijn geen onwrikbare wijsheden, alleen maar mijn ervaringen. Tot voor kort wist ik niet eens dat ik deze kennis had. Deze blogpost draag ik dan ook op aan Oscar Bulthuis die mijn ogen opende voor mezelf.

Heb jij een advies gehoord dat nergens op sloeg en zeker in dit rijtje thuishoort? Dan hoor ik het graag! Laat een reactie achter hieronder, op Facebook of Twitter.

 

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver at Tekstbureau Van Ginneken
Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver | Researcher | Auteur | Uitgever | "Heerlijk kreng" | INTJ

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!

4 thoughts on “Slecht social media advies inbegrepen

  1. Fijn geschreven en naar waarheid. U hebt overigens heel interessante posts!

    Het is belangrijk dat mensen/bedrijven begrijpen dat hun social media-strategie geen verkoper is. Het is de lijm tussen het bedrijf en de klant. Men kan wel 'makkelijkere' verkopen bereiken door die binding. Als we het correct doen.

    Verder advies: Bezint eer gij een social media cursus begint!

Comments are closed.