Special-De kortingsbon 2.0

Digitaal Limburgs Mediapakket

Special “De kortingsbon 2.0”

Dit online artikel werd eerder gepubliceerd op digi.mgl.nl. Afbeeldingen zijn verwijderd i.v.m. beeldrechten. Lay-out wijkt af door gebruik van ander CMS. De Youtube filmpjes komen ook in originele artikel voor.

De kortingsbon 2.0

HISTORIE | Coca Cola

MAATSCHAPPIJ | Zuinige Nederlanders

TREND | Groupon, een sprookje

TECHNOLOGIE | Een beeldende korting

ACTUEEL | Big deal

Het Nieuwe Winkelen komt er niet aan; het is er al. Winkelen en technologie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De moderne kortingsbon kan dan echt niet achterblijven : van QR-codes tot zelf je korting printen in de parkeergarages.

HISTORIE | Coca Cola

De kortingsbon zal altijd een toekomst hebben. In 2009, in het hart van de financiële crisis, berichtte Dagblad De Limburg nog “Nederlanders massaal aan de kortingsbon”. Vakantie, dagtochtjes, boodschappen of kleding. Vooral internet was en is een goudmijn van kortingen voor wie weet waar te zoeken.

Waar komt dat idee van kortingsbonnen eigenlijk vandaan? De eerste kortingsbon die ooit uitgegeven werd kwam uit de koker van het toen nog piepjonge bedrijfje Coca Cola. Wat de achtergrond is van de Nederlandse kortingsbon is onbekend. Echter de Amerikaanse geschiedenis spreekt over een explosieve stijging van het uitgeven én gebruiken van kortingsbonnen tijdens het meest zwarte hoofdstuk in de geschiedenis van de VS: The Great Depression.

Hoewel heel de wereld getroffen werd door de eerste en zwaarste economische crisis van de 20ste eeuw, kreeg de VS de zwaarste klappen. Door overproductie en nieuwe maar onbeproefde landbouwtechnieken werd de graanschuur van de wereld getroffen door diverse jaren extreme droogte, gekend onder de naam “The Dust Bowl”. Heel wat families uit die dagen hebben hun overleving te danken aan kortingsbonnen. Om de hongerende bevolking te helpen gaf de regering “coupon books” uit. Kortingsbonnen van één cent (soms zelfs een halve cent) waren voor gezinnen op de rand van armoede het verschil tussen wel of niet eten op tafel zetten voor de kinderen.

MAATSCHAPPIJ | Zuinige Nederlanders

Wereldwijd is het gebruik van kortingsbonnen populairder dan ooit. Dat mensen, ‘zuinige Nederlanders’ of niet, in tijden van nood teruggrijpen naar het sparen van kortingsbonnen blijkt ook nu weer. Kortingsacties, spaarkaarten, airmiles, koopzegels,…als er flinke kortingen gegeven worden zijn we er als de kippen bij. In 2010 waren kortingen op dagjes-uit het meest populair.
Vooral via internet werden alle mogelijke kortingsbonnen aangeboden tegen lage prijzen.

“In landen als Amerika en Engeland zijn kortingscodes niet meer weg te denken tijdens het online shoppen en nu lijkt ook in Nederland het fenomeen meer en meer te voeten in de grond te krijgen zoals blijkt uit zoekvolumes en bezoekersaantallen van kortingscode websites.

Het zal nog even duren voordat kortingscodes net zo groot zijn als in landen als Amerika en Engeland maar de kans is groot dat het niet lang meer duurt voordat Nederlanders ook veel zullen besparen met deze digitale kortingsbonnen.”

Bron: Onlinepersbericht.com

Dat niet elk bedrijf goed omgaat met kortingen en aanbiedingen vertelt het blog Gek op Klanten. De Bijenkorf staat er langzaam bekend om dat het de ene na de andere ingewikkelde actie verzint om mensen dagelijks naar de Bijenkorf te krijgen. Dat terwijl de gemiddelde Bijenkorf-klant een gelegenheidsklant is. Dus ook met kortingsactie kunnen marketeers de bal flink mis slaan.

TREND | Groupon, een sprookje

In 2009 kenden slechts 30 Amerikaanse steden Groupon. Als bemiddelaar tussen kleine bedrijven en potentiële klanten bieden ze kortingsbonnen aan. Inmiddels is Groupon immens populair geworden onder consumenten wereldwijd.

Cijfers 2011 Nederland

100+ werknemers

1.000.000+ abonnees/consumenten

14 steden

Bron: Molblog

Groupon is voor het MKB een nieuwe manier van adverteren.

Met een klein beetje inspanning kan je een immens grote groep mensen bereiken die je als bedrijf met conventionele media zoals lokale kranten niet bereikt zou hebben. Het voordeel van Groupon is dat jouw aanbieding, in tegendeel tot bijvoorbeeld een krantenadvertentie, een hele dag lang vol in de schijnwerpers staat. Bovendien wordt de getrokken aandacht vrij snel omgezet in effectieve deals.

Heel snel, op heel korte tijd, een flink aantal nieuwe klanten binnenhalen. De consumenten varen wel bij dit systeem.

De meest gehoorde klachten van consumenten via diverse internet fora zijn dat Groupon Nederland niet bereikbaar is als er problemen ontstaan zoals niet geleverde kortingsbonnen. Daarnaast beklaagt een aantal mensen zich over de ‘aangesloten’ ondernemingen. Slechte service, minderwaardige producten, ondermaatse behandeling zodra men meldt een groupon te willen gebruiken.

Uit de hoek van bedrijven komen echter ook klachten. Meerdere blogs en nieuwsartikelen waarschuwen dan ook om als bedrijf goed na te denken over wat je precies wil bereiken. Wat is jouw antwoord op de volgende vragen?

  • Welke korting wil je geven? Groupon vraagt dat je minimaal 50% korting geeft via de kortingsbon en liefst nog meer. Als je al een grote overhead hebt, kan dit negatief voor je uitpakken! Bereken heel goed op voorhand hoeveel je kan missen van je opbrengst. Komen er heel veel mensen over de vloer, kan je dat dan bolwerken?
  • Hoeveel tijdelijke klanten worden vaste klanten? Heel veel bedrijven worden overspoeld met klanten die zich aanmelden met de kortingsbon van Groupon. Dat lijkt mooi maar de vraag die een bedrijf zich moet stellen is “Zijn dit klanten die blijven en die mij zullen aanbevelen?” De meeste groupon-gebruikers zijn mensen die eerste instantie reageren vanwege de aanbieding. Alleen een bedrijf dat topservice kan en wil bieden zal het vaste-klantenbestand zien groeien. Biedt dus geen oude voorraad of een uitgeklede dienst aan.
  • Bereik je jouw doelgroep? Omdat Groupon vrij lokaal werkt, bereik je ook een grote groep lokale mensen. Dit kan gunstig uitpakken. Maar deze groep kan zo divers zijn dat er van gerichte marketing geen sprake meer is.
  • Past groupon bij jouw imago? Je logo, je briefpapier, je website, je interieur, alles straalt een bepaald imago uit. Hoe exclusiever je wil zijn hoe beter je moet nadenken of Groupon wel in dat imago past.

 

TECHNOLOGIE| Een beeldende korting

QR-codes roept bij heel wat mensen nog vraagtekens op maar de bezitters van smartphones zijn er helemaal bekend mee. QR staat voor Quick Respons. Uitgevonden in Japan in 1994 als een manier om veel info in een kleine ruimte te op een product te plaatsen.

QR-codes kunnen heel diverse informatie bevatten zoals deze reeks codes laat zien.

Sinds 1994 is de QR-code en het gebruik ervan enorm toegenomen. Eind mei 2011 publiceerde 3G Vision cijfers over het gebruik van QR-codes. Nederland staat wereldwijd op de 6de plek wat betreft het scannen van QR-codes. Hoe populair de QR-codes geworden zijn kan je lezen op het blog van 9292ov. In 4 maanden tijd steeg het gebruik van de QR-codes met reisinformatie met maar liefst 80%

Mei 2010: 16053

Juni 2010 : 18209

Julli 2010: 15480

Aug 2010 : 20643

Sept 2010 : 28890

Bron: Blog over 9292 [Update: link verwijderd. Site verwijderd.]

QR-codes worden nu al [mei] dé trend van 2011 genoemd. Ze zijn ook overal te vinden.

• Promotie : Greenpeace plaatste in Amsterdam een billboard met daarop QR-codes voor zowel man als vrouw, die leiden naar youtube filpmjes met expliciete inhoud en een verrassend einde. Het doel : aandacht vragen voor duurzaam leven.

• Werving : iDeal (update: link bestaat niet meer) ging op zoek naar een nieuwe senior product manager en deed dit geheel digitaal.

• Toerisme : Wandel met Heerlen Vertelt door de stad Heerlen en haar geschiedenis. De QR-codes die je langs de route vindt, geeft achtergrondinfo en wijzen de weg.

• Evenementen : Mogo Tix verstuurt concertkaartjes als QR-code naar de smartphone van de koper. Op het evenement wordt de QR code gescand.

• Reizen : Lufthansa is een stapje verder gegaan en biedt via een QR-code een online boarding pass aan. Passagiers kunnen 23 uur op voorhand al inchecken zonder daarvoor fysiek aanwezig te zijn op de luchthaven.

Maar ook kortingsbonnen en spaarsystemen kunnen verwerkt worden in QR-codes. Heineken bijvoorbeeld heeft een eigen spaarsysteem opgezet met QR-codes. Afgelopen december en januari lagen er in alle horecazaken bierviltjes met daarop QR-codes. Ook op de Beertender fusten stonden QR-codes. Bij het scannen krijgt de klant digitale punten oftewel Heineken E-tjes. Met de speciaal voor Heineken ontwikkelde app kunnen deze E-tjes meteen weer uitgegeven worden.

Wie graag wil weten wat er allemaal mogelijk is met QR-codes kan op de website QrZap terecht, uiteraard met de mobiele telefoon in de hand.

ACTUEEL | Big Deal

In de huidige maatschappij accepteren consumenten niet meer dat reclame en kortingen opgedrongen worden. Korting is een kwestie van keuze! Handige reclamejongens spelen daar op in en gebruiken social media en digitale kortingsbonnen volop.

Twee jonge Limburgse ondernemers met een voorliefde voor Azië combineerden twee uiteenlopende dingen en kwamen met een compleet nieuwe manier van kiezen voor kortingen: Big Deal.

“Big Deal is een automatische kiosk bij de uitgang van een parkeergarage waarmee het winkelend publiek vlak voor het shoppen gratis voordeelcoupons print. [..] De automaat werkt als het ticket wordt gescand. Vervolgens kunnen maximaal drie coupons worden geprint. Niet meer, zodat de gebruiker bewust nadenkt over welke meevaller hij of zij wil. Voor zover wij weten bestaat een dergelijk systeem nog niet. Met de Big Deal brengen we de interactieve reclame de straat op.”

Bron: Dagblad De Limburger, 29 april 2011

Het logo van het bedrijf dat adverteert via Big Deal komt op het hoofdscherm te staan. De prijs die de adverteerder betaalt wordt berekend aan de hand van het aantal mensen dat elke week de parkeergarage naar binnen rijdt.

Op dit moment wordt de Big Deal getest bij de drie voetgangersuitgang van de Q-park parkeergarage in Eindhoven. Is deze test succesvol dan hopen de Limburgse ondernemers voldoende bedrijven te vinden om een nieuwe manier van korting geven op de kaart te zetten.

Bronnen

Wikipedia.org

Online Persbericht

Gek op Klanten

Molblog

Drs. Martijn I.I. du Pré

9292OV

Nation Health

Made in Melon

Mogotix

Lufthansa

QR Zap

BIG Advertisements