Special-De single als economische groeimarkt

Digitaal Limburgs Mediapakket

Special  “De single als economische groeimarkt”

Dit online artikel werd eerder gepubliceerd op digi.mgl.nl. Afbeeldingen zijn verwijderd i.v.m. beeldrechten. Lay-out wijkt af door gebruik van ander CMS. De Youtube filmpjes komen ook in originele artikel voor.

De single als economische groeimarkt

TRENDS | Toename aantal singles zet door

RELATIE | online dating miljoenenomzet

CULINAIR | Voorverpakte en afhaalmaaltijden

VAKANTIE | Toeristenindustrie profiteert van singles

ZORG | De single een eigen polis

FINANCIEEL | de sinlges-hypotheek een marketinginstrument

PERSOONLIJK | Avonddiensten

Begin april (2011) gaf het CBS weer nieuwe cijfers vrij binnen de huishoudingsprognose. Het aantal singles blijft onverminderd stijgen. Met ruim 2,8 miljoen singles draait niet alleen de dating-markt op volle toeren maar andere bedrijfstakken maken graag gebruik van de single als doelgroep.

TRENDS | Toename aantal singles zet door

Uitbaters van datingsites en producenten van voorverpakte eenpersoonsmaaltijden zullen de nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) tevreden hebben bekeken: het aantal singles zal de komende veertig jaar alleen maar toenemen.

De cijfers liegen er niet om. Door de vergrijzing van de bevolking zullen steeds meer eenpersoonshuishoudens uit 65-plussers bestaan. Maar ook het aantal scheidingen zal nog even blijven toenemen waardoor meer en kleinere huishoudens ontstaan.

Geen wonder dat het bedrijfsleven eenpersoonshuishoudens ziet als een interessant doelgroep waar geld mee valt te verdienen.

[Op deze plek stonden diverse statistieken van ETIL. Deze zijn niet beschikbaar voor het portfolio.]

RELATIE | online dating miljoenenomzet

Hoeveel mensen daten er in Nederland online? Hoeveel verdienen datingsites aan de singles? En zijn er ook echt Limburgse datingsites?

Het is erg moeilijk om aan goede cijfers te komen. Ledenaantallen zijn berucht om hun niet accuraat zijn en omzetcijfers worden zelden of nooit genoemd. Op zijn blog “Datingfacts” vergelijkt Eric Klaassen de cijfers van het Europese Meetic met onderzoeksresultaten van analysebureau Juniper.

“De werkelijke totale omzet van Europese datingsites wat lager ligt, zo rond de €450-€500 miljoen. De Nederlandse markt zal maximaal 7-8% van de Europese markt zijn. Het is dus aannemelijk dat de Nederlandse markt voor online dating in 2011 zeker niet groter dan €35-40 miljoen zal zijn.”

35 miljoen euro in een groeiende markt van singles. De dating-industrie doet het goed.

De enige dating site met Limburgse roots is limburgdating.nl. Via 24dating.nl is bekend dat Limburg Dating om en nabij 1500 leden heeft. Uitgaande van een minimaal betaalabonnement van 5.75 euro per maand, zou Limburg Dating een minimale jaaromzet draaien van 100.000 euro.

CULINAIR | Voorverpakte en afhaalmaaltijden

De voedselindustrie zag tijdig het gat in de markt wat singles betreft. Albert Heijn was de eerste die eenpersoonsmaaltijden aanbood.

Midden 2006 werd met spanning aangekondigd dat “fabrikanten in Europa binnen afzienbare tijd komen met producten voor singles. Dat voorspellen deskundigen nu de EU de verplichting van standaard gewichten en maten in voedingsmiddelen heeft losgelaten.”

In 2007 werd door M/V Life Magazine nog een onderzoek gedaan naar onder ander het aanbod in supermarkten voor singles. Conclusie toen: de supermarkt is te duur voor singels, het aanbod is redelijk, de verpakkingen zijn te groot.

Anno 2011 heeft AH nog steeds het grootste assortiment maar is lang niet meer de enige supermarkt die eenpersoonsmaaltijden aanbiedt. Een korte rondvraag onder singles via twitter leert dat de supermarkten slechts gedeeltelijk geleerd hebben uit het verleden. De porties zijn kleiner geworden maar de prijzen blijven onevenredig hoog. Gelukkig staan wel regelmatig eenpersoonsmaaltijden in de aanbieding.

VAKANTIE | Toeristenindustrie profiteert van singles

Vakantie is een familieaangelegenheid en een single moet zich daar naar voegen. Zo was het ‘vroeger’.

Echter de toeristenindustrie vond de single als inkomstenbron vrij snel. Reisorganisaties, hotels, vakantieparken wilden uiteraard rekening houden met de single maar tegen een flinke toeslag.

De reisorganisaties spelen in op twee groepen single reizigers. Er zijn mensen die graag nieuwe omgevingen willen zien en hun ervaringen liever delen met andere singles. En er is een groep mensen die een singles reis boekt omdat ze actief op zoek zijn naar een nieuwe partner die ze hopen in de ontspannen sfeer van vakantie te ontmoeten.

Reisorganisatie noSun en verzekeraar Europeesche gingen een stapje verder en hebben in 2009 de handen in elkaar geslagen. NoSun biedt een single-annuleringsverzekering aan bij elke singles-reis. Krijgen singles na hun boeking toch een relatie dan kunnen ze hun singles-vakantie annuleren.

Hotels waren jarenlang berucht om het feit dat aan singles een soms schandalig hoge toeslag gevraag werd. 25 tot 60 procent toeslag was heel normaal. Totdat Centrum Individu & Samenleving (CISA) eind 2007 dreigde vanaf 2008 harde acties te ondernemen, inclusief rechtzaken op basis van discriminatie. Grote hotel(keten)s hebben sindsdien hun prijzen ‘aangepast’, dit wil zeggen dat een single nu evenveel betaalt als twee personen, minus ongeveer het bedrag van 1 ontbijt, zoals de prijslijst van bijvoorbeeld VanderValk Stein laat zien.

Eenpersoonskamers worden her en der wel aangeboden maar wederom voor de prijs van een tweepersoonskamer minus ontbijt. Bovendien zijn ze meestal ver op voorhand gereserveerd waardoor hotels ‘noodgedwongen’ een tweepersoonskamer ‘moeten’ aanbieden.

“Ondanks het toenemend aantal alleenstaanden zien wij niet dat deze toeslagen lager worden, zeker in het hoogseizoen worden soms exorbitant hoge bedragen gerekend”, zegt commercieel manager Ton Vendrig van D-reizen.

Op de site van CISA staat een witte lijst van hotels en touroperators die geen toeslag rekenen voor een eenpersoonskamer.

ZORG | De single een eigen polis

Niemand wil zorgpremie betalen voor kosten die hij/zij nooit zal maken. Zorgverzekeraar Ohra [Update: link verwijderd. Informatie achterhaald.] was de eerste die singles een aanvullende verzekering aanbood waar bijvoorbeeld geen kraamzorg in zat.

In 2008 ging Zorgenzekerheid met een complete zorgverzekering voor singles. Singles krijgen een korting van 7% over de basis- en aanvullende verzekering.

Zorgverzekeraar VGZ gaat nog een stapje verder en biedt een aanvullende zorgverzekering Fit & Vrij aan met een date. Volgens hen heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat mensen met een stabiele relaties gelukkiger zijn.

“Daarom betaalt VGZ in samenwerking met datingsite Lexa.nl de eerste date ter introductie van Fit & Vrij”

FINANCIEEL | de sinlges-hypotheek een marketinginstrument

Een huis kopen op basis van slechts één inkomen is moeilijker dan met twee inkomens. Voor starters is het al moeilijk de hoge kosten van een woonhuis op te brengen, voor de alleenstaande starter is het mogelijk nog moeilijker. Banken zijn hier op ingesprongen en hebben de singles-hypotheek in het leven geroepen.

M/V Single Magazine hield [in 2007] een interview met Jantiene Koorn, hypotheekadviseur in een poging te achterhalen of de singles-hypotheek meer is dan een slimme marketingterm. Het belangrijkste verschil zit volgens Koorn in de verzekering. Een single heeft weinig aan een overlijdensrisicoverzekering want aan wie zou uitgekeerd moeten worden? In plaats daarvan wordt een inkomensverzekering aangeboden. Een single heeft geen partner en dus geen tweede inkomen om op terug te vallen.

Bob Maas van Vereniging Eigen Huis ziet het nut er wel van in maar zet kanttekeningen.

“Een dergelijke hypotheek kan een goede optie zijn. Bepaalde punten heb je als single nu eenmaal niet of minder nodig en gelukkig bieden veel hypotheekproducten voldoende flexibiliteit om de gewenste constructie samen te stellen. Maar de term ‘singlehypotheek’ blijft een marketingterm om die groep mensen naar een bepaalde aanbieder toe te trekken.”

PERSOONLIJK | Avonddiensten

Binnen de arbeidsmarkt wordt er handig gebruik en misbruik gemaakt van de singles. Werkgevers gaan er automatisch van uit dat singles zonder protesteren avond- en nachtdiensten willen en moeten draaien.

Tom (pseudoniem) uit Heerlen vertelt:

“Ik werkte als jonge floormanager in een theater in avonddienst. Diegene die de roosters indeelde wist dat ik single was en plande mij steevast in als mijn collega’s verlof wilden. Mijn instemming werd niet gevraagd.”

Hierna werkte Tom voor een woningcorporatie. Hij zag hoe zijn vrijgezelle collega standaard avond- en nachtdiensten moest draaien. Zijn protest leidde tot uitspraken zoals “die heeft ‘s avonds toch niets te doen”. Uiteindelijk was een interventie van de vakbond nodig om de werkgever tot inkeer te brengen.

Bronnen

CBS

Dating Facts

Limburg Dating

24 dating

Dieet Blog

M/V Life

One2gether Travel

No Sun

CISA

OHRA

Zorgenzekerheid

VGZ