Tips voor het schrijven en vertellen van een zakelijk verhaal

We vertellen elkaar voortdurend verhalen. Tijdens de familie BBQ, op het werk, bij de koffieautomaat, aan de ontbijttafel. Verhalen vertellen, story telling, maakt ons sociaal. Maar wat maakt een goed verhaal in een zakelijke context? En welke dingen kan je doen om jouw verhaal aantrekkelijker te maken? In deze blogpost tips voor het schrijven en vertellen van een zakelijk verhaal.

 

zakelijkverhalenvertellen

Experts aan het woord

"In deze van informatie verzadigde maatschappij luisteren we niet meer naar zakelijke experts. Feiten, statistieken en al die rationele dingen die we vroeger zo belangrijk vonden, blijven niet hangen. Maar verhalen worden blijvende herinneringen. Wie een goed verhaal kan vertellen, is de concurrentie een stapje voor." – Nick Morgan, auteur van Power Cues.

 

"Iedereen kan een betere verhalenverteller worden. Het zit in onze genen ingebakken dat wij zowel luisteraars als vertellers zijn. Je kan het leren van anderen en anderen kunnen het leren van jou." – Jonah Sachs, auteur van Winning the Story Wars

 

Begin met de boodschap

-> Wie is mijn publiek?
-> Welke boodschap wil ik delen?
-> Wat is de moraal van het verhaal?
-> Hoe kan ik het verhaal in een paar woorden samenvatten?

Dat zijn de vragen die je je moet stellen bij het schrijven of vertellen van het verhaal. Maak eerst voor jezelf duidelijk wat de boodschap is, ga daarna pas je verhaal vertellen.

Praktische tip
Schrijf je een artikel, verwoord dan je boodschap in de titel of de inleiding. Leren titels schrijven is een goede manier om te leren hoe je de essentie van je verhaal vangt.

Eigen ervaring en herinnering

De beste verhalenvertellers kijken naar eigen herinneringen en levenservaringen.

* Waarom geloof jij in jouw idee?
* Welke fout leidde toch een succes of toch tot falen?
* Welke les heb je geleerd je ouders, een leraar, een mentor?
* Welke strijd heb je gewonnen of verloren?
* Welke barrières heb je overwonnen of omzeild?

Zakelijke boodschappen vermijden vaak persoonlijke details. Toch is kwetsbaarheid de sleutel tot een goed verhaal.

Praktische tip
De overgang van zakelijke teksten naar storytelling is voor sommige schrijvers niet makkelijk. Volg een korte cursus columns schrijven. Columns draaien om persoonlijke ervaringen en in de cursus leer je kwetsbaar zijn op papier en hoe je dit kan delen. Daarna is het een kwestie van oefenen en toepassen om de juiste balans, d.w.z. een balans waar jij je goed bij voelt, te vinden tussen zakelijke en persoonlijk.

Ik? Nee, jij!

Een verhaal over jouw nieuwe Rolls met chauffeur en de recente bonussen die je verdiend hebt, is niet een verhaal dat makkelijk te slikken is door de lezer of luisteraar. Ja, het is jouw ervaring maar je maakt van jezelf een ongewenste superster. Jij mag de centrale figuur zijn maar de focus moet liggen op de mensen die je kent, de lessen die je geleerd hebt, of de dingen die je meegemaakt hebt. En probeer altijd de lezer/luisteraar de held van het verhaal te maken.

"Eén van de belangrijkste redenen waarom wij luisteren naar verhalen, is om een dieper geloof in onszelf te vinden. Wanneer de verhalenverteller alleen maar vertelt over hoe geweldig hij/zij is, haakt het publiek geheid af." – Jonah Sachs, auteur van Winning the Story Wars

 

Praktische tip
Een simpel trucje om van een ik-verhaal een aantrekkelijk verhaal te maken, is door een hij/zij-karakter te gebruiken. Het overkwam jou niet; het overkwam een vriend, een familielid, een kennis. Je vertelt hetzelfde maar je verhaal wordt op een andere manier opgepakt en gewaardeerd.

Uitdagingen zijn aantrekkelijk

Van Tolkien tot Calimero, elke goed boek, elk goed verhaal, elk goed artikel, draait om een strijd, een uitdaging, een probleem, én de oplossing. Een verhaal zonder uitdaging is niet erg interessant. Het begin van het verhaal mag al zeggen: dit gaat moeilijk worden, maar wij gaan het samen redden en samen zorgen we voor een happy end. Zo maak je van je lezers/luisteraars gewillige medereizigers.

Praktische tip
Lees een goed boek! Alleen zo ervaar je zelf wat het is een medereiziger in het verhaal van een ander te zijn. Dat hoeft geen 'zware lectuur' te zijn zoals
De ontdekking van de Hemel van Harry Mulisch -wel een aanrader!- of De Schaduw van de Wind van Carlos Ruiz Zafon -nog een aanrader!- . Ook sommige boeken voor jong-volwassenen zoals de Divergent trilogie van Veronica Roth of De Hongerspelen van Suzanne Collins kunnen ontzettend meeslepend zijn.

Hou het simpel

Tolkien (Lord of the rings) zit vol lange beschrijvingen en epische gevechten. Toch zijn de meest aansprekende verhalen vaak simpel en recht door zee. Nodeloze details houden je van de kern van je verhaal weg en de lezers gaan zich vervelen. Vertel je lezers niet welke dag het was, welke schoenen je droeg, hoe het weer was, tenzij dat essentieel is voor je verhaal. Dat zijn de details die de lezers of luisteraars zelf invullen waardoor jouw verhaal voor iedereen persoonlijk kan worden. Het detail mag zitten in hoe jij je voelde, een gezichtsuitdrukking, hoe het ooit begon.

Praktische tip
Dove, het cosmetica-merk, is een schoolvoorbeeld van een merk dat haar boodschap simpel en recht door zee brengt. Bekijk hun video’s als voorbeeld.

"Verhalen zijn het allereerste virale gereedschap. Als je een geweldig verhaal vertelt, zal het eerste wat iemand denkt zijn: dit moet ik verder vertellen!" – Jonah Sachs, auteur van Winning the Story Wars

 

Verhalen vertellen is een kunst op zich. En net als elke kunstvorm is er sprake van een mengeling van talent en hard werken. Lukt het niet de eerste keer, blijf het proberen. Durf oude artikelen opnieuw bekijken en herschrijven en opnieuw vertellen.

EPSON scanner image

Bron: Harvard Business Review

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver at Tekstbureau Van Ginneken
Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver | Researcher | Auteur | Uitgever | "Heerlijk kreng" | INTJ

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!