Verleid je bezoekers met je unieke “404-pagina niet gevonden”

Verleiden met je 404 pagina

Kim Tikt schreef: maak van je “404-pagina niet gevonden” gebruik om je bezoekers op je website te houden. Via je 404-pagina bezoekers verleiden te blijven? Daar sta je zelden bij stil. Je eigen 404-pagina, die zie je zelf nooit als het goed is. Mijn 404-pagina mocht ook wel een fris jasje krijgen, dacht ik. Daarna deel ik dan met jullie weer wat ik geleerd heb. Dus in deze blogpost wat algemene info over een 404, wat je in een 404 kan zetten om je bezoekers aan boord te houden en enkele tips specifiek voor WordPressgebruikers.

Wat is een “404-pagina niet gevonden”?

Je zou verwachten dat iedereen die vaker op internet rondhangt wel eens zo’n 404-pagina (404 afgekort) te zien krijgt. En dat klopt! Je tikt het webadres verkeerd in of een link werkt niet. Dan eindig je meestal op de 404 foutenpagina. Maar niet iedereen weet dat deze pagina een “404” heet. Die naam stamt nog uit de oertijd van internet. 404 is de HTTP status code die een pagina krijgt wanneer de paginalink niet gevonden kan worden.

Gemiste kans

Hoe vaak krijg je ‘verdwaalde bezoekers’ op je site? Dat kunnen je sitestatistieken je vertellen. Deze website kreeg afgelopen januari 3082 hits (20.4 % van de maandelijkse hits) op de 404-pagina. Nu zijn hits erg breed gemeten. Stel dat slechts 10% van die hits echte bezoekers zijn. Dat zijn dus 300 bezoekers die vrijwel meteen weer vertrokken omdat ze niet vonden wat ze zochten en niemand vertelde hen waar ze dan wel naartoe konden.

300 gemiste kansen. Dat is best jammer.

Simpel is toch genoeg?

Heb je echt een kale site dan ziet je 404-pagina er meestal zo uit:

xml boodschap 404 pagina

Draait je site op software zoals WordPress dan ziet de 404 er iets ‘gelikter’ uit. Maar het is nog steeds erg minimaal.

basic 404 pagina

Simpel is goed genoeg als je een eenvoudig blog hebt of je website is niet meer dan een online visitekaartje waar je verder weinig van verwacht. Wie echter actief de website inzet om klanten te werven of een boodschap over te brengen, laat een kans liggen door die 404 zo simpel te houden.

Is een redirect niet voldoende?

Zoals Michiel Heymans zegt in zijn blog voor YOAST (bekend van de beste SEO-plugin voor WordPress):  “If I want to go to Paris, why send me to London instead?

Dat was het eerste wat ik me afvroeg: is een simpele redirect niet genoeg? Je vertelt je website dat als een link niet gevonden wordt, dat de bezoeker meteen naar de homepage gestuurd moet worden.

Ik las al snel dat onderzoek uitgewezen heeft dat mensen daar helemaal niet blij mee zijn.

  1. Ze komen meestal niet voor jouw homepage.
  2. Ze hebben zelf geen idee wat ze misschien fout gedaan hebben.

Wat zet je in een 404-pagina?

1. Wat de bezoeker betreft heb jij ‘de interwebs kapoet gemaakt’. Dus het standaard “Sorry dat we niet aan je verzoek kunnen voldoen” -maar dan in je eigen woorden!- is een goed begin.

2. Vertel je aan je bezoeker wát er fout gegaan is? Het hoeft niet. Het gaat vrijwel altijd om 1 van 2 mogelijkheden:

  1. De bezoeker heeft een link gekopieerd of overgetypt en daar is een ‘tiepvoutje’ in gemaakt.
  2. De bezoeker heeft op een link geklikt die sinds de publicatie van naam veranderd is.

Door daarop te wijzen kan de bezoeker zich dom voelen en dat wil hij/zij niet en jij natuurlijk ook niet. Gebruik woorden van medeleven: jammer, helaas, pech hebben, balen, etc. met een flinke “maar” erachter die zegt dat jij graag een alternatief wil bieden.

3. Geef je bezoeker de optie om nog een keer te zoeken. Dat kan door

  1. verwijzing naar de zoekpagina
  2. een zoekvenster

4. Geef je bezoeker andere mogelijkheden om hem/haar toch binnen je website te houden.

  1. homepage
  2. dienstenpagina
  3. productenpagina
  4. contactpagina
  5. blogpagina

Branding en je 404-pagina

Bouw je nieuwe 404-pagina op in de stijl van je website. Ook dit is onderdeel van branding. De herkenning helpt je bezoekers het gevoel te krijgen dat zelfs met een 404 ze toch op de juiste plek zijn.

Er zijn blogartikelen genoeg die beweren te weten hoe een slechte 404 of een goede 404 eruit zien. Zo wordt beweerd dat je geen afbeelding van een hond of kat moet gebruiken want dat is zoooooooooo cliché. Maar als jij een site hebt over honden of katten, een dierenwinkel of een hondenwandelclub, dan is jouw hond of kat precies wat jouw site nodig heeft op de 404.

Ook 404-pagina’s zijn trendgevoelig. Websites mochten 10 jaar geleden lekker druk en aanwezig zijn. De huidige trend is minimalistisch en meer gericht op, inderdaad, verleiden te blijven. Dat zie je ook terug in de 404-pagina’s.

Dit is Intermediair in 2010

404 pagina intermediair 2010

En dit is intermediair in 2018

404 pagina intermediair 2018

Ga niet overboord!

Essentieel is dat je op je 404-pagina niet overboord gaat met kleurtjes, plaatjes, teksten en vooral ‘grapjes’. De 404-pagina is en blijft een pagina die een boodschap moet doorgeven en je bezoekers moet verleiden nog even te blijven.

WordPress

Heb je een WordPress website dan is een 404-pagina maken een eitje met een plugin.

Er zijn diverse 404-plugins. Op deze website draait “404page – your smart custom 404 error page”. Deze plugin is stabiel, heeft enkele extra opties en werkt voor zowat elk thema.

plugin 404page

Samen met 404page maak ik gebruik van de plugin Kolom Shortcodes. Met deze plugin maak je vrij gemakkelijk kolommen op je pagina. Ook handig voor elders in je pagina’s en berichten.

plugin kolom shortcodes

Als laatste heb ik deze instructies gevolgd voor het plaatsen van een zoekvenster in een pagina (of bericht).

search box on page

Goed of slecht?

Wat is een goede of slechte 404-pagina? Als je gaat googelen op die termen kom je tal van voorbeelden tegen die ‘zij’ goed vinden en jij slecht. En vice versa. Wat mij betreft is de 404 van marketingbureau Rare View nog wel het beste voorbeeld van een volstrekt nutteloze 404-pagina. Zo slecht dat de pagina in heel wat blogberichten genoemd wordt…als goed en creatief. Ook dat is dan weer slimme marketing.

404 pagina chuck norris

Kijk je nog even met me mee naar wat andere goede en slechte voorbeelden van 404-pagina’s?

Coolblue

De 404 van Coolblue is niet bijzonder maar omdat beide kolommen aan de zijkant nog aanwezig zijn, kan je als ‘verdwaalde bezoeker’ zo weer verder klikken binnen de website. Let op de extra contactinformatie onderaan de pagina.

404 pagina coolblue

npo 3fm

Een 404 die recht doet aan de infantiele reputatie van radiozender 3fm. De hond is een druk, bewegend gifje, zo aanwezig dat je de tekst niet meer leest. Je kan alleen terug klikken naar de homepage of live meekijken.

404 pagina 3fm

Stedentripper

De website van Stedentripper.com wordt vaak genoemd als een voorbeeld van hoe het wel moet. Echter er zit een addertje onder het gras. Ze hebben een echte 404 en 404 voor marketingdoeleinden. Als je doet wat de verdwaalde bezoeker doet, krijg je onderstaande 404 te zien. Saai, rommelig, gemiste kans dit.

404 pagina Stedentripper

Als je de rechtstreekse link naar de 404 gebruikt krijg je een andere pagina te zien. Die is leuk, redelijk overzichtelijk, sprekend voor Stedentripper en heeft onderaan andere opties die je kan volgen. Helaas krijg je deze pagina als verdwaalde bezoeker niet te zien.

404 pagina Stedentripper

Bol.com

Je zou van Bol.com meer verwachten. Leuk plaatje maar de lay-out is niet lekker en net als 3fm geeft Bol je niet de kans om verder te klikken binnen de website, met uitzondering van de homepage.

404 pagina Bol

Kim Tikt

Als laatste de 404 van Kim Tikt herself, de reden dat deze blogpost én mijn eigen 404-pagina bestaan. Persoonlijk vind ik haar 404 te druk. Maar deze is wel in de stijl van haar website en je krijgt als bezoeker behoorlijk wat opties om verder te klikken.

404 pagina Kim tikt

Kopieer en plak

Dit is mijn 404-pagina. De tekst en opzet van deze pagina mag je kopiëren en hergebruiken als basis voor jouw pagina. Denk aan je branding en gebruik je eigen woorden en beelden!

404 pagina tekstbureau van ginneken

Bronnen
15 leuke Nederlandse 404 errorpagina’s
“404: Oeps, de pagina is niet beschikbaar”
“How to Improve Your 404 Page Template in WordPress”

 

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Tekstschrijver | Redacteur at Tekstbureau Van Ginneken
Taalkompas | CEO en toiletjuffrouw | INTJ | Ecomodernist

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!