Werken, bloggen en social media: een gezond evenwicht

Werken, bloggen en social media horen tegenwoordig standaard bij het takenpakket van de kleine ondernemer. Veel werken en weinig bloggen of social media is goed voor de beurs maar niet zo best voor de naamsbekendheid. Zodra de opdracht klaar is, moet je weer keihard aan je zichtbaarheid werken. Continue bloggen is mooi voor seo en vindbaarheid maar bloggen is tijdrovend en mag niet ten koste gaan van werk en naamsbekendheid. Veel tijd doorbrengen op social media zet je activiteiten continue op de kaart. Edoch, zonder website-inhoud en zonder werk heb je er weinig aan.

Sommige ondernemers hebben wat moeite met het evenwicht bewaren. Daarom is het zo fijn dat er diverse time management schema’s over het internet zwermen. Mijn favoriete schema is van de hand van Gloria Rand en ik wil het graag delen.

Maandag Publicatiedag

Maandag, vers begin van de week, publicatiedag. Op maandag publiceer je 1 blogpost (geschreven, gefilmde, gefotografeerde of samengestelde content) op je blog. Als je het schema volgt, is dat de blogpost die je vorige week woensdag gemaakt hebt. Eén keer per week is eigenlijk een minimum voor een goed blog. Consistentie is belangrijk. Post altijd rond hetzelfde uur. Welk uur dat is, is afhankelijk van je doelgroep en dus een kwestie van diverse tijdstippen testen.

Heb je meerdere vaste rubrieken, dan is maandag de ideale dag om alvast items in te plannen. Ook hier is consistentie belangrijk, zowel in datum als in tijdstip.

Hoeveel tijd kost dit? Als je alleen de blogpost plaatst, ben je met hooguit 30 minuten klaar. Je kijkt je werk nog een keer na, zoekt er eventueel extra plaatjes bij, zet alles op de juiste plek in je cms (bv WordPress) en publiceren maar.

Maak je op dit moment nog niet druk om social media.

Dinsdag Promotiedag

Dinsdag is promotiedag. Vandaag draait alles om de sociale media waar je je gisteren niet druk om mocht maken. Begin met het promoten van de blogpost die je gisteren gepubliceerd hebt op je socialmedia-accounts. Voor seo-doeleinden is het goed om een Facebook bedrijfspagina te hebben, een Google+ bedrijfspagina en een Twitter bedrijfsaccount. Daarnaast kan je ook Pinterest/Instagram en LinkedIn gebruiken als promotieplatform. Dit zijn de meest bekende sociale media. Opnieuw is het tijdstip van promotie afhankelijk van je doelgroep en een kwestie van testen wanneer je de meeste respons krijgt.

Heb je een Twitteraccount, dan is dinsdag ook de dag dat je alvast de blogpost van gisteren gaat inplannen voor de komende 4 weken.

Je krijgt dan een schema dat er zo ongeveer uitziet.

wekelijksschema-Twitter

Elke maand zullen op dinsdag 4 blogberichten van je verspreid en gepromoot worden via Twitter, telkens op een ander tijdstip. Goed voor de seo en het verkeer naar je website neemt zeker toe.

Hoeveel tijd kost dit uiteindelijk? Minder dan 30 minuten, vooral als je een bekend bent met social media en al weet wie je waar wanneer het beste kan bereiken.

Woensdag Schrijfdag

Op woensdag neem je de tijd om content voor je blog te schrijven, filmen, fotograferen of samen te stellen. Dit is de content die je uiteindelijk volgende week maandag zal publiceren. Voor de meeste mensen is dit een blogpost schrijven. Hoe je ook content samenstelt, zorg dat de kwaliteit goed is, de taal correct en de seo in titel en inhoud verwerkt.

Heb je meerdere vaste rubrieken dan gebruik je woensdag om content voor die rubrieken samen te stellen.

Deze activiteiten kosten vaak wat meer tijd. Trek gerust een halve, misschien zelfs hele dag uit. Denk eraan: je wil kwaliteit leveren aan je lezers/kijkers. Doe je dat niet dan zullen alle promotie-inspanningen verloren gaan omdat de lezers/kijkers wegblijven.

Donderdag Socialmediadag

Dinsdag gebruikte je om via social media je automatisch blogbericht te promoten. Op donderdag maak je tijd vrij voor reguliere socialmedia-actviteiten. Welke promotie of speciale actie heb je deze week of deze maand? Op donderdag gebruik je social media om je goede nieuws te verspreiden én om actief te reageren op blogberichten, links of berichten van anderen.

Donderdag is ook de dag dat je naar je socialmedia-accounts kijkt met het oog van de poetsvrouw. Vooral Twitter kan snel vervuilen. Duik in je Twitteraccount en verwijder inactieve volgers. Wie volgt jou en wie ga jij terug volgen? Gebruik deze tijd om socialmedia-accounts eventueel op te frissen met bijvoorbeeld een andere profielfoto of cover.

Het is lastig hier een tijdsbestek op te plakken. Je maakt vandaag actief gebruik van social media, tegenover het passieve gebruik waarbij je inplant en software het werk laat doen. Krijg je meteen reactie op je promotie, dan moet je daar snel op reageren. Wijzig je bijvoorbeeld je coverfoto 1 keer per maand, dan zal je de eerste donderdag van de maand meer tijd kwijt zijn dan de andere donderdagen.

Vrijdag Statistiekendag

Op vrijdag duik je in de cijfers achter je website en kijk je hoe de blogpost die je maandag publiceerde het gedaan heeft en wat de invloed was op het totale bezoek van je site. Zowat alle websites, blogs en social media kunnen je voorzien van statistieken. De statistieken van je site vindt je meestal via een dashboard, bijvoorbeeld DirectAdmin, dat je provider geleverd heeft toen je je site startte. Daarnaast kan je gebruik maken van Google Analytics, Facebook Insights en de statistieken van Twitter, Pinterest, LinkedIn en aanverwanten.

Dit gaat om eigen inzicht maar je kan er ook gebruik van maken om een maandelijks rapport te schrijven voor je eigen blog. Sommige lezers/kijkers vinden het interessant te weten hoeveel mensen net als zij deze blogpost bekeken hebben.

Ook hier is het moeilijk in te schatten hoeveel tijd je ‘kwijt’ zal zijn. Hoe dieper en grondiger je werkt met statistieken, des te meer tijd het kost. Soms is dat noodzakelijk om tot een inzicht te komen, soms ook niet.

weekschema

Is dit alles?

Uhm, nee, want dit zijn de taken die je dagelijks doet en die gericht zijn op het naar buiten brengen van jouw content. Als je daarnaast geen aandacht besteedt aan de social respons op je promotie én aan de socialmediapromotie van een ander, dan werk je te eenzijdig en laat je wat social media betreft goede kansen liggen.

Gelukkig hebben diverse time managers ook daar handige schema’s voor opgesteld. In het volgende artikel lees hoe je met slechts 30 minuten per dag toch actief kan zijn op social media.

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Tekstschrijver | Redacteur at Tekstbureau Van Ginneken
Taalkompas | CEO en toiletjuffrouw | INTJ | Ecomodernist

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!