Zakelijk blog: van bloglezers naar klanten

zakelijkblogVanuit het perspectief van inbound marketing en content marketing is het in de eerste plaats essentieel dat je waardevolle, eerlijk, hoogwaardige content levert via je blog. Een goed zakelijk blog kan de octopus in je marketing zijn.  Jouw ‘blogtopus’ heeft flink wat armen waarmee je van bloglezers trouwe klanten maakt.

Een blog is “een soort dagboek dat iemand bijhoudt op een website”. Maar een blog is veel meer geworden dan dat. Het is de ultieme manier om jouw denkwijze te delen met een enorme groep lezers.

Dat geldt ook voor een zakelijk blog. Blog content is

  • ideaal voer voor social media.
  • goed kneedbaar voor en  vindbaar door zoekmachines.
  • ideaal om potentiële klanten aan te trekken.

Helaas verliezen bedrijven soms uit het oog dat ze met hun blog niet alleen potentiële klanten kunnen bereiken maar ook huidige klanten beter aan zich kunnen binden.

Een blogbericht is meer dan tekst

Jouw blogbericht is basically een update van wat er zoal in jouw bedrijf  speelt. Wellicht met een mooie foto of video erbij. Maar een blogbericht kan uit meer bestaan dan tekst. Overal is namelijk ruimte om advertenties toe te voegen. Die ruimte kan je vullen met Google ads maar ook met je eigen advertentie-banners.

Staat er aan het einde van elke blogpost een call-to-action? Dat is een kort stukje tekst of een banner die de lezer moet verleiden

  • te reageren en interactief te worden.
  • verder te klikken, richting jouw producten/diensten.

Dit kan een banner zijn of een advertentietekst maar ook een simpele vraag of je lezers zich willen inschrijven op jouw blog (via e-mail of rss) zodat ze nooit meer iets hoeven te missen.

Een call-to-action banner kan je ook middenin je blogtekst gebruiken of gewoon bovenaan. Durf te spelen met de ruimte die je hebt.

Blogberichten maken een sterkere nieuwsbrief

Een klantendatabase heb je niet om stilletjes in een hoekje stof te verzamelen. Een ’eenmalige nieuwsbrief’ [het uiterlijk van je reguliere nieuwsbrief maar je stuurt deze slechts 1 keer] is de ideale manier om met zachte hand klanten waarvan je al een tijdje niets gehoord hebt, even te porren.  Deze ‘eenmalige nieuwsbrief’ kan je makkelijk vullen met blogberichten. De klanten ervaren blogberichten niet zo snel als reclame of een poging hen tot kopen aan te zetten.

rsstoeter

Van blogbericht naar verkoop

Links toevoegen aan webteksten is niet nieuw. Google beschouwt al jaren een gezonde hoeveelheid interne en externe links als een extra zetje in zoekresultaten. Dit is een strategie die je ook zou moeten toepassen op een zakelijk blog. Via je blog kan je nieuwsgierige bezoekers naar je producten/diensten leiden. En via een link bij je producten/diensten naar je blogbericht, geef je een signaal dat je meer doet dan alleen maar verkopen. Je staat achter je product en zo hoort het ook.

Uiteindelijk wil je niet bekend worden om je fantastische zakelijk blog maar om je producten/diensten. Je wil je bloglezers omzetten naar nieuwe klanten en de band met je huidige klanten versterken.

Het verkoopteam versterkt

Als je verkoopteam en je blogberichten op één lijn liggen, kan je spreken van een ideale combinatie.

Waardevolle blog content komt niet uit de lucht vallen. Een goed verkoopteam legt voortdurend een oor te luister bij haar klanten. Zij weten wat de klanten bezig houdt, welke problemen ze tegenkomen, wat de klanten nodig hebben.
Wanneer ze bezig zijn met hun verkooppraatje kunnen ze verwijzen naar artikels die jouw bedrijf gepubliceerd op haar zakelijk blog. “Geloof je me niet? Kijk dan eens naar onze site waar ons hoofd techniek een helder artikel schreef over…”

Geef aan de andere kant jouw verkoopteam ook de ruimte om actief te zijn op gebied van bloggen en blog content. Voorzie in een online ideeënbus, moedig hen aan zich in te schrijven op het bedrijfsblog en maak speciaal voor de verkopers een interne nieuwsbrief met o.a. je blogberichten.

Social media blogt mee

Een blog – zakelijk of privé – is, net als social media,  geen op zichzelf staand marketingtool dat al je andere marketing zal vervangen. Om het blog effectief te maken heb je o.a. social media nodig. Gebruik daarom je blog ook om je social media accounts in het zonnetje te zetten. En gebruik tegelijk je social media om je blogberichten te promoten. Vergemakkelijk lezen en delen via alle social media accounts die voor jou van belang zijn.

Als je het goed doet, is een zakelijk blog het succesverhaal  van je inbound marketing. Dus, wie heeft nog geen zakelijk blog en wat houdt je tegen?

Bronnen
Hubspot
Woorden.org

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver at Tekstbureau Van Ginneken
Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver | Researcher | Auteur | Uitgever | "Heerlijk kreng" | INTJ

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!