De ideale lengte van een blogbericht

Wat is de ideale lengte van….neeeeeee, niet van de mannelijke neus, maar van contentmarketingberichten, m.a.w van tweets, Facebookupdates en ook blogberichten. Nieuw onderzoek heeft nieuwe regels gevonden.

Ik begrijp waarom men steeds op zoek is naar de gouden regels van bloggen. Als je bepaalde regels volgt, ben je succesvol. Dat is makkelijker dan jezelf zijn en vanuit jezelf succesvol worden. Toch is er een behoefte aan deze gouden regels en dus deel ik in deze blogpost de 3 regels die vertellen hoe de ideale blogpost eruit moet zien volgens de onderzoekers. Al de andere gouden regels voor social media en content vind je in het artikel “The Ideal Length of Everything Online, Backed by Research

infographic-perfect-length

De ideale lengte van een titel is 6 woorden

We scannen niet alleen de inhoud van een blogpost maar ook de titel. Uit onderzoek blijkt dat we alleen de eerste 3 en de laatste 3 woorden van een titel lezen en opnemen. Een titel als “Nieuw onderzoek naar de ideale lengte van een blogbericht en al haar elementen onthult” heeft dus weinig tot geen impact. Tenminste, dat is wat de ‘titelexpert’ van KISSmetrics, Bnonn, zegt. Hij citeert hiervoor usability onderzoek in zijn artikel “Can You Write a Better Headline Than This? Not Using Old Headline Formulas You Can’t”

Maar iedere professionele blogger weet dat titels schrijven lastig is. Laat staan titels die dan ook nog eens niet meer dan 6 woorden mogen hebben. En dat beseft Bnonn ook.

“Ik weet uit eigen ervaring dat sommige van de hoogst scorende tieles wel 30 woorden lang zijn. Dat past niet eens in een tweet. Maar ik stel voor dat in plaats vanje zorgen te maken over hoveel woorden je titel precies bevat, dat je al je aandacht geeft aan het kiezen van de jusite woorden, met wat meer nadruk op de 3 eerste en 3 laatste woorden.”

 

De ideale lengte van een blogbericht is 7 minuten of een gemiddelde van 1600 woorden

Phieuw, lange titel. En je leest “de ideale lengte van 1600 woorden”. Vorige regel perfect toegepast! Dus op naar de volgende regel: de ideale lengte van een blogbericht.

Medium is een blogsite of blogtool zoals Blogger en WordPress.com. Maar ook weer niet. Medium noemt zichzelf “een prachtige plek voor lezers en schrijvers – en weinig anders. De woorden staan centraal. Ze worden begeleid door beelden om je boodschap beter over te brengen. Maar er zijn geen uitgebreide zijbalken, geen plug-ins en geen widgets. Er valt niets op te zetten of aan te passen.”

Medium heeft dan ook weinig interesse in hoe vaak er geklikt is. Medium kijkt vooral naar hoe lang een lezer in een artikel blijft hangen, m.aw. hoe lang een lezer leest. Hun ideale blogpost is de blogpost die gelezen wordt en die ideale blogpost is volgens hun onderzoek 7 minuten lang.

 

perfecte-lengte-tijd

Hoe ze aan dat cijfer komen, kan je lezen in “The Optimal Post is 7 Minutes. Understanding which Medium posts get the most attention.” Kort samengevat werd gemeten hoeveel seconden de lezer gemiddeld bij 1 blogbericht bleef, vergeleken met de lengte van het blogbericht.

Maar, nou ja, 7 minuten, wat is dat? De één leest in 7 minuten een krant; de ander is na 7 minuten nog niet voorbij het eerste artikel van de voorpagina. Na wat heen en weer meten blijkt 7 minuten gemiddeld 1600 woorden te zijn. Maar een blogpost zoals deze van Medium over de ideale blogpostlengte heeft veel grafieken en het aantal woorden komt neer op 980 woorden. Beduidend minder dus.

Er is ook nog een andere manier om naar de ideale lengte van een blogbericht te kijken: de seo-manier.

SerpIQ is een softwarebedrijf dat zich richt op seo, sleutelwoorden en ranking. Zij keken in hun onderzoek naar zoekresultaten en telden woorden. In de grafiek hieronder staat hun top tien. Blogberichten die hoog eindigden in zoekresultaten bevatten rond de 2450 woorden. Dat is flink wat meer dan de 1600 van Medium.

seo-lengte

Moz zegt dan weer dat uit uitgebreid onderzoek blijkt dat de meeste aandacht gaat naar blogberichten met 2800 tot 3000 woorden.

Upworthy daarentegen spreekt het onderzoek van Medium tegen [Update: link verwijderd. Blogpost onvindbaar geworden.] en zegt dat zij helemaal geen relatie zien tussen lengte van de content en aandacht van de lezer.

Wat de lengte van een blogpost betreft moeten we dan misschien maar gewoon de conclusie trekken die Medium ook trekt:

“Als het de moeite waard is om over te schrijven, gebruik dan zoveel woorden als je nodig hebt. Laat de veronderstelde aandachtsspanne van de lezer jou niet begrenzen. Als jij echt de moeite doet, doet de lezer dat ook.”

De ideale wijdte van een paragraaf is 40 tot 55 karakters

In eerste instantie wilde ik deze info niet opnemen in de blogpost maar ik heb nog 1000 woorden te gaan dus….. 😉 Nee, ik wilde dit niet opnemen omdat ik het nogal onzin vind. Moet je nu je tekst al gaan aanpassen qua breedte om beter gelezen te worden?

Er is een socialmedia-expert met de naam Derek Halpern die schrijft over de onbekende factor die invloed heeft op hoeveel van jouw blogbericht de lezer leest: de breedte van de tekst. Typografische onderzoekers –mensen wiens hele werkende leven draait om lettertypes- vertellen dat de breedte van de tekst in de ogen van de lezer een onbewuste graadmeter is voor de simpliciteit of complexiteit van een tekst. Wij als lezers leren op school al heel vroeg dat korte smalle teksten staan voor eenvoudige uitleg. En lange teksten die een A4-pagina volledig bestrijken, die zijn ingewikkeld. Kijk maar naar de leerboeken en je ziet meteen wat de onderzokers bedoelen.

Halpern gelooft dat hij de ideale lengte gevonden heeft om de aandacht van de lezer te grijpen en vast te houden: tussen 40 en 55 karakters per regel. Hetgeen neerkomt op een columnbreedte van 250 tot 350 pixels én 8 tot 11 woorden per regel.

Oeps, ik ken bitter weinig blogs die deze regel volgen. En eerlijk gezegd, een smalle column zoals deze van Smashing Magazine vind ik niet prettiger lezen dan mijn eigen breeeeeeede blogberichten, vooral niet als ze laaaaaaang zijn. Mijn aandacht is dan sneller weg.

perfecte-breedte-smashing

Authentiek of volgens de regels?

Als het puntje bij het paaltje komt denk ik dat ik toch liever bij het motto blijf dat Medium ook aanhoudt : “Als het de moeite waard is om over te schrijven, gebruik dan wat je nodig hebt. Als jij echt de moeite doet, doet de lezer dat ook.”

En jullie? Houden jullie je aan dit soort regels en levert het wel of niet iets op? Of blijven jullie liever jezelf zodat de boodschap authentiek blijft?

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Mag ik je behulpzame e-mail sturen?

Twee keer per maand meer artikels zoals deze en actueel advies waar je wat aan hebt. Klik op "Nieuwsbrief", vul in een vingerknip je gegevens in en wacht maximaal 14 dagen op je eerste nieuwsbrief.
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!