Facebook interactie is een eitje met deze 5 tips!

Facebookfans zijn -uiteraard- noodzakelijk voor een succesvol Facebookaccount. En veel fans hebben op je zakelijke pagina is leuk en vleiend. Maar het omgekeerde is ook waar. Jouw inzet is noodzakelijk om je Facebookpagina een succes te maken. Je fans zijn niet je klanten, je geldbron of je prooi. Je grootste fans zijn je beste vrienden. Als je dat in je achterhoofd houdt én deze 5 tips gebruikt, dan is Facebook interactie een eitje!

1. Humor is de lijm

Zoals op een feestje humor het ijs kan breken en mensen bij elkaar brengt, zo brengt humor jou en je Facebookfans bij elkaar. Humor bewijst al eeuwen bijzonder effectief te zijn als het gaat om vangen van aandacht en stimuleren van interactie. Vaak nemen mensen zichzelf (en anderen) niet al te serieus op social media. Tenminste, afhankelijk van het platform. Want LinkedIn is geen Facebook.

Dit wil niet zeggen dat je zomaar alles moet delen op je zakelijke pagina wat jij als humor beschouwt. Je café-vrienden mogen een eendje met een slagersmes misschien hilarisch vinden, maar dat wil niet zeggen dat je klanten er op zitten te wachten.

Probeer in ieder geval statussen te plaatsen die ergens gerelateerd zijn aan jouw vakgebied. Fans volgen jou deels vanwege dat vakgebied. Plaatjes van poesjes krijgen ze wel te zien via andere accounts.

Niet elke zakelijke pagina leent zich voor geinige plaatjes. Een leuke quiz of een grappig verhaal uit de praktijk van je zaak wordt ook op prijs gesteld door de fans.

Ik werk vooral met taal. Buiten een citaat met een afbeelding is taal weinig visueel. Maar mijn vakgebied (content professional) behelst naast schrijven en redigeren ook social media. Na wat experimenteren kwam ik er achter dat mijn faninteractie in het weekend minimaal was als ik tekst publiceerde maar omhoog schoot bij het plaatsen van een humoristisch plaatje. Bijna een jaar plaats ik nu op zaterdag- en zondagochtend een leuke of bijzondere foto/cartoon. Mijn fans houden van humor en dat maakt mij weer blij.

Onderstaande cartoon stond afgelopen zaterdag op mijn Facebookpagina . Niet de best scorende weekendfoto maar wel een goed voorbeeld van een gemiddelde.

FBhumor

2. Persoonlijkheid vertelt het verhaal

Verhalen vertelden we al voor we konden lezen en schrjven. Datzelfde feestje waar humor de ijsbreker is, dreigt weer in te zakken totdat iemand een verhaal begint te vertellen. En iedereen luistert. Soms onzichtbaar maar ze luisteren wel. Storytelling -verhalen vertellen- is een manier om een connectie te maken met een groep en kan niet meer los gezien worden van social media als een contentstrategie.

Moet je nu een expert worden in het vertellen van verhalen? Nee, storytelling gaat om het delen van persoonlijkheid, emotie en een stukje privé-leven. Laat zien dat je geen bedrijf bent maar een bedrijf hebt.

Elke maandagochtend vraag ik mijn Facebookfans hoe hun weekend was. Daarna vertel ik mijn plannen voor de week. Zowel mijn werkplannen, met mijn angsten en ambities, als mijn privé-plannen, als die er zijn die week.

Daarnaast probeer ik af en toe (mijn privé-leven is geen bruisend feest maar af en toe gebeurt er wel eens wat) te laten zien wat er om me heen gebeurt. De privé-foto die het meeste stof deed opwaaien, zie je hieronder. Dit is een erg persoonlijke foto, die een echt verhaal vertelt. Deze foto kreeg minder likes (5) dan de weekendfoto hierboven (11) maar het bereik en de interactie was hoger, zoals de cijfers laten zien.

Op 13 augustus 2013 kreeg de stad Winschoten voor de derde keer in amper 3 weken tijd een enorme hoosbui te verwerken. Waar voorheen de riolering in de stad zelf her en der de stortvloed niet aankon, stonden bij de derde keer op alle lagere punten in de wijde omgeving de straten blank.

FBstorytelling

3. Durf citaten gebruiken

Citaten ende quotes. Jij mag er een hekel aan hebben maar de meeste mensen houden ervan. Citaten spreken verschillende mensen op verschillende manieren aan. Ieder vindt zijn of haar eigen betekenis in een citaat. Of helemaal niets.

Als je met citaten gaat werken, let dan even op de volgende punten:

– Wordt geen quotespagina! (tenzij dat echt je doel is) Beperk het aantal citaten dat je plaatst. Er is geen gouden regel -zover ik weet- maar mijn ervaring heeft geleerd dat 1 keer per week werkt.

– Zorg dat je citaten gerelateerd zijn aan jou, je vak of je vakgebied.

– Durf serieuze citaten af te wisselen met humor.

– Spelling! Of je nu een afbeelding met citaat van een ander gebruikt of zelf iets in elkaar knutselt, zorg voor juiste spelling. Niets schreeuwt “slechte kwaliteit” harder dan een verkeerd gespeld citaat.

Mijn ervaring heeft me geleerd dat 1 keer per week een citaat plaatsen, voldoende is. Aangezien mijn vak de Nederlandse taal is én ik content professional ben, plaats ik alleen maar Nederlandse citaten die ik altijd zelf samenstel. De citaten deel ik op diverse social media. Soms wordt een citaat populair over alle platforms. Soms slaat het op slechts 1 platforma aan.

Alle citaten die ik plaats op Facebook, kan je ook terugvinden op deze site onder de rubriek “Citaten” en op Pinterestbord “TVG – Quote van de week”.

Het meest populaire citaat op Facebook en Pinterest? Dit!

FBcitaat-garfield

4. Voeg waarde toe

Een zakelijke Facebookpagina is geen reclamefolder. Fans komen niet om advertenties te zien. Hoe jouw producten of diensten er uitzien, wat ze doen en waar ze te koop zijn, lezen ze wel op je website. Mag je dit soort statussen helemaal niet plaatsen? Tuurlijk wel, maar ga er creatief en zuinig mee om.

Post je regelmatig blogberichten, durf dan creatief zijn met titels en beschrijvingen. Misschien is je product wel erg interessant maar als je de fans niet stimuleert verder te lezen, beginnen ze er niet aan.

Wanneer ik een blogpost schrijf en publiceer wordt deze automatisch getweet met de bijbehorende titel. Maar ik plaats deze blogberichten ook op andere social media: Facebook, LinkedIn, Google+ en Pinterest. Omdat elk social media zijn eigen publiek heeft, neem ik de moeite voor elke platform gebruik te maken van een andere ‘inleiding’.

Bijvoorbeeld deze blogpost.

Twitter: “Facebook interactie is een eitje met deze 5 tips! – link- Rt=nice! 🙂 ” – originele titel
Pinterest: “Facebook interactie is een eitje met deze 5 tips! — Tekstbureau Van Ginneken” – De foto én de bron van de foto zijn belangrijker dan de tekst.
Facebook: “Zoveel fans die liken en de interactie is prut! Wat doe ik fout?” – Een emotionele vraag.
LinkedIn: “Facebook interactie wordt sterker met deze 5 tips uit eigen ervaring” – Een zakelijke inleiding.
Google+: “Facebook en interactie met fans lukt met deze 5 tips” – Een positive vibe inleiding.

5. Doe mee en win!

Wedstrijden zijn nog steeds de ideale manier om fans in beweging te laten komen. Maar zorg er wel voor dat de prijs gerelateerd is aan je pagina, je vak of je vakgebied. Je toont namelijk je persoonlijkheid door de prijs die je weggeeft. Als je de zoveelste bent die een iPad of iPhone weggeeft, hoeveel impact heb je dan nog? Je trekt alleen maar mensen aan die de prijs willen winnen en totaal niet geïnteresseerd zijn in jou of je producten/diensten. Leuk voor het aantal likes maar meer is het niet.

Facebook heeft de regels wat wedstrijden betreft gelukkig wel versoepeld. Je bent niet meer afhankelijk van een app of externe software om een wedstrijd te mogen plaatsen,. Nu kan het gewoon in je tijdlijn.

Maar die versoepeling is er ook voor de deelnemers. Als je een wedstrijd uitschrijft mag je NIET meer eisen dat men je bericht deelt om kans te maken. Like en reageren mogen wel.

Ik heb enkele malen een klein wedstrijd uitgeschreven. Budgettair gezien was er geen ruimte voor iPads en iPhones dus ik moest creatief zijn. De meest populaire wedstrijd was onderstaande actie. En de prijs een ouderwets schrijfboekje met opdruk van een uil. Een ideaal geschenkje dus voor de mensen die mijn vakgebied interessant vinden. Dit heeft me 6 nieuwe likes opgeleverd en al die 6 fans zijn er nog. Topperts!

Deze status had trouwens ook meteen het hoogste bereik: 646 mensen.

FBwedstrijd

 

Vertel eens: volgen jullie veel of weinig pagina’s? En welke statussen vinden jullie het leukst? Kennen jullie ook voorbeelden van hoe het niet moet? Ik hoor het graag!

 

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Tekstschrijver | Redacteur at Tekstbureau Van Ginneken
Taalkompas | CEO en toiletjuffrouw | INTJ | Ecomodernist

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!