Jij moet je schamen!

Jij moest je schamen!

Zo eindigt zijn e-mail. En dat ik me moet schamen, wordt voorafgegaan door heel wat verontwaardigde vraag- en uitroeptekens.

“Het gratis nazien van algemene voorwaarden voor mede Linkedin leden is een cadeuautje mijnerzijds. Voor deze cheque wordt meestal € 80,– in rekening gebracht. Jij maakt hebruik van deze aanbieding en nu vertel je mij, dat het je niet de moeite van een telefoontje waard is???????!!!!!!!!! Je moest je schamen!”

Wat eraan vooraf ging

Dat is een leuke actie: je algemene voorwaarden worden gratis nagekeken op rechtsgeldigheid. Daar ga ik graag op in en ik stuur een vriendelijke mail met daarin de locatie van mijn algemene voorwaarden en dat ik het een leuke actie vind.
Vervolgens krijg ik een e-mail terug dat de ondernemer in kwestie niet wil e-mailen dat kost veel te veel tijd, alleen maar met mij telefoneren dat kost maar 5 minuten.

Ah, vreemd, want het nakijken van algemene voorwaarden en nuttige informatie daaromtrent doorgeven, is veel handiger via e-mail, lijkt  mij. Dan heb ik het op papier staan en kan ermee aan de slag. Helaas nee, zo werkt dat niet. De ondernemer wil alleen maar telefonische uitleg verstrekken en dat kost ‘maar 5 minuten’.

Maar 5 minuten. Dat is wel erg weinig.

Dus mijn algemene voorwaarden zijn in picobello in orde, dan hoeven ze niet besproken te worden, telefonisch noch via e-mail. Of mijn algemene voorwaarden zijn niet in orde en dan is de vraag hoe dat besproken kan worden in 5 minuten.

Zoals de Amerikanen zeggen: “I smell a rat.” Ik geloof er niet helemaal in. Maar hoe dan ook, aan telefonische uitleg heb ik weinig dus ik bedank de meneer vriendelijk voor zijn aanbod en wens hem veel succes met zijn actie.

En dát had ik niet moeten doen.

Jij moest je schamen!

Mijn mond viel open. Ik moet me schamen omdat ik vriendelijk bedank voor zijn aanbod en veel succes wens met zijn actie waaraan ik niet wens deel te nemen omdat ik geen behoefte heb aan telefonische communicatie?

In andermans schoenen

Ik moet het even vanuit zijn standpunt bekijken, wordt mij aangeraden. Deze ondernemer heeft een leuke actie verzonnen, doet een aanbod en het is niet meer dan redelijk dat ik zijn voorwaarden accepteer.

Eens!

Ware het niet dat een verplicht telefonisch gesprek helemaal niet vermeld werd bij zijn actie als voorwaarde. Want dan had ik met andere ogen naar zijn aanbod gekeken.

Een collega eindredacteur legt de vinger op de smelly rat. Waarschijnlijk heeft deze ondernemer

a. een sales pitch voorbereid die hij telefonisch wil afleveren.
b. een niet zo goede grip op geschreven Nederlands.

Van dat laatste ben ik overtuigd na het lezen van zijn e-mails.

Dat eerste wil ik best geloven gezien zijn nadruk op ‘telefonisch’ en ’5 minuten’.

Emotioneel volume laag

Ik ben van nature een goedlachs, vriendelijk mens. In mijn ogen heeft iedereen recht op een glimlach en positieve benadering tot het tegendeel bewezen is.

Soms leidt dat tot een negatieve wending, soms ook niet. Zo is het leven.

Zakendoen zonder emotie is bijna niet mogelijk. Je bent een mens dus speelt emotie altijd ergens een -onbewuste- rol. Zodra je dat erkent, kan je eraan werken tijdens zakelijke communicatie emotie op een laag pitje te zetten. Dat is iets wat zelden in de boekjes staat, wat zelden verteld wordt op hoe-word-ik-ondernemer-avonden maar wat je wel kan en moet leren. Tegen een potentiële klant, opdrachtgever, zakelijke kennis of netwerkconnectie roepen: “Jij moest je schamen”? Not done!

Soms zou ik dat best graag willen. En ergere dingen ook nog. Maar ik doe het never nooit niet.

Sales Pitch allergie

Is het willen ‘opdringen’ -zo ervaar ik het- van een sales pitch nog van deze tijd? Consumenten zijn het in-your-face-gedrag van verkopers zat. Ze ontwikkelen een pitch-allergie: hun neus gaat druppen en hun ogen gaan jeuken zodra ze de pitch ruiken. En daarin ben ik niet anders dan de gemiddelde consument. Een sales pitch heeft een omgekeerd effect. Ik hoor blablabla, sluit de poorten en hijs de ophaalbrug omhoog. Pitch lekker tegen de krokodillen in de gracht. Praat met me, niet tegen me!

Gesloten deur

Deze ondernemer en ik hadden best als ‘vrienden’ uit elkaar kunnen gaan. Waarbij ik zijn naam nog wel een tijdje onthouden zou hebben en aanbevolen zodra iemand uit mijn netwerk met een probleem zou zitten dat in deze ondernemer zijn straatje zou passen.

Maar helaas, voor hem gaat de ophaalbrug niet meer omlaag.

Tip: bied zelfs iets extra aan

Een actie verzinnen waarbij je een product of dienst tijdelijk gratis aanbiedt, super! Maar wees zeker niet beledigd wanneer mensen alleen maar geïnteresseerd zijn in het ‘gratis’ gedeelte. Niets is zo erg als iets gratis geven en dan er iets anders voor terugeisen. Deze ondernemer noemt het een ‘cadeautje’ maar hij wil er wel meteen iets voor terug en als je het niet geeft, moet jij je schamen.

Een gratis-actie is de ideale manier om jezelf op de kaart te zetten bij een doelgroep en te laten zien waar je toe in staat bent. Op zakelijk vlak moet je vertrouwen durven hebben in je eigen capaciteiten én in de mogelijkheid dat degene die gebruikt maakt van jouw actie, jouw naam nog een tijdje zal onthouden.

In plaats van iets terug te eisen voor de moeite die je doet, bied zelfs nog iets extra aan!

“Fijn dat je gebruik maakte van mijn gratis actie. Ik hoop dat ik je goed geholpen heb. Je mag gerust je vrienden vertellen dat deze actie nog loopt tot [datum]. Ook zij hebben misschien hulp nodig. En mocht je graag op de hoogte blijven van andere handige tips en acties, bied ik je graag mijn nieuwsbrief aan.”

Denk daar maar eens over na, beste ondernemer met telefonische sales pitch in 5 minuten.

Met dank aan de collega eindredacteuren van 42Bis voor hun waardevolle kijk op dit incident.

AnjaVG

Content professional at Tekstbureau Van Ginneken
Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking en verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning. Mijn passie voor mijn vak verliest het af en toe van janusgezichten en hardleerse wannabe’s. Maar die frustraties raak ik elders wel kwijt.

Latest posts by AnjaVG (see all)

Leuk? Boeiend? Mooi? Vertel het je vrienden!

Over AnjaVG

Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking en verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning. Mijn passie voor mijn vak verliest het af en toe van janusgezichten en hardleerse wannabe's. Maar die frustraties raak ik elders wel kwijt. ;-)
Boekenlegger op de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>