Nieuwsbrief van een zzp’er: de basis eerst

Het samenstellen van een nieuwsbrief is een eitje…als je een nieuwssite hebt, veel klanten, veel content. Maar voor een eenvoudige zzp’er of klein bedrijf ligt het anders, hoor je vaak. Zzp’ers kijken naar voorbeelden van wat de experts ‘geweldige nieuwsbrieven’ noemen en denken: daar krijg ik mijn nieuwsbrief nooit mee gevuld! Dus ben ik op zoek gegaan naar praktische tips en ideeën voor zzp’ers die een nieuwsbrief willen versturen.

In deel 1: de basis eerst, lees je het hoe en waarom van een nieuwsbrief. In deel 2: praktische tips en ideeën, kan je zien welke 4 basiselementen niet mogen ontbreken. In deel 3: nieuwsbrief met een thema, 8 thema’s om een bijzondere nieuwsbrief samen te stellen.

Deel 1: de basis eerst

Proefpakketje

Waarom een nieuwsbrief? Een nieuwsbrief heeft twee doelen. Een nieuwsbrief is ideaal om oude cliënten te vriend te houden en wat jij voor hen gedaan hebt in hun gedachten. En via een nieuwsbrief kunnen potentiële klanten proeven van wat jij te bieden hebt. Je werkt aan naamsbekendheid zonder dat je er extra moeite voor moet doen.

Have fun!

Een nieuwsbrief maken heeft zijn voordelen maar in praktijk is het vooral belangrijk dat je er zelf plezier in hebt en achter kan staan. Doe het niet omdat de goeroes zeggen dat het moet. Doe het als je denkt hiermee je klanten extra waarde te kunnen bieden. Maak jij met tegenzin al worstelend elke week een nieuwsbrief, dan zullen je lezers dat merken en afhaken. Als jij je verheugt op het verzenden van nieuws naar je lezers, zullen je lezers dat oppikken en er ook vreugde aan beleven

Eén vogel in de hand

Hoe vaak wil je een nieuwsbrief sturen? De grote jongens sturen vaak 1 keer per week een nieuwsbrief omdat ze ontzettend veel content willen delen. Maar als zzp’er heb je die content waarschijnlijk niet. Beperk je daarom tot 1 keer per 2 weken of zelfs 1 keer per. Beter één keer per maand een fijne nieuwsbrief waar de lezers iets aan hebben en die effectief gelezen wordt, dan één keer in de week een nieuwsbrief die amper geopend wordt, laat staan gelezen.

Tekst of beeld?

Ook dat is een keuze die je maakt op basis van je doelgroep en je bekendheid met de lezers van je nieuwsbrief. De algemene theorie is dat er steeds minder lezers en steeds meer kijkers zijn, m.a.w. visuele content is ook in een nieuwsbrief belangrijker geworden. Op een plaatje wordt sneller geklikt.

4 elementen

Voor het vinden van tips en ideeën waarmee je een nieuwsbrief kan vullen, heb ik diverse artikels en sites afgespeurd. Daaruit kwamen steeds 4 elementen naar voren:

  • Jij als bedrijf
  • Jij als persoon
  • Jij als expert
  • Niet praten maar doen

 

Deel 2: praktische tips en ideeën

In deel 2 zie je de 4 elementen uitgewerkt met diverse voorbeelden van wat je kan gebruiken in je nieuwsbrief.

Deel 3: nieuwsbrief met een thema

In deel 3 lees je 8 voorbeelden die je kan gebruiken om een nieuwsbrief een bijzonder tintje of een eigen thema te geven.

 

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Tekstschrijver | Redacteur at Tekstbureau Van Ginneken
Taalkompas | CEO en toiletjuffrouw | INTJ | Ecomodernist

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!

One thought on “Nieuwsbrief van een zzp’er: de basis eerst

Comments are closed.