Social media in 30 minuten per dag

Social media , daar ben je uren aan kwijt en het levert niks op. Dit is één van de meest gehoorde argumenten tegen het gebruik van social media. Maar social media is het medium bij uitstek om je (potentiële) klanten te bereiken. Zoals je met een eenvoudig schema evenwicht kan vinden tussen werken, bloggen en social media, zijn er ook talloze leidraden die je kan volgen voor je dagelijkse socialmedia-inspanningen.

1233Dagelijkse routine

Social media volledig negeren, al ben je ‘maar’ de slager of schoenmaker op de hoek, is in 2015 geen slimme keuze meer. Vraag jezelf daarom niet: “Moet ik wel aan social media doen?” maar vraag: “Hoeveel tijd kan ik dagelijks besteden aan social media?”

30 minuten of minder

In 30 minuten (of minder) per dag kan je best wel een aanwezigheid op social media opbouwen. Als je maar tijd hebt voor één ding, laat het dan interactie zijn. In die 30 minuten kan je vragen beantwoorden die via social media binnenkomen én je kan mensen bedanken die jou online geholpen hebben.

Heb je nog tijd over, deel dan één artikel van een collega op elk van je socialmedia-accounts.

30 tot 60 minuten

Ook als je wat meer tijd hebt, blijft prioriteit nummer 1 het beantwoorden van vragen en reageren op mentions.

Omdat je wat meer tijd te besteden hebt, kan je –naast het delen van minstens 1 artikel op al je socialmedia-accounts- wat actiever zijn op Twitter. Kies jouw tijdstip, kijk wat er langskomt in je twitterkolom en retweet minstens 6 tweets. Dat kunnen artikels of blogberichten van anderen zijn maar ook een hulpvraag van een twitteraar. Dit is ook een goed moment om de twitteraars die je retweet te volgen, hetzij op Twitter, hetzij op één van hun andere soicalmedia-accounts, zoals LinkedIn, Facebook of Google+ .

1 uur of meer

Kan je echt de tijd nemen om langere periodes “rond te hangen” op social media, dan kan je alle middelen inzetten om je online aanwezigheid een extra boost te geven. Allereerst, en dat zal je niet verbazen, beantwoord vragen die via social media binnenkomen en reageer op mentions, al is het maar met een smiley of een kort bedankje.

Wanneer je voldoende tijd hebt, kan je ook actiever bezig zijn d.m.v. content curation. D.w.z. regelmatig en consistent de artikels en blogberichten van collega’s en interessante andere partijen delen via jouw socialmedia-accounts. Er zijn diverse geautomatiseerde processen die een deel van het werk voor je kunnen doen zoals tweeten wanneer jij met je vak bezig bent, het bij elkaar zoeken van relevante informatie, etc.

Ook nu weer heb je de tijd om de mensen van wie je de inhoud deelt, ook daadwerkelijk te volgen. Zo breid je langzaam maar zeker je netwerk uit.

Met genoeg tijd kan je 2 nieuwe activiteiten aan je socialmediakalender toevoegen: reageren op blogberichten en vragen stellen.

Wie tijd heeft om de blogberichten van anderen te lezen, kan ook een beetje tijd maken om een reactie op een blogbericht achter te laten. Dat hoeft niet veel te zijn. Een “mooi geschreven” of een “daar kan ik me wel in vinden” kunnen al voldoende zijn.

Je eerste prioriteit is altijd vragen beantwoorden maar wanneer je de tijd hebt, durf dan ook vragen te stellen. Niet in het ijle maar gericht. Stel iemand die je volgt via social media een vraag via social media en reageer actief op het antwoord dat je krijgt.

Tijd en social media

Of je nu 30 minuten of 3 uur hebt waarin je bezig kan zijn met je socialmedia-aanwezigheid, zorg er altijd voor dat je je doel niet uit ogen verliest: meer klanten en betere klantervaringen. Als jouw vak niet social media is, mag het geen groot deel van je tijd in beslag gaannemen. Zet desnoods een wekker en hou je aan een vaste tijd.

Is dit een schema dat je zou volhouden of doe jij het helemaal anders? Ik hoor het graag!

Bron: Gloria Rand

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver at Tekstbureau Van Ginneken
Freelance (web)redacteur | Tekstschrijver | Researcher | Auteur | Uitgever | "Heerlijk kreng" | INTJ

-- CONTACT --
SchrijfSterA

Latest posts by SchrijfSterA (see all)

Delen? Graag!