5 stappen waarmee je een goede LinkedIn aanbeveling schrijft

Heb je wel eens een aanbeveling geschreven voor iemand? Bijvoorbeeld om op LinkedIn te plaatsen. Viel dat mee of viel dat tegen? Zelfs ervaren schrijvers hebben wel eens moeite met het schrijven van een aanbeveling. Je wil het graag goed doen zodat de ander er ook echt wat aan heeft. Daarom was ik ook blij toen ik dit tegenkwam: 5 stappen waarmee je een goede LinkedIn aanbeveling schrijft. Met voorbeelden uit de praktijk!

Stap 1 Begin spetterend

De eerste regel, net als met alle teksten die je schrijft, moet de lezer in de kraag grijpen en op de stoel vastpinnen. Bij voorkeur is het de samenvatting van de aanbeveling én de enige regel die samenvat waar de persoon voor wie de aanbeveling is, helemaal om draait.

nietdoen

Niet doen

“Je bedrijfspagina op Facebook een eigen gezicht geven met een herkenbare uitstraling en een duidelijke ‘Call to Action’.”

“Jaco en ik werkten van 2001 tot 2009 samen aan project [Huppeldepup].”

“Toen we een jaar geleden aan de Isolatorweg gingen vestigen, kwam ik in aanraking met Martijn.”
weldoen

Wel doen

“Je komt zelden een opvallend talent als Suus tegen.”

“Een manager die ook nog eens coach en mentor is, dat is wat je kan verwachten van Patrick”

“Belachelijk efficiënt, dat zijn de eerste woorden die me te binnen schieten wanneer ik aan Ronny denk.”

Stap 2 Beschrijf jullie relatie

Lezers willen graag weten wat jullie relatie is/was. Hoe heb je de persoon leren kennen (waar) , waar heb je samen aan gewerkt (project) en hoelang hebben jullie samengewerkt (tijd)? Vergeet niet jullie beide functies te vermelden, als dat kan. Een aanbeveling heeft pas waarde als het duidelijk is dat de ‘aanbeveler’, jij dus, de geschikte persoon bent om die aanbeveling te geven.
nietdoen

Niet doen

“Karen was mijn collega. Ik kan haar aanbevelen.”

“Anne gaf bij ons een workshop Prezi.”

“De workshop Facebook zakelijk inzetten gevolgd.”
weldoen

Wel doen

“Ik heb 2 jaar (tijd) samengewerkt met Silvia bij bedrijf x (waar). Samen hebben we in diverse projectteams gezeten zoals project Groen Kantoor (project).”

“Als communicatiemanager(functie) huurde ik Ellen in als freelance ontwerper (functie) in 2011 (tijd) na het zien van haar online portfolio. Sindsdien heeft ze 6 projecten met succes afgerond waaronder de campagne (project) voor bedrijf Y.”

“Erik vervulde met verve de rol van socialmediamanger (functie) voor het marketingteam van mijn bedrijf X (functie) gedurende iets meer dan een jaar (tijd).”

Stap 3 Karakter telt ook

Het is duidelijk dat jij degene die je aanbeveelt slim, talentvol en georganiseerd vindt. Deze buzz words vind je overal terug. LinkedIn publiceert zelfs jaarlijks een lijst van woorden die je beter niet kan gebruiken volgend jaar omdat ze te vaak gebruikt zijn. Probeer er één of twee dingen uit te pikken die voor die persoon uniek zijn. Of gebruik een synoniem voor het ‘foute buzz word’ als je niet anders kan. Als je er echt niet uitkomt, kan je altijd nog de persoon zelf vragen welke karaktertrek of eigenschap hij/zij het liefste in het zonnetje ziet.
nietdoen

Niet doen

“Alex is een enthousiaste internetexpert met jarenlange ervaring. Hij luistert goed en denkt proactief met je mee.”

“Tjitte is een creatief denker met een schat aan ervaring.”

“Ik heb Raymond daarin leren kennen als iemand die zeer begaan en betrokken is bij zijn klanten.”
weldoen

Wel doen

“Ik was bijzonder onder de indruk van de manier waarop René de moeilijkste klanten schijnbaar moeiteloos voor zich wist te winnen. Menig professional heeft daar jaren training voor nodig maar bij René bleek het een natuurtalent te zijn.”

“Ik was echt onder de indruk van de manier waarop Celine steeds weer medewerkers enthousiast kon maken, zelfs zij die in eerste instantie de hakken in het zand zetten.”

“Nadat Tom het team versterkte, werd het al snel duidelijk dat de efficiëntie met enorme stappen vooruitging. Hij voelde meteen aan waar de knelpunten zaten.”

Stap 4 Laat je emotie zien

Emotie is niet iets dat je associeert met LinkedIn of met aanbevelingen. Emotie op de werkvloer, dat kan niet. Maar het is er wel, voortdurend. Je kan rustig een subtiel emotionele uitspraak aan een aanbeveling toevoegen. Waar je vooral op moet letten is dat je aanbeveling geen negatieve noot meekrijgt.
nietdoen

Niet doen

Geen voorbeelden uit de praktijk hier. Waarom niet? Omdat emotie zelden gebruikt wordt. Dus hieronder enkele mogelijke voorbeelden van teveel emotie.

“Bart was echt een supertoffe peer en mijn beste kantoorvriend!”
De aanbeveling verliest zijn waarde door overduidelijke emotionele band.

“De baas zal nog spijt krijgen dat hij Patricia heeft laten gaan.”
Dit kan bedreigend overkomen.

“Greg was de kantoorclown en eindige elke werkweek op vrijdagmiddag met een jolige vrimibo.”
Werkgevers kunnen twijfelen of Greg de baan wel ernstig zal nemen.
weldoen

Wel doen

“En niemand kon op maandagochtend een team beter motiveren dan Rhea met haar zelfgebakken cake en koffie.”
Rhea motiveert

“We missen hem nog steeds bij elke liefdadigheidsactie die het bedrijf plant.”
Hij was een aanvulling voor het bedrijf, ook buiten zijn functie.

“Het maakte niet uit hoe geladen het onderwerp van een meeting was, Henk kon iedereen met een tevreden gevoel weer aan het werk zetten.”
Henk luistert en is diplomatisch.

Stap 5 Eindig in schoonheid

Zoals je de aanbeveling begonnen bent met een samenvatting van de essentie, zo eindig je ook de aanbeveling met een samenvatting. Je geeft een extra duim omhoog. Hou het kort en simpel.
nietdoen

Niet doen

“Het was leuk samenwerken met Charles.”

“Ook kan Ton op een goede en leuke manier deuren openen en mensen betrekken bij ieder proces.”

“Top qualities: professioneel, accuraat, enthousiast, betrouwbaar.”
weldoen

Wel doen

“Met Harry aan je zijde, ben je de concurrentie altijd een stapje voor.”

“Teamleider of teamlid, Wanda verdient mijn oprechte aanbeveling.”

“Elke werkgever mag zichzelf gelukkig prijzen met Cornelia in het team.”

En nu jij!

In mijn zoektocht naar slechte voorbeelden heb ik heel wat LinkedInaanbevelingen bekeken. En ik moet zeggen: ze zijn over het algemeen zo slecht nog niet. Sommige aanbevelingen die ik geschreven heb voor anderen, kunnen wel wat fine tuning gebruiken, heb ik ook gemerkt. Wat is jouw favoriete aanbeveling? En hoe zie je ze liever niet staan op je eigen LinkedInprofiel? Heb jij nog andere tips, dingen die je best wel of niet kan doen? Laat het ons weten, wij horen het graag!

SchrijfSterA

SchrijfSterA

Tekstschrijver | Redacteur at Tekstbureau Van Ginneken
Taalkompas | CEO en toiletjuffrouw | INTJ | Ecomodernist

-- CONTACT --
-- NIEUWSBRIEF --
SchrijfSterA
Delen? Graag!