300 woorden SEO: Google maakt er een einde aan

Content spinners en SEO tekstschrijvers, let op! Google heeft wederom een nieuwe strategie in de strijd gegooid om de oorlog tegen massapublicatie van content van lage kwaliteit te winnen.

Google Panda

GooglePanda_kleinIn 2011 pakte Google met Google Panda het zoekproces grondig aan. Teksten vol zoekwoorden en taalfouten werden ineens door Google onderaan de lijst gezet. Heel wat sites die gebruik maakten van content farms leken te verdwijnen van het zoekmachinetoneel. Daarmee zette Google een grote stap in de oorlog tegen spammers en fakers.

Google Hummingbird

Afgelopen augustus veranderde Google het zoekalgoritme Hummingbird. Hoewel de fall-out hiervan niet half zo dramatisch is, zullen op lange termijn websites die gefocust zijn op SEO keywords in plaats van hoogwaardige content wel merken dat ze niet langer hoog eindigen in de zoekresultaten. Hummingbird concentreert zich op zoekfrases in plaats van zoektermen. 6 keer “Google Panda” in een tekst van 300 woorden zetten, plaatst een site lager op de lijst van zoekresultaten dan 2 keer “Wat is het gevolg van Google Panda voor mijn site?” opnemen in een webtekst.

Bye bye sleutelwoorden

Nu is Google nog een stapje verder gegaan. Alle zoekresultaten zullen encrypted ofwel versleuteld worden. Wat wil dat zeggen?

Voorheen kon je via je statistieken, al dan niet voorzien door Google zelf, zien met welke zoekwoorden potentiële klanten op je site terecht kwamen. Inhoud schrijven die alleen maar gericht is op die keywords, is een eitje. Dat hoort nu tot de verleden, zegt Google. Door de zoekresultaten te versleutelen zullen brands verplicht worden hoogwaardige, gedetailleerde content te leveren.

Het koren van het kaf

Goed nieuws voor bedrijven die graag investeren in content van goede kwaliteit en socialmediabetrokkenheid. Goed nieuws voor kwalitatief hoogstaande tekstschrijvers die weten hoe ze gefundeerde webteksten kunnen leveren.

Slecht nieuws voor de content farms met het veel-voor-weinig-motto en bedrijven die alleen maar ‘bloggen’ omdat het klanten naar de site lokt.

In de woorden van Pandu Nayak, de bedenker van het Google Panda algoritme:

“Ik ben blij dat mensen blijven investeren in bedachtzame gedetailleerde content die maanden en zelfs jaren na publicatie nog steeds relevant is. Dat is waar deze update voor bedoeld is. Naast de welbekende uitgevers zoals kranten en grote blogs zal je nu ook geweldige artikelen vinden van minder bekende uitgevers en bloggers.”

Heeft Google hiermee een goede zet gedaan? Of gaan ze te ver in hun poging spammers en slechte content van het internet te houden? Zijn hun motieven zuiver volgens jou of proberen ze gewoon hun eigen winkel te promoten, nl. die van advertenties via Google? Ik hoor graag wat jij ervan denkt.

Bronnen:Contently
Hubspot

Leuk? Boeiend? Mooi? Vertel het je vrienden!
Be social!

Anja VG

Content professional at Tekstbureau Van Ginneken
Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.
Be social!

Anja VG

Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.

3 Comments:

  1. Meer dan geweldig nieuws!

  2. Goed en slecht vind ik. Er gaat een stukje van de stiel van de SEO weg, en ik vraag me af wat er in de plaats komt. Is het schrappen van de keywords etc., naast een uitnodiging om daadwerkelijk goede content te schrijven, ook niet een verder excuus voor bedrijven om de schouders op te halen en hun resultaten ‘aan het lot over te laten’ of in de handen van allerlei dure technische snufjes te leggen? We zullen zien…

  3. Goed punt, Benjamin. Maar is het niet zo dat ‘de stiel van SEO’ al meer dan genoeg bezoedeld is door content spinners en content farms? Ik denk dat bedrijven nu gedwongen zullen worden hun web presence intentioneel te maken ipv gebruik maken van goedkope trucjes. Wil je op het web nog boven de immens grote massa uitsteken, dan zal je je best moeten doen ipv van terug te vallen op Indiase content farms of de lokale studentenvereniging.
    Wat denk jij?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>